Image
Top
Menu
15 april 2015

Met de R van Roadtrip: Peugeot RCZ-R

De autosalon van Genève staat al jaren op ons verlanglijstje. Hoewel Laurens in zijn jonge jaren al eens is geweest, heb ik nog nooit voet aan wal gezet in dit jaarlijkse heiligdom der automobielen. Hoogste tijd dus! Maar met welke auto gaan we? De oude en ietwat onbetrouwbare BMW e30 van Laurens óf de oerdegelijke maar zuipende Subaru Forester Turbo van pa en ma? Nee, voor deze roadtrip met tussenstop in de Bourgogne moeten we leuk speelgoed meenemen. Frans speelgoed welteverstaan. Peugeot bracht het antwoord in de vorm van de RCZ-R.

Peugeot RCZ R

Slapen onder de sterrenhemel
Met nog een restantje griep in het lijf en de roes van een uit de hand gelopen verjaardagsborrel, pikt Laurens me zaterdagmorgen op met de RCZ-R. Op dat moment heb ik weinig oog voor de elegante Peugeot. Drop mijn koffer in de verrassend ruime achterbak en plof neer in de sportstoel. Ik merk nog net hoe Laurens Amsterdam uitraast en in de IJtunnel zijn raampje opendoet om te genieten van het geluid van de hitsige motor. Daarna ben ik uren onder zeil. Gelukkig zegt dat weinig over de saaiheid van de auto, maar des te meer over het ‘slaapstandje’ van de passagiersstoel. Dankzij het miniscule achterbankje kan de stoel namelijk helemaal vlak. Bovendien kun je al liggend door het achterraam omhoog kijken en genieten van de sterrenhemel. Onverwacht praktisch en romantisch die RCZ!

Peugeot RCZ R

Wulpse lijnen
Pas in het land der wijn en kaas open ik mijn ogen weer. Opvallend genoeg heb ik het matige wegdek in België overleeft zonder wakker te worden. Zegt dat iets over het comfort? Of over mijn roes? Ik ben bang het laatste, want de Peugeot is behoorlijk straf. Compromisloos hard zelfs. En zo hoort het ook in een sportauto! Niks geen instelbare dempers of comfort standjes, what you feel is what you get. De Peugeot RCZ-R is wat dat betreft van de oude stempel, al is ‘m dat niet aan te zien. Het is nog altijd een karakteristiek sportwagentje met wulpse, ronde vormen. Ook het dashboard heeft de tand des tijds goed doorstaan. Het lijnenspel is eenvoudig en dankzij een aantal stijlvolle elementen, waaronder de ronde roosters en het analoge klokje, ziet het er chique uit. Dat het volledige dashboard met koeienhuid is overtrokken komt de ambiance natuurlijk alleen maar ten goede. Afbreuk aan het geheel doet de ergonomie van het multimediasysteem. De knopjes zijn erg priegelig en niet logisch qua indeling. Jammer!

Peugeot RCZ R

Turbomotor op stoom
Op de strakke wegen van de Franse péage neem ik het roer van Laurens over. Veel mensen vinden dit misschien saai rijden, persoonlijk geniet ik altijd van de rust en ruimte. Een uitgelezen kans om de 270 pk sterke turbomotor van de RCZ-R eens op stoom te brengen. Ik trap het gas volledig in en na enige aarzeling, het blijft een turbomotor, schiet de Peugeot er als een onbehouwen beest vandoor. We begeven ons nog op de invoegstrook als de kilometerteller al dik 180 aantikt. Wow! Het geluid is voor een viercilinder lekker opzwepend en ‘hees’, al vinden we het voor de lange afstand een beetje teveel van het goede. Ook als je gewoon 130 in het uur rijdt. De kilometers tikken voorbij en voordat ik het weet verruilen we de snelweg voor de bochtige binnenwegen van de Bourgogne. Het begint al donker te worden dus voor het moment doen we rustig aan. We verlangen naar een goede maaltijd en een borrel. En zo geschiede.

Peugeot RCZ R

Klamme handen
In het rustieke dorpje Marigny-sur-Yonne kloppen we op de imposante deur van B&B Le Presbytère. We worden warm welkom geheten door onze vrienden. De houtkachel brandt, de wijn staat op tafel en de fromage wordt aangesneden. Wat is het leven hier toch goed. De volgende ochtend nemen we de RCZ-R mee voor een robbertje stoeien in de prachtige, heuvelachtige omgeving. De krappe weggetjes slingeren dat het een lieve lust is en overig verkeer is relatief zeldzaam. Uitermate geschikte omstandigheden voor onze snelle Peugeot! En met recht! Het harde onderstel maakt dat je de R heerlijk ruig de bocht in kunt smijten en de grip is zelfs op vochtig wegdek ongekend goed voor een voorwielaandrijver. Toch blijkt 270 pk erg veel te zijn voor de voorwielen, want zeker bij het uitacceleren van bochten is het ‘handjes aan het stuur’. Dat past ergens wel bij het pure, compromisloze karakter van de auto. Op de grens is de Peugeot overigens lastig aan te voelen, wat mogelijk te wijten valt aan de winterbanden. Regelmatig was heb bij mij dan ook klamme handjes aan het stuur 😉

Peugeot RCZ R

Terug in de tijd
Voor een café au lait met een croissant stoppen we in het plaatsje Vézelay. Sinds de middeleeuwen lijkt hier niets te zijn veranderd. Alleen het verkeer doet me denken aan het heden. Het is er grauw en een tikkeltje somber, maar mon dieu wat is het er fabelachtig mooi. Loop vooral even naar de top van de heuvel voor de immense abdijkerk. Wij pakten uiteraard de auto om dat te doen en haalden ons daarmee opgestoken duimpjes en glimlachen van vrolijke Fransozen op de hals. Het contrast tussen auto en omgeving is natuurlijk groot, maar ergens past de spartaanse Peugeot best in het straatbeeld!

Peugeot RCZ R

Glijpartij in de Jura
De Bourgogne laten we achter ons om de autobeurs in Genève te bezoeken. Via schilderachtige dorpjes rijden we richting de Alpen. Het valt me zelfs na al die tijd nog op hoe strak en met korte slagen de RCZ-R schakelt. Zeker voor een Peugeot! Over ons bezoek aan de beurs kun je alles lezen in ons blog, maar de terugweg naar Nederland via de Jura wil ik je niet onthouden. De laatste sneeuwkristalen van het jaar bleken die nacht te zijn gevallen. Haarspeldbocht na haarspeldbocht draaien we hoger en dieper de sneeuw in. In de Haute Jura stoppen we voor een frisse neus en een glijpartij met onze zwarte leeuw. Niet nodig, wel leuk. Komen de winterbanden toch nog van pas 😉 Het overgebleven deel van de terugweg doen we rustig aan. We beseffen ons dat we nog maar een paar uur kunnen genieten van de brute Peugeot. Aan al het moois komt helaas een eind.

Peugeot RCZ R

Love at first drive?
Mais oui! Dit is zonder twijfel één van de lekkerste Franse bolides van dit moment. De RCZ-R is een compromisloos en puur apparaat waar we 2600 zeer plezierige kilometers mee gereden hebben. De Peugeot is thuis op de snelweg, maar komt pas echt tot leven op kronkelige binnenweggetjes. Op de koop toe is de auto nog redelijk praktisch ook. Mits je met z’n tweeën bent! En ja, zo’n (mini) roadtrip door Frankrijk is altijd weer genieten. Ook voor niet-Francofielen!

Met grote dank aan Peugeot Nederland.

Meer Peugeot? Check hier al onze Peugeot reviews!

Dorpje roadtrip Peugeot RCZ R

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt