Image
Top
Menu
27 juni 2013

Open blikvanger: Citroën DS3 Cabrio

Het Citroën van weleer hebben zowel Laurens als ik hoog in het vaandel staan. Excentrieke en vooruitstrevende auto’s waarvan de DS een clichématig voorbeeld is. Maar wel op en top Citroën! Na jaren een ’13 in een dozijn strategie’ gekozen te hebben blies het merk in 2011 de excentrieke genen nieuw leven in met de DS lijn: premium modellen naast het bestaande Citroën gramma. Om ook de zon aanbidders tegemoet te komen is er nu een cabrio variant van de allereerste DS, de DS3. Laurens en ik reden op zon overgoten dagen met de auto: kregen we een kleur van de DS3 cabrio of niet?

Aan de looks van de auto zal het in ieder geval niet liggen. Citroën heeft echt werk gemaakt van de DS3 cabrio wat heeft geresulteerd in een erg trendy wagentje dat geheel naar wens op smaak te brengen is. Je kunt sommige lijnen en accenten wat overdreven vinden, wij vinden het echter allemaal goed in balans. Het is zonder meer verfrissend en een prachtig detail is de achterlamp waarin een soort 3D-effect is aangebracht. Fijn ook dat de cabrio weinig anders is dan de dichte DS3. Natuurlijk, het is geen volwaardige cabriolet, maar Citroën heeft er goed aan gedaan dicht bij de DS3 roots te blijven. De witte wielen? Had van ons niet gehoeven…

Citroën DS3 Cabrio Schuinachter

Creatief en voornaam
Ook voor het interieur heeft Citroën een hele club creatievelingen uit de kast getrokken om er wat speciaals van te maken. Speelse lijnen en gekleurde panelen geven het een geheel eigen gezicht en een voornaam gevoel, ondanks het gebruik van plastic. Wie geregeld koffie drinkt in de auto, zoals ik, zal tevergeefs opzoek gaan naar een bekerhouder – daar zit je dan met je dure Starbucks kop! Missertje. De klokkenwinkel ziet er gelikt uit en het navigatiescherm is mooi helder. De ouderwetse knoppenreeks voor de bediening daarvan valt echter uit de toom. Bovendien is de ergonomie alles behalve eenvoudig: onlogische knopjes – zo is de draaiknop niet voor het volume – en een interface waar je alleen maar veel wijn van wilt drinken.

Citroën DS3 Cabrio Dashboard

We nemen plaats in de prachtig gestileerde lederen zetels die lekker zitten en voldoende steun bieden. Ze zijn niet te hard en niet te ‘Frans soft’.  Stoel en stuur zijn voldoende instelbaar, maar voor een écht goede zitpositie schieten de mogelijkheden tekort. Met onze lengte blijf je altijd een beetje op de bok zitten. Dat het stuurtje lekker in de hand ligt, is natuurlijk mooi meegenomen. Wat slim gedaan is door de Fransen is dat het dasbhoard aan de kant van de passagier erg ver naar voren ligt. Er ontstaat hierdoor veel beenruimte waar ook de achterpassagier van profiteert: een volwaardige 3-zitter, die DS3 cabrio! De bagageruimte is te bereiken middels een fraaie, verticaal te openen achterklep. De doorgang is krap maar de ruimte zelf is goed bruikbaar en de banken zijn voor spullen met enige lengte plat te leggen. Of je doet natuurlijk gewoon het dak open…

Cruise en knal kwaliteiten
De 155 pk sterke THP motor onder de kap van ‘onze’ DS3 wist ons snel te overtuigen. Het 1.6-liter blok is zeer soepel, krachtig en heeft een mooie vermogensopbouw: van een turbogat is vrijwl geen sprake. Het geluid dat de 4-cilinder genereert is best sportief en de twee pijpjes geven laag in de toeren een lekker brommetje af. De handgeschakelde 6-bak maakt het feest af met korte, directe slagen en een prettig in de hand liggende pook. De aandrijflijn is uitstekend op zijn plaats in de DS3 en biedt zowel cruise als knal kwaliteiten.

Citroën DS3 Cabrio Logo

Ongevoelig sportief
Over die knal kwaliteiten gesproken, het onderstel is sportief afgesteld en de DS3 leent zich prima voor een stukje beter bochten werk. Echt oncomfortabel wordt de auto nooit, maar op slecht wegdek merk je goed dat je met een straffe auto van doen hebt. Daarbij kan de carrosserie, vanwege het ontbreken van een vast dak, merkbaar torderen. Waar zowel Laurens als ik niet echt grip op wisten te kregen is het gevoel met het wegdek. Met andere woorden: Wat doen de (voor)wielen precies? Dit valt des te meer op omdat zowel het schakelen, koppelen als remmen lekker scherp gaat.

Met de zon op de bol
Ten tijde van onze test was het heerlijk weer en het dak hebben we veelvuldig open geschoven. De DS3 is geen volwaardige cabriolet wat wij zelf juist wel handig vinden, open rijden wordt namelijk een stuk toegankelijker. Ook voor een kort ritje schuif je het dak – met een simpele druk op de knop – geheel of gedeeltelijk open. Binnen de bebouwde kom is het echt genieten met de zon op je bol maar zodra je richting de 80 kilometers in het uur gaat neemt het windgeruis sterk toe. Het laat zich raden wat er op de snelweg gebeurde: Laurens moest tegen me schreeuwen, terwijl hij normaliter altijd lief tegen me  praat.

Citroën DS3 Cabrio Schuinachter

Met een prijs van krap 33.000 euro is de door ons gereden DS3 cabrio THP Sport Chic geen koopje, maar we mogen niet vergeten dat het echt het topmodel is van de cabrio’s. Alle toeters en bellen die je kunt wensen zijn aanwezig en qua motorisering zit je voor dat geld ook aan de top. Ook het bezineverbruik valt mee, want met een testverbruik van 1 op 14 is de THP motor geen hele gulzige innemer. Handig om te weten: de meerprijs van de cabrio ten opzichte van de dichte DS3 is 2.800 euro.

Was het love at first drive? Het uitgesproken uiterlijk en het voorname interieur maken van de DS3 een eersteklas verleider. Tel daar de erg goede aandrijflijn én het cabriodak bij op en je hebt een ‘zonnige combinatie’. Of toch niet? Het sportieve onderstel biedt helaas weinig gevoel en ook de ergonomie laat te wensen over. Voor Laurens maakt dat echter weinig uit, hij is gevallen voor deze blanke Française en loopt nu nog met roze wangen. Ik zelf moet er nog een nachtje over slapen, al weet ik niet precies waarom…

Met dank aan Citroën Nederland.

Meer Citroën? Check hier al onze Citroën reviews!

Reacties

  1. Maurits

    Weer genoten van jullie filmpje mannen! Top gedaan!

    • Love At First Drive

      Hartstikke bedankt Maurits, leuk om te horen!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.