Image
Top
Menu
5 maart 2015

X-factor: Fiat 500X

De 500 familie van Fiat groeit gestaag. Na de opgeblazen 500L lanceert het merk nu de 500X: een crossover voor mensen die houden van een vleugje avontuur. Aldus de marketing afdeling van het Italiaanse merk. Nou, voor een potje avontuur zijn wij altijd in! Heeft de 500X de X-factor? Wij waren bij de Nederlandse persintroductie om dat uit te vinden. 

De 500X ligt wat ons betreft geslaagd op het netvlies, zeker in de ruige Cross uitvoering. Het is een vlot gelijnde auto die duidelijk hoger op z’n pootjes staat om het avontuurlijke karakter te benadrukken. Het model is gelukkig nog altijd herkenbaar als Fiat 500, maar voor de echte 500 adepten onder ons is het misschien even slikken. Wij vinden de X-variant in ieder geval de meest geslaagde 500 van dit moment. Hij is gewoon net even mannelijker dan de rest 😉

Fiat 500X

Gezelligheid
Het interieur straalt warmte en gezelligheid uit. De vormgeving is stijlvol en de materialen voelen over het algemeen goed aan. De zitpostie is erg fijn en net even wat hoger dan gebruikelijk. De 500X beschikt over een prima multimediasysteem en ook de klokkenwinkel ziet er modern en verzorgd uit. Op naar de achterbank. Ondanks de schuin aflopende daklijn is er voldoende hoofdruimte. Onze knieën blijken echter al snel in de clinch te komen met de voorstoelen. Tot slot de bagageruimte: die is niet overbemeten maar wel praktisch van vorm en goed toegankelijk.

Fiat 500X

Snel, soepel en stil
Onder de korte motorkap treffen we een hele dikke diesel aan. Een 2-liter MultiJet met 140 pk en 350 Nm koppel om precies te zijn. Daaraan gekoppeld een bijzondere negentraps automaat en om de technische orgie compleet te maken beschikt onze testauto ook over vierwielaandrijving (4×4). De aandrijflijn is snel, soepel en verrassend stil. De motor heeft geen enkele moeite met de relatief kleine Fiat en de automaat ‘flippert’ bijna onmerkbaar tussen de versnellingen. Met recht de topuitvoering van de 500X reeks!

Drie standjes
Het onderstel houdt keurig het midden tussen comfort en dynamiek. In onze hoofdstad voelde de auto lekker lichtvoetig aan terwijl een tripje over de Ring A10 rustig en soepel verliep. De besturing is voldoende direct en zwaar, al geeft de installatie niet heel veel feedback. In vergelijk met de normale Fiat 500 is de 500X duidelijk een stuk volwassener en daardoor prettiger op lange afstanden. De 500X Cross kent drie rijstanden: een Normale stand, een hitsige Race stand én een Avontuur standje. Het moge duidelijk zijn dat in deze laatste positie het 4×4-systeem volledig benut wordt voor het betere terreinwerk. Nou, drempels, hobbels en verdwaalde toeristen in Amsterdam bleken geen obstakel te zijn voor de 500X 😉

Fiat 500X

Uitvoeringen en prijzen
De 500X Cross, de uitvoering die schittert op de foto’s en in het filmpje, is er met zowel voorwiel- als vierwielaandrijving. Bovendien is deze versie wat ruiger aangekleed dan de standaard 500X. Qua motoren treffen we een ouderwetse 1.6 benzine aan met 110 pk en twee turbomotoren van 1.4 liter (140 en 170 pk). De topdiesel is de 2-liter MultiJet waar wij mee op pad waren, daarnaast is er ook nog een 1.6 MultiJet met 120 pk. Kortom, keus genoeg! Goed om te weten: de fijne negentraps automaat is vanaf mei 2015 ook leverbaar op benzinemotoren. Instappen kan vanaf €20.000, waar voor een Cross variant minimaal 25 mille afgetikt dient te worden. De Fiat 500X Cross met 2.0 MulitJet, automaat en 4×4 doet al snel €40.000. Slik!

Was het love at first drive? De 500X is wat ons betreft de leukste en ‘mannelijkste’ Fiat 500 van dit moment. Daarbij zijn we erg te spreken over de rijeigenschappen en de moderne, fijne aandrijflijn. Wie echter een leuk uitgevoerde 500X voor deur wil hebben, met dito motorisering, moet behoorlijk in de buidel tasten. Toch denken wij dat de X-factor groot genoeg is om van de 500X een succes te maken.

Met dank aan Fiat Nederland.

Meer Fiat? Check hier al onze Fiat reviews!

Fiat 500X

Reacties

  1. Sven van Neutigem

    leuke rijtest! en deze uitvoering oogt erg gaaf maar naar mijn mening stijgen de prijzen erg rap! Wat jullie zelf al zeiden: voor dit geld koop je zat ander mooi spul haha

    • Love At First Drive

      Dankjewel Sven! 🙂 Haha ja het is maar wat je wilt natuurlijk! Het is wel echt een fijne wagen en ziet er leuk uit 🙂

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.