Image
Top
Menu
22 januari 2013

Een wolf in ‘pakezelkleren’: Subaru Legacy Turbo

Subaru Legacy Turbo Voorkant

Een Subaru wat? De Legacy Stationwagon 2.0 Turbo AWD is een zeldzaamheid aan het worden in onze lage landen. Toch heeft deze bruut een groot rally verleden, voordat de Impreza het WRC in ging heeft onder andere held Colin McRae laten zien hoe je deze wagen moet gebruiken en misbruiken. Op mijn 20e kwam ik in het bezit van deze ultieme wolf in schaapskleren: een op het oog doodgewone station, maar een rally wagen onderhuids.

Toen ik een andere baan kreeg, dichterbij huis, was een diesel niet meer rendabel. Na goede ervaringen met de Legacy 2.2GX AWD gingen mijn broer en ik, meer voor de lol eigenlijk, een proefritje maken met een Legacy Turbo die bij een dealer te koop stond. Financieel niet handig, maar ik werd verliefd. Verliefd op z’n functionele design, z’n enorme ruimte, maar vooral op de motor. Hoe kan zo een grote station zo hard optrekken!? Na een nachtje slapen en het rondmaken van de financiën belde ik de dealer dat ze ‘m klaar konden zetten. Ik was in het bezit van een unieke auto, 1 van de 6 rijdende Legacy Turbo’s in Nederland!

Japans dashboard
Het interieur wordt gesierd door een typisch jaren ’90 Japans dashboard – saai dus – wat nog een beetje opgeleukt is met een lederen Momo stuurtje en sportstoelen voor het betere rijwerk. Maar van binnen vooral zeeën van ruimte: als grote Hollander kan ik een goede zitpositie creëren en kunnen mensen zelfs nog riant achter mij zitten. De achterbak van formaat bestelbus bleek erg handig met vakanties. Het exterieur is ook een beetje anders dan de mindere broertjes van de Turbo; de bumpers zijn wat sportiever uitgevoerd, sideskirts en als Turbo kenmerk natuurlijk een luchthapper in de motorkap. Alleen de échte kenners herkennen deze uitvoering.

Subaru Legacy Turbo Dashboard

Gefluit en gesis
Maar dan waar het om gaat, de motor! Een 2 liter boxer motor die wat extra lucht krijgt door een turbo en intercooler. Stoplichtsprintjes waren nog nooit zo leuk. Ik weet nog dat ik met m’n turbo’tje links ging staan van twee petjes in een getunede Civic. Aan hun gezichten te zien wilde ze me niet voor laten gaan: ‘hoe durft zo een station naast ons te gaan staan!’ zag ik ze denken. Het stoplicht springt op groen en de pet stampt op het gas, na wat wielspin schieten ze vooruit. Om mijn koppeling te besparen liet ik deze rustig opkomen, maar zodra mijn voet van de koppeling was, vloerde ik het rechterpedaal! De 200 paardjes begonnen er aan te sleuren, de turbo fluit en sist er lustig op los en de kenmerkende boxer roffel tovert een glimlach op m’n gezicht. De Civic zag ik steeds kleiner worden in de spiegels. Bij het volgende stoplicht werd me geen blik meer gegund: vernederd door een logge bak. Anno 2013 opvallend: de turbomotor pakt in de hogere toerentallen pas lekker op, in tegenstelling tot de moderne, gedownsizede turbo blokjes van tegenwoordig. Eenmaal in de toeren is de auto echter niet meer te stoppen! Laten we het houden op een krater van een turbogat.

Subaru Legacy Turbo Motor

Lange slagen
Het onderstel is een stuk straffer dan dat van een normale uitvoering. Ondanks z’n grootte kun je behoorlijk hard de bocht door. Wat uiteraard ook komt door het lage zwaartepunt, het grote voordeel van een boxer motor. De permanente vierwielaandrijving helpt daarbij om zonder al teveel drama hard op te trekken en om de auto in de bochten goed in de hand te houden. Met het kleine stuurtje kun je lekker snel insturen, ook hier verschilt de Turbo met de andere modellen. Waar het bij de normale Legacy’s aan stuurgevoel ontbreekt, gaat het bij de Turbo wat zwaarder en met meer gevoel. Het schakelen gaat helaas wel op z’n Japans, weinig gevoel en door de lange versnellingspook zit je ook met lange slagen.

Subaru Legacy Turbo Achterkant

Dure hobby
Zo heb ik goede tijden beleeft in m’n speciale station. Maar er waren ook minpunten. Doordat ik ‘m uiteindelijk gechiptuned had (ongeveer 250 pk) moest er euro 98 in. En met een verbruik van gemiddeld 1 op 7 was het een erg dure hobby. Verder bleek het een vrij probleemloze auto te zijn. Heb alleen een probleem gehad met de chiptuning, helaas kwam dat aan het licht op vakantie. De auto werd netjes door de ANWB naar huis gebracht en ik kreeg een Ford Fusion TDCi, wat de vakantie wel een stuk goedkoper, maar minder leuk maakte. Ook ga je veel te snel te hard met deze auto, omdat het allemaal zo makkelijk gaat. Altijd power genoeg! Ik heb op de autobahn een keer de 250km/h aangetikt, gevaarlijk voor je rijbewijs dus!

Subaru Legacy Turbo Voorkant

Maar uiteindelijk mis ik de auto nog steeds, wat een geweldenaar was het. De ongeloof in de gezichten van mensen in dikke auto’s als je ze gewoon bij kon houden, zijn no-nonsense uiterlijk met een enorme binnenruimte en veel luxe. Hopelijk heeft de huidige eigenaar er net zoveel plezier van als ik. Mocht je helemaal om zijn, in Nederland zul je er niet gauw één te koop aantreffen, maar in Zwitserland en Duitsland maak je nog wel kans, dus sla je slag! Reageer hier gerust met mooie vondsten!

Bezit:
Van 11-10-’06 t/m 1-12-’07
Van 257.670km t/m 266.804km

Vergelijkbare exen:
3x Subaru Legacy 2.2GX AWD.

Reacties

  1. Jay Speed

    Hallo, kan er in komen rijd ook reeds 20 jaar Subaru.
    Nooit een turbo gehad, van een Leone 1800 wagon AWD via een Legacy1 1800 wagon AWD automaat naar een Legacy3 2.5 sedan automaat.
    Deze laatste is wel gulzig, ja dure hobby maar wel goede wagens.
    Snel ook en door de AWD altijd vlot optrekken zeker wanneer het nat is.
    Mijn huidige Legacy GX is enige in Belgie, er zijn ook maar 2 in deze kleur verkocht.
    Zeldzamer dan een Bugatti, probleer reeds lang nog een te vinden maar niets in heel Europa.
    http://legacygt.com/forums/showthread.php/member-belgium-152728.html
    Link naar de huidige wagen.

    • Hey, dat is een mooie uitvoering inderdaad! Zijn hele goede auto’s. Mijn ouders hebben nu een paar jaar een Forester Turbo uit 2003 en hebben er zo een 100.000 probleemloze kilometers mee gereden. Mijn vader zweert er nu bij, alleen het verbruik blijft inderdaad minder 🙁

  2. Jay Speed

    Mijn ouders rijden ook reeds 15 jaar Subaru, eerst Legacy2 en nu met een jaar 2000 Forester.
    Niet nieuw gekocht maar een goede 2dehandse.

    • Love At First Drive

      Goede keuze! Onze ouders rijden ook een Forester, een Turbo uit 2003. Enorm betrouwbaar!

  3. svnlknsn

    Weten jullie waar deze auto momenteel is? Ik ben heel hard op zoek naar dit exacte model!

    • Love At First Drive

      Als ik het kenteken check worden de gegevens niet meer gevonden helaas. Ik heb ‘m verkocht aan een kerel op Terschelling. Denk dat je de meeste kans maakt in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk om er nog 1 te vinden. In Scandinavië zijn ze ook nog aardig verkocht volgens mij. Succes en houd ons op de hoogte! Echt een bijzondere wagen dit.

      • svnlkns

        Bedankt voor het antwoord. De enige Legacy 1 Turbo die ik kan vinden is een sedan in Italië voor 5000 euro. Ze zijn echt superzeldzaam 🙁

        • Love At First Drive

          Je hebt gelijk inderdaad! Een jaartje terug ofzo kwam ik er nog wel een aantal tegen op buitenlandse sites. Op Mobile.de staan er ook nog 2. Phoe, had ‘m beter kunnen houden. Ik had ‘m een stuk minder dan wat ze er nu voor vragen en mijne was geheel origineel, op chiptuning na.

  4. Jay Speed

    Niet alleen de Legacy 1 word zeldzaam maar je vind ook bijna geen Legacy 3, terwijl model 2 makkelijker te vinden is zelfs voor belachelijke lage prijzen.
    Een Outback full option van 1997 voor 250€ in zeer goede staat, deze is naar Frankrijk gegaan.
    Aangekocht door een bedrijf dat in de winter kuisploegen naar de ski resorts stuurt in de omgeving van Grenoble.
    Mijn model een Legacy 3 GX uit 1999 ben ik nog maar 1x tegengekomen op een auction site in Groot Brittanië, zelfde kleur en uitvoering, nergens anders in heel Europa.
    Zeldzamer dan een Bugatti, maar wel goedkoper.

    • Love At First Drive

      Ja klopt! Sommige Subaru’s kan je echt voor belachelijk lage prijzen krijgen, terwijl het echt goede auto’s zijn.

  5. GHTZ

    LD DD 20 die ik bezit is een Sedan met 280,000 km achter de kiezen, verhaal klopt wel en ik doe hem zker niet weg, is nu in de opslag en komt alleen gedurende de zomer er uit. Full body revamp in een paar jaar, plus het 3″ Middleton systeem er weer onder. Heeft nog wel het bijbehorende luchtfilter.

    • Love At First Drive

      Gaaf hoor! Blijven echt bijzondere en prachtige auto’s. Moet je zeker niet meer weg doen 🙂

  6. Peter

    Antwoord op artikel 22 januari 2013 (en de reacties erna)
    Een wolf in ‘pakezelkleren’: Subaru Legacy Turbo

    Prachtig artikel heb er van genoten !

    en Beste Liefhebbers: misschien goed nieuws ! : ikzelf ben eerste en enige eigenaar van identiek dezelfde wagen als beschreven in dit artikel. Eerste inschrijving december 1994, heden bijna 184.000 km, nooit getuned en volledig origineel.

    collegiale groeten, Peter

    • Love At First Drive

      Hey Peter,

      Bedankt voor je compliment en wat gaaf zeg! Stiekem vind ik het erg jammer dat deze wagen weg is, want wat een super gave auto is dat 🙂 Kun je wat foto’s naar mij mailen, gewoon voor de leuk? Ik ben benieuwd! Mail adres staat op de pagina bij contact.

      Groetjes, Laurens

  7. Tim Deneire

    Legacy 2.0 turbo wagon 1993 in West Vlaanderen ? in mijn garage ?

    • Love At First Drive

      Dik! Je ziet ze nog maar weinig, blijven erg leuk 🙂

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.