Image
Top
Menu
20 juni 2013

Geëvolueerd tot personenauto: Honda CR-V

Het merk met als logo een grote letter H van Honselaar, pardon, Honda, was er in 1996 vroeg bij met een compacte SUV: de CR-V. De auto evolueerde generatie na generatie maar kreeg er tegelijkertijd steeds meer concurrenten bij. Uit Europa maar zeker ook uit het ‘eigen’ Azië. Vandaag de dag is er dan ook te kust en te keur voor wie een SUV wil rijden. Laurens en ik namen de proef op de som en gingen op pad met de Honda CR-V van de huidige generatie. Weet deze SUV ‘van het eerste uur’ ons te raken?

Het is met recht een kloeke auto, een SUV die indruk maakt met zijn afmetingen. Zeker als je er pal naast staat. Op het front prijkt een enorme grille die wat ons betreft net een maatje te groot is om het aangezicht in balans te houden. Ach, in de binnenspiegel van een voorligger komt het vast indrukwekkend over. De derrière doet ons het meest denken aan een Volvo XC60 en dat is geen slecht voorbeeld. In tegendeel zelfs, want schuin van achteren ziet de CR-V er geslaagd uit. Je kunt het uiterlijk personaliseren met allerlei spoilers en bodykits al is dat wat ons betreft niet nodig: het wordt al snel teveel van het goede. Bestel de CR-V in Bordeaux rood in plaats van zilver en je hebt een keurige SUV op de oprit staan.

Honda CR-V Achterkant

Even zoeken
Hoogste tijd om kennis te maken met het interieur. De instap is prettig hoog maar een opstapje is zeker niet nodig. Ook over de zitpositie kunnen we stellen dat het eigenlijk voelt als een normale personenauto: je zit geenszins op de bok en zowel het stuur als de stoel zijn goed instelbaar voor een prettige zitpositie. We kijken uit over een dashboard dat is opgebouwd uit mooie materialen en ook de afwerking is goed op orde. De gestrekte vormgeving van het geheel benadrukt het ruimtelijke gevoel dat de CR-V je geeft.

De twee schermen in de middenconsole staan fancy maar qua bediening en informatievoorziening is het allemaal even zoeken. Het top scherm geeft een soort overzicht van alle info die vanuit de klokkenwinkel en het touchscreen wordt aangeleverd. Voor het gevoel is het daarom een rommeltje. De multimediavoorzieningen die schuil gaan achter het touchscreen zijn echter zeer uitgebreid, met onder meer BlueTooth audio en aansluitmogelijkheden voor een DVD-speler. Tot slot het stuur: deze is bezaaid met knoppen wat de ergonomie niet bepaald ten goede komt. Kortom, het kan geen kwaad om de dikke handleiding door te nemen voor vertrek.

Honda CR-V Dashboard

Wat een ruimte!
Wie achterin stapt waant zich voor het gevoel niet direct in een balzaal, toch blijkt die indruk verre van juist. Zelfs Laurens en ik kunnen met onze lengte van 1.93m in alle ruimte achter onszelf zitten zonder de voorstoel of de dakbekleding te raken. Hulde, Honda! De achterbak is net zo ruim als de kont van de auto doet vermoeden. Daarbij is met een ruk aan twee hendels in de achterbak de achterbank automatisch op te klappen, waarbij de zitting eveneens ‘spontaan’ weg klapt. Erg handig deze Japanse ‘origami’ constructie. Enig puntje van kritiek betreffen de fors uitgevallen c-stijlen. Door de automatische achterklep – nog zo’n handigheidje – neemt de techniek wat meer ruimte in beslag dan we gewend zijn. Al met al een verrassend ruime en praktische auto, die CR-V.

Duidelijke diesel
Wij reden de 2.2 liter grote diesel met automaat én vierwielaandrijving. Een zware combinatie van 1700 kilo waar de 150 pk sterke diesel op papier wat moeite mee zou kunnen hebben. Niets blijkt echter minder maar. De motor weet prima raad met de CR-V en er is altijd voldoende trekkracht voor handen. De combinatie met de 5-trapsautomaat bevalt eveneens erg goed. Soepel en adequaat schakelt de bak door de verzetten zonder dat je er erg in hebt. Honda bewijst wat ons betreft dat je niet per definitie 8 versnellingen nodig hebt voor een fijne automaat. Tot slot het geluid. De dieselbrom is altijd waarneembaar en is bij accelereren zelfs duidelijk aanwezig. Bij constant tempo is het echter prima uit te houden en we bestempelen het geluid dan ook niet als storend. Let wel, wij zijn diesel liefhebbers 😉

Honda CR-V Startknop

Normale auto
Het rijden met de CR-V doet in vrijwel alles aan als een ‘normale’ personenauto. Je merkt dat de auto iets meer overhelt in bochten en wat logger aanvoelt, maar het onderstel weet het extra gewicht vrij goed te maskeren. De CR-V is in de basis comfortabel afgesteld maar verrast in bochten met een relatief strakke wegligging en een direct gevoel in het stuur. Deze ‘strakheid’ wreekt zich echter op korte oneffenheden: die worden vrij  duidelijk doorgegeven, met name aan de achterpassagiers. Gelukkig is daar genoeg hoofdruimte! Of we iets van de vierwielaandrijving gemerkt hebben? Weinig. Al zal dat in de winter wel anders zijn…

Afkortingen te over
De uitrusting van de door ons gereden Executive uitvoering is zeer uitgebreid. Lederen bekleding, een panorama dak, een uitgebreid multimediasysteem en natuurlijk de elektrische achterklep. Wat ons echter bijblijft zijn de veiligheidsvoorzieningen: de CR-V beschikt namelijk over een waslijst aan afkortingen. Zonder handen rijden? Het kan met LKAS. Op een veilige manier bumperkleven? Daarvoor hebben we het CMBS. Wij hadden moeite om de toegevoegde waarde van deze systemen in te zien in het drukke Nederlandse verkeer. Wellicht komt het beter uit de verf na een lange, vermoeiende vakantierit?

Zonder al te veel moeite te doen wisten we een verbruik van 1 op 12,4 te realiseren en dat viel ons allezins mee. Wat niet meevalt is de prijs: bijna 65 mille! Je krijgt er letterlijk en figuurlijk veel auto voor terug, maar het is toch wel even slikken. Zeker als je weet dat er voor dat geld veel alternatieven te koop zijn. Of je stapt voor de helft van de prijs (!) in een basis CR-V. Misschien wel de top-tip van de dag!

Honda CR-V Zijkant

Was het love at first drive? De Honda CR-V is ruim, praktisch en beschikt over een fijne aandrijflijn. Echt door de mand valt de auto wat ons betreft nergens, al is de prijs van 65.000 euro die Honda vraagt voor de door ons gereden uitvoering niet mals. Laurens heeft net wat meer met de auto dan ik en dat komt voornamelijk doordat ik het bijzondere van een SUV een beetje mis. De CR-V is door de jaren heen geëvolueerd tot een echte personenauto. Dat kan echter ook als een groot compliment opgevat worden.

Met dank aan Honda Nederland.

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt