Image
Top
Menu
27 februari 2015

Eigenwijs leuk: Jeep Renegade

Als ik aan het merk Jeep denk dan denk ik aan avontuur, woestenij én mannen met baarden. Niet zozeer aan hippe voertuigen met modebewuste looks. En laten dat nu precies de elementen zijn waar de splinternieuwe benjamin van het Amerikaanse merk mee scoort! Onze quest in deze rijtest: druist de Jeep Renegade volledig in tegen de kernwaarden van het merk, of schuilt er meer achter het vriendelijke uiterlijk?

Hoe je het ook wendt of keert, een opvallende verschijning is de Renegade zonder twijfel. De auto is lekker vierkant en robuust, zoals een Jeep hoort te zijn. Maar tegelijkertijd sympathiek en speels. Bovendien verwijst het merk in details naar Jeep’s van weleer. Neem nu de achterlichten die lijken op een Jerrycan of het kleine Willys Jeep’je op het voorraam. Erg leuk gedaan, dat historisch perspectief!

JEEP Renegade 2014

Robuust
Wanneer we instappen zijn we in eerste instantie wat teleurgesteld. Het is sober, donker en weinig creatief aan board. In schril contrast met het exterieur. Maar ook hier loont het om verder te kijken dan de spreekwoordelijke neus lang is: tal van elementen verwijzen wederom naar het roemruchte verleden van het merk. Bovendien hebben échte Jeep’s, als je er goed over nadenkt, een sober en functioneel interieur dat gebouwd is voor de eeuwigheid. Jaja, ook hier historische diepgang! De instap is lekker hoog en de zitpositie is, dankzij goede instel mogelijkheden, verrassend prettig. Ook over de zetels zijn we zeer te spreken. Ze bieden een fijne mix tussen Frans comfort en Duitse stevigheid (=Amerikaans zitplezier?). Speciale vermelding maken we van het nieuwe multimediasysteem met touchscreen. De interface is helder en de commando’s van de vingers worden snel en accuraat opgevolgd. Top!

JEEP Renegade 2014

Ruimte voor punkers
Achterin de Renegade is voor onze grote hoofden met dito haarbossen een zee aan ruimte. Zelfs punkers hoeven niet bang te zijn voor hun spikes! De beenruimte is voldoende maar houdt voor ons niet echt over. De bagageruimte is daarentegen lekker praktisch van vorm en van een tildrempel is geen sprake. De klep is echter aan de lage kant en wie langer is dan 1.80m loopt het risico zijn kop te stoten. Even opletten dus, want anders is het huilen geblazen 😉

Italiaanse techniek
Onder de kap geen Amerikaanse benzineslurper maar een compacte dieseldrinker van Italiaanse komaf. De 1.6 MultiJet van de Fiat Group, waar Jeep onderdeel van uitmaakt, levert 120 pk en 340 Nm koppel. Toevallig sta ik buiten ten tijde van de koude start die Laurens maakt en het blok nagelt er flink op los. Lekker, een echte diesel! Van binnen blijkt de geluidsisolatie echter dik in orde te zijn, maar je blijft goed merken dat je met een dieselmotor op pad bent. Wij vinden dat overigens niet storend en juist passen bij het stoere karakter van Jeep. De MultiJet bevalt ons van meet af aan erg goed. Toegegeven, je moet ‘m even op toeren brengen maar daarna is het blok heerlijk soepel en vlot. De handgeschakelde zesbak voegt onverwacht nog meer vreugde aan de aandrijflijn toe. Lekker direct en met korte, strakke slagen laat de bak zich bedienen. Bovendien zit er veel gevoel in het koppelingspedaal wat bij het toptrekken en inparkeren stiekem erg prettig is. Kortom, een hele fijne aandrijflijn.

JEEP Renegade 2014

Grootheidswaanzin
Geen ongebaande paden voor deze Jeep. Ironisch eigenlijk, als je erover nadenkt. De stadsjungle is namelijk het natuurlijk habitat voor de standaard voorwielaangedreven Renegade (4×4 is verkrijgbaar). En daarin is de auto uitstekend thuis. Op de lange afstand is het een soepele, stabiele bak met een stevig randje. Bovendien kun je ondanks de hoge opbouw meer dan goed een bocht pakken zonder over te hellen. Ook in de stad lonen deze ‘dynamische kwaliteiten’ zich waardoor je het gevoel hebt met een lichtvoetige auto op pad te zijn. En het sturen? Vrij direct en met voldoende gevoel. Het leukste is misschien nog wel dat de relatief compacte Jeep je als berijder het gevoel geeft in een véél grotere terreinwagen te zitten. Ook de Renegade weet namelijk het king of the road gevoel op te wekken en dat geeft ‘m extra karakter. Europese rijeigenschappen met een vleugje Amerikaanse grootheidswaanzin. Best een lekkere combinatie eigenlijk!

JEEP Renegade 2014

Money talk
Voor iets meer dan 23 mille kun je een Jeep Renegade voor de deur hebben staan. Er zijn verschillende benzine- en dieselmotoren leverbaar maar voor een 4×4 variant ben je altijd aangewezen op een oliestoker. In dat geval ben je minimaal 32.000 euro kwijt. De auto die schittert in deze test, een 1.6 MultiJet 120 pk in Limited trim, doet 35 mille. Zonder 4×4! De Renegade is wat ons betreft geen hele goedkope auto in aanschaf en ook het verbruik is niet om over naar huis te schrijven: 1 op 14. Toegegeven, wie veel snelwegkilometers maakt zal snel richting de 1 op 16 kruipen.

JEEP Renegade 2014

Was het love at first drive? Ja! De Jeep Renegade is voor ons allebei een zeer aangename verrassing. We vinden het een erg leuk en aansprekend model dat het straatbeeld opfleurt. Bovendien geeft de auto je het gevoel met een grotere terreinwagen op pad te zijn, wat de Renegade een geheel eigen karakter geeft. Tel daar de fijne rijeigenschappen en goede aandrijflijn bij op en je kunt niet anders concluderen dan dat Jeep met de Renegade een topper van een crossover in het gamma heeft.

Met dank aan Jeep Nederland.

Meer Jeep? Check hier al onze Jeep reviews!

Jeep Renegade 2014

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt