Image
Top
Menu
23 november 2013

Veel auto, weinig 500: Fiat 500L

Kleine auto’s worden groot, groter grootst. De Fiat 500, het meest aaibare autootje van het land, is nu ook leverbaar als ruimtevariant:  de 500L. En iets meer ruimte was best wenselijk, zo constateerden wij al bij de test met de 500S. Maar een echte ruimteauto met het olijke gezicht van het ‘vijfhonderdje’? Is dat een geslaagde combinatie of een brug te ver? Laurens en ik verplaatsten ons een week lang in een knalgeel exemplaar.  Bovendien riepen we speciaal voor het filmpje de vrouwelijke expertise in van Aimée van Route de la Femme.

Wat ons betreft had er net zo goed XXL achterop de 500L kunnen staan, want onze eerste indruk is toch wel die van ‘uit de kluiten gewassen’. Het snoetje is lekker herkenbaar maar voor de rest heeft de ‘L’ nog maar erg weinig met het origineel van doen. Daarvoor is de auto simpelweg te groot. Het is dan ook een echte ruimtewagen. Neemt niet weg dat er in combinatie met de gele kleur, gewoon een fris en opvallend model staat. Bovendien maakt het Trekking pakket de auto net wat minder ‘zoet’ door andere bumpers en zwarte sierlijsten langs de wielkasten. De 500L is niet per se onze smaak, maar guitig is de auto zeker. Helemaal voor een busje!

Fiat 500L Schuinachter

MPV gevoel
Voor het eerst plaatsnemen in de 500L gaat gepaard met enige verbazing. Het is echt ontzettend ruim en licht aan boord, zeker voorin. Het plafond is opvallend hoog en door  de diepe voorruit krijg je echt het gevoel met een MPV onderweg te zijn. De instap en zitpositie zijn, helemaal in dat stramien, prettig hoog. Doch zit je niet echt op de bok en dat heeft Fiat erg goed gedaan. Het stuur staat niet te vlak en de stoel is voldoende instelbaar, waardoor je gewoon prettig zit. Het is dan ook erg zonde dat de stoelen zelf te klein zijn en de zittingen te vlak: ze bieden weinig steun. We vragen ons oprecht af hoe dat gaat bij lange vakantieritten…

Fiat 500L Dashboard

Theateropstelling
Achterin valt de theateropstelling direct op; je zit namelijk een stuk hoger dan de personen die frontrow zitten. Qua ruimte hebben we ook hier niets te klagen, zeker voor het hoofd is heel veel plaats. De knieën hebben echter wat last van een ondefinieerbaar plastic ding aan de voorstoelen. Of heeft dat te maken met de opvouwbare voorstoel? De achterbank is verschuifbaar en in delen neerklapbaar wat de praktische bruikbaarheid van het interieur verder vergroot. De bagageruimte is iets minder ruim dan de rest van de auto doet vermoeden. Toch kun je er genoeg in kwijt en is de laadvloer, met dubbele bodem, mooi vlak. Al met al een lekker ruime auto, die 500L.

Lipstick en nagellak
Het dashboard is net als het exterieur frivool van vormgeving en de witte panelen geven het een chique doch hippe uitstraling. Het materiaalgebruik is goed verzorgd en ook over de afwerking hebben we weinig klachten. De ergonomie laat echter steekjes vallen, zo zit de bediening van de climate control niet direct onder handbereik: voorover buigen is de enige optie. Het ‘postzegel’ schermpje van het infotainment systeem is aan de kleine kant voor hedendaagse standaarden. Toch hebben wij dat niet als storend ervaren want het systeem laat zich best eenvoudig bedienen en ook de respons van het touchscreen is in orde. Wat betreft opbergruimte treffen we kaartvakken, bekerhouders en twee dasbhoardkastjes aan. Altijd handig voor losse lipsticks, nagellakjes en ander klein grut. Toch Aimée?

Fiat 500L Logo

Onbedoeld sportief
Onder de kap treffen we de inmiddels bekende tweecilinder met turbo aan. In de 500L levert het blokje 105 pk en dat is echt ruim voldoende om goed mee te komen met het Nederlandse verkeer. Het karakter van de tweepitter, met name de krahtsopbouw, is even wennen en het geluid is ronduit sportief. Of dat laatste wenselijk is in een MPV, is natuurlijk de vraag. Wij konden er wel om lachen, het biedt immers een vorm van vermaak. Bij constante snelheid is het overigens mooi rustig aan boord van de ‘L’. Om de Fiat goed in beweging te houden dient er regelmatig geschakeld te worden en daar gaat het helaas een beetje mis. De 6-bak schakelt hakerig en vaag; met name de achteruit is lastig te vinden. De grote, wat wiebelige pook doet nog een extra duit in het zakje. Jammer!

Fiat 500L Zijkant

Prettig stevig
Het onderstel is duidelijk op comfort gericht maar nog altijd prettig stevig voor een ruimtewagentje. Tevens voelt de auto niet log of zwaar aan, ondanks dat de hoge koets best wil hangen in bochten. Het lichtvoetige van de kleine 500 is in die zin bewaard gebleven en dat is grote plus. Het sturen gaat met weinig gevoel al is op de directheid weinig aan te merken. Behalve dan op de snelweg, want daar kan de 500L een tikkeltje nerveus reageren. Handjes aan het stuur dus.

Met een prijs van krap 25.000 euro is ons testmodel stevig aan de prijs. Te wijten aan allerlei pakketjes, opties en natuurlijk de Trekking outfit. Een basisversie is verkrijgbaar vanaf krap 18 mille en dat is een stuk toegankelijker. Ons advies: Kies een leuk kleurtje en wat broodnodige opties en voor iets meer dan 20.000 euro ben je een 500L rijker. Over de gehele testperiode hebben we 1 op 13,5 verbruikt, wat gezien het formaat van de auto redelijk is. Toch hadden we beter verwacht van de hypermoderne downsize turbomotor.

Fiat 500L en 500

Was het love at First drive? Het is een geinige auto om mee onderweg te zijn, maar ondanks dat zijn Laurens en ik niet in vervoering geraakt. Met de ‘originele’ 500 heeft de 500L weinig meer van doen, waardoor de naamgeving toch een beetje als een marketing foefje overkomt. Dat neemt echter niet weg dat we de ‘L’ als ruimtewagen erg geslaagd vinden: de auto biedt veel licht, ruimte en praktische bruikbaarheid aan boord. Bovendien zijn zowel de motor als het onderstel goed op orde. Wij wensen alleen nog lekkere stoelen én…. een strakke versnellingsbak!

En voor jou, Aimée? Het was in eerste instantie niet helemaal mijn type qua uiterlijk. Maar goed, het gaat natuurlijk voornamelijk om het innerlijk. Opvallend vond ik de enorme ruimte van binnen, waar je makkelijk met vier personen comfortabel plaats kan nemen. Het interieur ziet er verzorgd uit en opbergruimte is er genoeg. De tweecilinder turbo levert 105 pk en daar kon ik menig automobilist prima mee inhalen. Veel indruk maakte ik er helaas niet mee, want het schakelen ging niet erg vloeiend. Ik heb een positief gevoel overgehouden aan mijn ontmoeting met de Fiat 500L en ik kan daarom wel stellen dat er een klein vonkje is overgesprongen. Van echte liefde is echter (nog) geen sprake.

Met dank aan Fiat Nederland en Maarten Barnhard.

Meer Fiat? Check hier al onze Fiat reviews!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt