Image
Top
Menu
30 september 2016

Perfectie is niet saai: Porsche 718 Boxster

Niet eerder waren de verwachtingen zo hoog gespannen. Niet vaak hebben we zo naar een auto uitgekeken: het is onze eerste keer met een Porsche. En niet met een uit de kluiten gewassen Cayenne of Panamera. Nee, we gaan voor het echte werk. De 911? Nee joh, de Boxster natuurlijk. Of zoals het model sinds de facelift door het leven gaat: 718 Boxster. Weet deze roadster onze torenhoge verwachtingen in te lossen?

Die ‘718’ komt trouwens niet helemaal uit de lucht vallen. Is het de prijs maal duizend? Het aantal pk? Nope. Marketeers met gevoel voor nostalgie. De 718 grijpt terug naar het gelijkcijferige model uit de jaren ’50 en ’60. De gelijkenis zit diep verscholen achter de voorstoelen: de motor is namelijk een turbogeblazen 4-cilinder en geen atmosferische 6-pitter. Net zoals in de oorspronkelijke 718. Maar daarover later meer. Eerst delen we de schoonheidsprijs uit voor het lijnenspel van de Boxster. Bijna perfect geproportioneerd en geen lijntje teveel. Of zoals Laurens het omschrijft: “Ik zou niet weten wat ik aan dit model zou willen veranderen.” Amen.

Porsche 718 Boxster

Eén met de auto
De ironie is echter dat je de Boxster met één druk op de knop kunt transformeren. Van dicht naar open. Van claustrofobie naar vrijheid. Nu het dak niet meer in de weg zit laten we ons in de uitstekende sportstoelen glijden. Er heerst een bijzonder sfeertje aan boord. Het is een stuk ruimer dan verwacht, maar toch voelen we ons prettig omsloten in de Porsche-cocon. De 718 geeft je het gevoel één met de auto te zijn. Je zit laag bij het asfalt en dicht op het stuur. Uitkijkend over een bijzonder goed afgewerkt dashboard met prominent voor je neus alles wat je nodig hebt: toerenteller, snelheidsmeter en multifunctioneel display. Onder handbereik een ‘doortastend’ multimediasysteem en aan de horizon van het dashboard een karakteristieke chronometer. Ja, dit moet een Porsche zijn. Het kan niet anders.

Porsche 718 Boxster

Uit onverwachte hoek
Hoeveel mensen zullen zich een hoedje schrikken bij het opentrekken van de motorkap? Geen slangen, buizen of oliegeur in het vooronder van de 718. Wél bagageruimte. En nog vrij riant ook voor het type auto. De splinternieuwe 4-cilinder boxermotor mét turbo huist direct achter de voorstoelen en is daarmee ‘midscheeps’ geplaatst. Ideaal voor de gewichtsverdeling. En voor de geluidsbeleving. De ‘cilinder-symfonie’ komt uit onverwachte hoek, wat het toch al karakteristieke geluid van de boxermotor nog specialer maakt. Onrustig pruttelend wordt het blok wakker. Wie vervolgens alle 300 ‘paarden’ uit de kast laat ontsnappen, komt langs gedreun, geroffel en gebulder. Heerlijk! Al vanuit de krochten van de toerenteller pakt het blok gretig op en de versnelling is in alle toerentallen verbluffend. Het samenspel met de PDK-bak doet nog een extra duit in het zakje: razendsnel jaagt de automaat door de zeven verzetten. De techniek is zelfs zo hitsig dat er regelmatig teruggeschakeld wordt als je juist rustig wilt optrekken. Het is ‘m vergeven. We durven het bijna niet te zeggen, maar deze aandrijflijn doet ons niet direct naar meer cilinders hunkeren.

Porsche 718 Boxster

Pièce de résistance
En ook het onderstel kent zijn gelijke niet. Deze achterwielaandrijver is gewoon niet van de wijs te brengen. Telkens als je denkt dat de grens bereikt is, ga je weer een stapje verder. De Boxster geeft zoveel vertrouwen dat je steeds harder, scherper én met meer angstzweet de volgende bocht in duikt. Ongelofelijk. Als een gekko kleeft de 718 aan de weg. De balans is fenomenaal. De stuurinrichting vol scherpte, zuiverheid en gevoel. Dan zal het het wel een stuiterbak zijn, zeker? Allerminst, zelfs op bonkige wegen is de Boxster redelijk vergevingsgezind. Wie had dat gedacht!

Vloermatten
De 718 Boxster is met een instapprijs van krap 70 mille bijna de goedkoopste Porsche. De Cayman is net even ‘betaalbaarder’. Maar staar je niet blind op dit bedrag. Wie gaat vinken op de optielijst tikt al snel (tien)duizenden euro’s extra aan. Ons testexemplaar is bijvoorbeeld goed voor € 92.000,-. Inclusief vloermatten, dat dan weer wel.

Porsche 718 Boxster

Love at first drive?
De hoge verwachtingen zijn volledig ingelost. Wát een auto. Wát een merkbeleving. En wát een indrukwekkend staaltje techniek. De Porsche 718 Boxster weet Duitse gründlichkeit op sublieme wijze te combineren met bergen rijplezier. Porsche bewijst met deze auto dat perfectie niet saai hoeft te zijn. En dat doet geen ander merk ze na.

We love
+ Fenomenale wegligging
+ Verbluffende aandrijflijn
+ Plaatje om te zien
+ Nog redelijk praktisch

We hate
– Dat we hier niks kunnen noteren

Met dank aan Porsche Nederland.

Porsche 718 Boxster

Reacties

  1. aquamiles

    Mooi beschreven met veel plezier de film bekeken, een must have boliede
    dus jullie enthousiasme heeft me tot kopen aangeet

    • Love At First Drive

      Dankjewel! Heb je ‘m al? Veel rijplezier gewenst.

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt