Image
Top
Menu
5 oktober 2012

De Love At First Drive ‘dienstauto’: Audi A4 Avant

Een nieuwe auto kopen en zelf samenstellen blijft natuurlijk erg leuk. Maar als je een tweedehands auto koopt kun je veel geld besparen. Zo was ik op zoek naar een station met vierwielaandrijving en een zuinige dieselmotor. Al verliefd geworden toen mijn vader er in 2008 één had gekocht: de Audi A4 B6 Avant 1.9 TDI Quattro.

De zoektocht naar deze specifieke uitvoering, een 1.9 TDI met de quattro aandrijving, was een zware. Hoewel er heel af en toe één op internet aangeboden werd, was het weer net niet de goede kleur of uitvoering. De 2.5 TDI werd wel vaak aangeboden, maar na wat onderzoek besloot ik dat het toch echt de 1.9 TDI moest worden. Uiteindelijk via een forum de vorige eigenaar van mijn auto benaderd en een paar maanden later kon ik dit exemplaar ophalen.

Audi A4 B6 TDI quattro achterkant

Chique interieur
Het interieur is in zeer goede staat, ondanks de 210.000km. Mooi beige en goede materialen. Op de lichtschakelaar na, een bekend probleempje. Het is goed vertoeven binnenin, alles zit degelijk in elkaar en het werkt naar behoren. De ergonomie is prima en deze auto zit lekker in de luxe. Naast het lichtpakket is het ook nog een Pro Line uitvoering. Niks te klagen dus! De zitpositie is erg goed, lekker veel ruimte en instel mogelijkheden. Achterin wordt het wat krapper, dat doet zijn neef – de VW Passat – beter. Moet ik er wel bij zeggen dat het in maar weinig auto’s achterin goed vertoeven is, als je 1.95m bent.

Audi A4 B6 Avant Quattro Dashboard

Als op rails door de bochten
Door de quattro aandrijving heeft deze Audi al een wat sportiever onderstel dan de standaard A4 B6. Op de snelweg cruizen gaat vrij comfortabel maar op wat slechtere wegen merk je wel dat hij wat straffer is afgesteld. De quattro aandrijving lijkt misschien zinloos in ons landje, maar ook zonder sneeuw heb je er al profijt van. In lange doordraaiers kun je met hoge snelheid blijven rijden. Dat gaat toch wat lastiger met auto’s zonder (permanente) 4×4. Alles gaat zonder drama, net of je op rails rijdt. In de sneeuw is het helemaal fijn natuurlijk, optrekken gaat zonder problemen en als je wat zelfverzekerder wordt is het een goede auto om een driftje mee te maken. Hij blijft gewoon erg goed te beheersen en je voelt je al snel een pro als je zijdelings door de bocht gaat.

Audi A4 B6 Avant Quattro Sneeuw

Ingetogen schoonheid
Het design is tijdloos. Uiteraard blijft het een mening, maar ik vind ‘m erg mooi en ingetogen uitgevoerd. Erg Audi. De korte overhang aan de voor en achterkant geeft de A4 een sportief voorkomen, samen met de aflopende daklijn. De voorkant komt vrij agressief over door de strakke lichten en dubbele chromen grille. De buitenkant van deze auto wordt afgemaakt door de mee gespoten onderkant, origineel xenon en mooie originele 17″ velgen.

Audi A4 B6 TDI quattro achterkant

Was het love at first drive? Uiteraard! Niet zo gek dat ik positief ben natuurlijk, het is mijn eigen auto! Maar zijn er dan nog nadelen? Tja, ik kan er eigenlijk maar weinig bedenken. Misschien als ik dan toch moet zeuren.. Hij hangt behoorlijk laag, waardoor je bij de stoepjes (bijvoorbeeld op parkeerplaatsen) aardig moet opletten dat je niet met de voorkant er overheen schuurt. En de wegenbelasting natuurlijk. Een diesel van ruim 1500kg maakt de maandlasten wel hoog, maar dat weet je van te voren. Het is een goede combinatie van alles. Goede wegligging door quattro, erg goede afwerking, sterke, betrouwbare TDI motor en zuinig (1 op 16 is geen probleem).

Meer Audi? Check hier al onze Audi reviews!

Reacties

  1. Peter

    Mijn oude liefde 🙂 Leuk gedaan, en hoef er niet bij te zeggen dat jullie er goed op moeten passen.

  2. Love At First Drive

    Haha uiteraard letten we (ik, Laurens) goed op! Blijft een heerlijke wagen. Wil de 3.0 nog wel een keer zien!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.