Image
Top
Menu
21 april 2014

Overtreffende trap: Lexus LS 600h L

Een waarschuwing is op zijn plaats. Het verhaal waaraan je nu begint staat haaks op wat je van ons verwacht. Het gaat niet over rijden, scheuren of plezier maken achter het stuur. Daar besteden we héél weinig aandacht aan dit keer. Nee, de Lexus LS 600h L President Line hebben we getest vanaf de achterbank. We waanden ons een week lang in de rol van CEO van LoveAtFirstDrive.nl. Genieten geblazen of pakken we liever het stuur in eigen hand?

Bij de eerste aanblik vallen direct de gigantische afmetingen op: Wat een lel van een auto! En toch heb je de indruk dat het bescheiden lijnenspel, in combinatie met de donkerblauwe lak, weinig aandacht zal trekken in het verkeer. Niets bleek echter minder waar. Niemand kan om dit gevaarte heen en de exclusieviteitsfactor is hoog. Héél hoog. Een BMW 7-serie of Mercedes S-Klasse is een stuk meer uitgesproken, maar zie je vrijwel voor elk kantoorpand geparkeerd staan aan de Zuidas in Amsterdam. En dat maakt van de Lexus een onverwachte aandachtstrekker. Mooi? Tja, persoonlijk vinden we dit type auto per definitie te groot voor het predikaat ‘mooi’. En dat geldt dus ook voor de LS. Imposant, dat is het juiste woord.

Lexus LS600h L Schuinvoor

Laurens, rij de limo maar voor!
Voor het eerst van ons leven zijn we meer nieuwsgierig naar de achterbank dan naar de rijderspositie. Meer benieuwd naar de massagestoelen dan naar de V8-motor. De instap is riant dankzij de oversized deuren en de relatief hoge plaatsing van de bank, of liever gezegd, fauteuils. Zelfs met mijn houterigheid draai ik soepel naar binnen. Ik zit goed en de ruimte is riant, maar niet overweldigend. Nog niet. Mijn oog valt op de knoppenbatterij verwerkt in de armsteun. Nu begint het feest pas echt. Met één druk op de knop schuift de stoel voor me helemaal naar voren en klapt de hoofdsteun weg. Wauw, wat een ruimte. Wat een zicht. Ik kan gewoon languit met de stelten. De volgende knop doet de stoel kantelen én een voetensteun lanceren waardoor ik bijna in slaappositie gebracht wordt. De massagefunctie, met meerdere standjes, is niet aan iedereen besteed maar zo af en toe 10 minuten ‘beuken en trillen’ kon mij prima bekoren. Nee, achterin de LS 600h L kan ik het uren volhouden zonder ook maar een moment te snakken naar het stuurwiel en de pedalen. Een rare gewaarwording voor een petrolhead!

Lexus LS600h L backseat

Business Class beleving
Tijd om op stap te gaan. De rijbeleving is ongekend sereen en met maar weinig anders te vergelijken. Ik moet steeds denken aan een Business Class vlucht – alleen de Champagne ontbreekt nog. Het is ontzettend stil en de luchtvering zorgt voor een praktisch vlak wegdek, hoe ruig onze vaderlandse wegen ook zijn 😉 Af en toe is een lichte ‘turbulentie’ waarneembaar bij het optrekken en afremmen, maar daar blijft het ook bij. Over de afwerking en de gebruikte materialen niets dan lof. Alles doet voornaam aan. Eerlijk is eerlijk, je verwacht natuurlijk ook niet anders aan boord van zo’n dure auto. Des te opvallender is het gemis van een klaptafeltje om bijvoorbeeld je laptop op uit te stallen. Niet dat wij harde werkers zijn, maar toch.

Iets minder vorstelijk, maar toch über comfortabel is het voorin toeven. Laurens zit op heerlijke zetels die uitgebreid instelbaar zijn. Ook hier is het een knoppenparadijs, ondanks dat er een uitgebreid multimediasysteem met ‘muis’ aanwezig is. Het systeem kennen we uit andere ‘Lexi’ en begint steeds meer te wennen. Om de passagiers zo veilig mogelijk te vervoeren hebben de Japanners tal van veiligheidssysteem gemonteerd. Zo houdt de auto in de gaten of de chauffeur niet slaperig wordt en buiten de lijntjes gaat rijden. En wat te denken van de Nightvision. Op de snelweg een leuke gimmick, in Amsterdam bijna een broodnodige optie. We hebben geen enkele onverlichte fietser op de massieve motorkap weten te krijgen. Hulde.

Lexus LS600h L dashboard

Groene V8
We hebben niet vaak het genoegen met een V8 op pad te gaan. En daar heb je toch een bepaald beeld bij: Het gerochel en gesputter van een Amerikaanse slee of de diepe, hese klanken van een Italiaanse sportwagen. Nou, daarnaar zoek je tevergeefs in de LS 600h. Op de achtergrond, heel ver op de achtergrond, doet de V8-Hybrid zijn werk. De 445 pk en bergen aan koppel zijn natuurlijk ruimschoots voldoende voor het 2300 kilo zware slagschip, maar het is de terughoudendheid van de aandrijflijn die overtuigd. Dat klinkt wellicht vreemd maar de aandrijflijn is dusdanig geconfigureerd dat de inzittenden en met name de passagiers er nimmer hinder van ondervinden. Ongemerkt soepel accelereert de Lexus en van brute kracht is vrijwel nooit sprake. Geholpen door de CVT-automaat merk je als passagier bijna niets van de motoren. Behalve aan de tank dan.

Relatief manoeuvreerbaar
Het rijden zelf is een ervaring op zich. Het is een grote, logge, vierwielaangedreven sedan en dat is nu eenmaal lastig te verhullen. Met name in snel genomen bochten merk je het gewicht (ondanks de grip!). Toch moeten we erkennen dat het relatief gezien meevalt en de auto onder normale omstandigheden best manoeuvreerbaar aanvoelt. En als het echt nodig is, bijvoorbeeld bij een spannende achtervolging, kun je op de Sport knop drukken om de aandrijflijn hitsiger te maken en het onderstel straffer. Het maakt de auto eigenlijk alleen maar geforceerder en van enig rijgevoel is sowieso al geen sprake: Afstandelijk wordt niet ineens gevoelig. Nee, laat maar lekker op Comfort staan die LS. Dat is er namelijk een met een grote C.

Lexus LS600h L Zijkant

Even sparen
We laten onze illusie in stand en hebben het maar niet over geld. De LS President Line is goed voor een appartementje in Amsterdam oud-west of een hoekhuis met tuin op het zuiden in Groningen. We rijden dan ook met het crème de la crème aan LS 600: De verlengde versie in President Line. De tank hebben we twee keer voor 120 euro volgegooid en een verbruik van 1 op 8 viel ons eigenlijk nog mee. Maar toch, voor twee heren uit de arbeidersklasse was het beide keren een zeer pijnlijke exercitie.

Lexus LS600h L backseat

Was het ‘back seat love’? We dachten comfortabele auto’s te kennen, maar de LS 600h L overtreft alles. Althans, op de achterbank. Alles is erop gericht de persoon achterin in weelde naar de plaats van bestemming te vervoeren. Afgesloten van de buitenwereld, zonder enige afleiding.  En daarin slaagt de LS met verve. Voor ons was het een ervaring om te koesteren en nooit meer te vergeten. Toch hebben wij liever het stuur in eigen hand. Van een iets compactere auto, als het even kan 😉

Met dank aan Lexus Nederland.

Meer Lexus? Check hier al onze Lexus reviews!

Lexus LS600h L Zijkant

Reacties

  1. Leuke test van deze prachtbak, de foto’s zien er trouwens schitterend uit.

    • Love At First Drive

      Bedankt voor je compliment! 🙂

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt