Image
Top
Menu
28 juli 2013

Recept voor succes: Renault Captur

Grote auto’s uit het land der wijn en kaas lijken passé. Na de Renault Vel Satis staat nu ook de iconische Espace op de wip ten faveure van een crossover. Een modegrille of meer dan dat? Als het aan Renault ligt niet. De Clio-familie wordt flink uitgebreid want naast de bekende hatchback en estate is er nu ook de Captur, juist, een crossover. Groter, hoger, ruimer én praktischer. Aldus de fabrikant. Voegt de Captur nog enige waarde toe aan het al rijke Clio-gamma? Wij reden met een vroeg demo exemplaar om dat uit te vinden.

Een crossover is niets meer of minder dan een samenraapsel van meerdere modellen. In het geval van de Captur heeft Renault dat echter uitstekend weten te verbergen. De designers hebben duidelijk een eigen style gekozen wat goed heeft uitgepakt: het is geen opgepompte, uit proportie getrokken Clio geworden. De auto oogt sympathiek en fris maar zeker niet te braaf. Bovendien zijn er legio kleur combinaties mogelijk met de two-tone lak wat het geheel een opvallende danwel strakke look geeft. Ons bonte testexemplaar in ‘oranje tompouce’ uitmonstering wist medeweggebruikers in ieder geval warm te krijgen: duimpjes, knikjes en enthousiaste reacties waren aan de orde van de dag. Mocht u om aandacht verlegen zitten dan is de Captur wellicht een interessante optie…

Renault Captur Achterkant

Ruimtelijke Clio
Het dashboard doet al een stuk meer aan de Clio denken al zijn er zeker ook verschillen te bespeuren. Zo is de opbouw van de middenconsole meer geïnspireerd op die van een ruimtewagen en zijn de luchtroosters anders van vorm en locatie. De subtiele wijzigingen geven vooral een ruimtelijke wending aan het geheel wat goed past bij het crossover concept. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn in orde maar niet hoogstaand voor een auto uit deze klasse. De ergonomie is echter goed voor mekaar, wat met name komt door het prettige multimediasysteem – waarover later meer.

We nemen plaats achter het stuur en de hogere zit valt direct op. Gelukkig is de zitpositie uitstekend instelbaar en desgewenst kun je nog relatief laag zitten. Het op de bok gevoel is nimmer aanwezig en de stoelen zijn stevig maar niet oncomfortabel. Hoe je het ook wendt of keert, de Captur biedt een prettige én overzichtelijke werkplek.

Renault Captur Dashboard

Doordacht praktisch
Wat betreft de praktische bruikbaarheid, hét selling point van de Captur, staan we behoorlijk versteld van de auto. De ruimte achterin is voor een auto van dit formaat riant en door de verschuifbare achterbank kun je duidelijk aangeven of je meer om je kinderen geeft of om je spullen. Wij wisten – met de bank helemaal naar achteren- een goede plek te vinden achter onszelf, echt netjes! En wat te denken van de gigantische lade die het dashboardkastje heeft verzwolgen. Handig en leuk. Tot slot de afritsbare en uitneembare bekleding. Ideaal voor gezinnen met wagenzieke kinderen of mensen die nogal eens de BOB zijn: juist, de bekleding kan gewoon in de wasmachine. De bagageruimte is rechttoe rechtaan, biedt meer dan voldoende ruimte én er is zelfs een dubbele (smokkel) bodem. Wat betreft praktisch gebruiksgemak en creatieve oplossingen heeft Renault een naam hoog te houden en die maken ze wat ons betreft volledig waar met de Captur.

Renault Captur Dashboardkastje

Geduld is een schone zaak
Onder de kap treffen we de bekende 0.9 liter driecilinder aan. Dankzij een turbo schopt het blok het tot 90 pk en waar we in de Clio enthousiast waren over deze kleine motor, geldt dat niet helemaal voor de Captur. Het geluid mag dan vinnig zijn, het blokje heeft een flinke kluif aan de relatief grote Captur. In de stad en toerend over binnenwegen is er mee te leven maar op de snelweg is de fut er gewoon uit. Voor een inhaalmanoeuvre dient twee tandjes teruggeschakeld te worden of je hebt gewoon heel veel geduld nodig. Het schakelen zelf gaat prettig soepel en licht, maar doet wel wat kunstmatig aan. Bij contante snelheid is het comfort overigens prima in orde en blijft de motor keurig op de achtergrond. Voor Nederland is de TCe nipt voldoende, maar ergens bepakt en bezakt in de Ardennen begint de ergernis te komen, vermoeden wij.

De juiste snaar
Met de afstemming van het onderstel weet Renault de juiste snaar te raken. Een stukje comfortabeler dan de Clio zonder dat het doorslaat naar zompigheid. De Captur voelt verrassend agiel aan maar ligt tegelijkertijd solide op de weg. Sterker nog, de auto geeft je op de snelweg het gevoel met een klasse groter onderweg te zijn. Het is een cliché, maar het maakt de Captur een prettig volwassen auto om mee te rijden. Het sturen gaat prettig direct maar het gevoel houdt niet over. Ach, daarvoor koop je maar een R.S. 😉

Renault Captur Zijkant

Als een tablet: R-Link
Voor het eerst kunnen we met onze vingers drukken op het R-Link multimedia systeem waar Renault best trots op is. Terecht? Toch wel. De bediening en uitstraling zijn die van een tablet wat het over het algemeen erg intuïtief maakt. Bovendien zijn de grote ‘toetsen’ ook onder het rijden goed te bedienen. Naast navigatie en audio bestaat de mogelijkheid om Apps te downloaden, bijvoorbeeld voor flitscontroles. Helaas was de internetverbinding nog niet actief gedurende onze testperiode dus daar hebben we niet mee kunnen klungelen. Wel zijn standaard het weer en de luchtkwaliteit op te vragen. Ja, je leest het goed, de Captur meet of het ‘veilig’ is om uit te stappen of dat je smog staat te happen. Geinige gimmick. In het filmpje neemt Laurens je mee langs de belangrijkste functies van het systeem. Kijken dus!

Met een vanafprijs van nog net geen 16.000 euro lijkt de Captur een aantrekkelijke deal, maar zoals gezegd is de motor écht basis en voor de uitrusting gaat dat ook op. Wie zich uitleeft met de two-tone lak, uiterlijke tierlantijnen en allerlei opties – waaronder de afritsbare bekleding – gaat al snel richting de 20 mille. Het testverbruik kwam uit op 1 op 14 wat flink meer is dan de 1 op 20 die de fabriek opgeeft. Het op toeren houden van de motor, om de vaart erin te houden, is daar zonder twijfel debet aan.

Renault Captur Achterkant

Was het love at first drive? Nog niet, maar dat komt puur omdat wij niet binnen de doelgroep vallen: tenminste, dat denken we. We hebben kind noch kraai en zouden zonder meer voor de Clio gaan. Dat neemt echter niet weg dat we de Captur als concept zeer geslaagd vinden waarmee het een waardevolle toevoeging is aan het Clio-gamma. De auto is ongekend praktisch en ruim, ziet er fris uit en is daarmee een erg interessante aanbieding voor jonge gezinnen. De Captur heeft dan ook de juiste ingrediënten in huis om in Nederland een succes te worden. Maar beste jonge vaders, doe jezelf een plezier en spaar door voor de diesel of de 120 pk benzinemotor.

Met dank aan Renault Kempenaar in Bodegraven & Alphen a/d Rijn.

Meer Renault? Check hier al onze Renault reviews!

Reacties

  1. Martijn

    Leuke review, leuk gebracht, maar wel met nuttige informatie!

  2. Wouter

    Dank voor je positieve reactie Martijn!

  3. Rick

    Leuke review! Er is veel moeite in gestoken en het resulteert tot een stukje dat lekker wegleest. Ik ben zelf sinds kort in het bezit van een Captur TCE90 maar dat op de snelweg de fut er uit is ben ik het niet mee eens, ja bij een inhaalmanoeuvre kan het wel eens nodig zijn een keer terug naar de 4 te schakelen maar dat is dan ook als ik flink aan snelheid ingeboet heb (dit alles met normaal rijgedrag) Als je een snelle auto wilt met veel pk’s dan koop je neem ik aan geen Captur. Ik ben zeer enthousiast over de Captur en het blijft leuk om reviews als deze te lezen!

    • Love At First Drive

      De Captur is ook een erg fijne auto! Tuurlijk is 90pk in Nederland voldoende. We vonden het ook niet heel storend hoor, maar je moet soms toch wat kritiek leveren 😉

  4. Lucas Vos

    Ik ben sinds augustus 2018 in het bezit van eenTCe90 . En ben er al mee in de Elzas geweest. heb er erg veel plezier aan . Motor loopt lekker en er zijn er genoeg die het afleggen.

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.