Image
Top
Menu
6 januari 2015

Stadser dan ooit: Renault Twingo

De allereerste Renault Twingo mag dan als ‘vrouwenautootje’ worden bestempeld, Laurens en ik hebben er jarenlang plezier van gehad. Als tweede auto van onze ouders heeft de Twingo alles wel zo’n beetje gezien: van mannenweekenden in de Ardennen tot klusdagen bij IKEA. Wat ons het meest is bijgebleven? De ruimte achterin, dankzij de verschuifbare achterbank. Ontzettend handig. Daarbij was het ook nog eens een karakteristiek ‘bakkie’ om te zien, een échte Renault. Of de nieuwste generatie dat predikaat ook verdient, zochten wij voor jullie uit. 

De nieuwe Twingo is in ieder geval lekker fris getekend. Het is weer een guitig wagentje met verwijzingen naar modellen van weleer. We zien er ondermeer Renault 5 en Fiat 500 elementen in terug. Leuk! Voor het eerst in zijn levensloop heeft de Twingo vijf deuren en bovendien is het model gekrompen in plaats van gegroeid. Dat wil zeggen, in de lengte. De Twingo is echter duidelijk hoger dan voorheen en vanuit sommige perspectieven vinden we de Fransoos zelfs een MPV-achtige indruk wekken. Al met al schijnt de binnenruimte te zijn gegroeid. We gaan het niet tot op de centimeter controleren, maar uiteraard gaan we overal uitgebreid zitten 😉

Renault Twingo 2014

Vrolijk dashboard
Bij het instappen springt direct het vrolijke dashboard in het oog. Het is kleurrijk en organisch van vorm. Bovendien heeft Renault grappige elementen toegevoegd, waaronder een draagtas op de plek van het dashboardkastje. Meer iets voor de dames van femmefrontaal 😉 Materiaalgebruik en afwerking zijn voor een auto uit deze klasse prima en wat ons gadgetfreaks tot tevredenheid stemt is het R-Link multimediasyteem. Het werkt vlot en laagdrempelig maar is vanzelfsprekend geen standaard voorziening. De riante hoeveelheid opbergruimte is dat wel, zowel voor- als achterin kun je meer dan genoeg losse spullen kwijt. Zo is er onder de achterbank ruimte voor een paraplu. Handig in ons landje!  Sowieso is de ruimtebeleving goed voor mekaar in de kleine Renault, zeker voorin: Laurens en ik schuren niet tegen elkaar. De mooi gestileerde stoelen zijn helaas wat aan de vlakke kant maar bieden een comfortabele zit. Tot slot de zitpositie. Die is voldoende instelbaar, al blijft het jammer dat de stuurkolom niet in diepte verstelbaar is. Of vinden jullie dat muggenzifterij in deze klasse?

Renault Twingo 2014

Verhaal apart
Door de verrassend grote opening van de achterdeur komen we terecht op de achterbank. Natuurlijk houdt het qua beenruimte voor ons niet over, al zijn we positief gestemd over de hoofdruimte. De achterbak is een verhaaltje apart bij de Twingo. Onder de hoge bodem huist namelijk de motor en dat is op zijn zachtst gezegd bijzonder in deze klasse. Ondanks dat de bodem hoog is blijkt de bagageruimte redelijk goed bruikbaar. De ‘bak’ is diep en van een tildrempel is geen sprake. Uiteraard kan de achterbankleuning neergeklapt worden en is ook de passagiersstoel op te klappen voor lange objecten. Praktisch? Absoluut! Toch missen we de verschuifbare achterbank uit de Twingo 1 wel een beetje. Dat was met recht een innovatief selling point.

Renault Twingo 2014

Geluid van achter
Onder de korte motorkap dus geen mechanische taferelen. Ook kunnen we de ruimte niet gebruiken om spullen in op te bergen. Wat dan wel? De vloeistoffen zijn daar bij te vullen en ook de accu treffen we daar aan. Diep achterin de Twingo ligt de bekende 90 pk sterke TCe motor van Renault. Een driecilinder mét turbo. Het is even wennen dat het geluid van achter komt, maar de TCe weet uitstekend raad met de kleine Renault. Vanuit onderin moet het blok even op stoom komen om vervolgens lekker in de toeren door te trekken. Het maakt van de Twingo een vlotte kameraad, zeker in de stad. Bovendien produceert het blokje bij accelereren een opzwepend geluid. De handgeschakelde vijfbak volstaat voor dagelijks gebruik prima al stribbelt de achteruit regelmatig wat tegen bij het inleggen. Al met al een prettige en vooral vlotte aandrijflijn.

Renault Twingo 2014

Korte draaicirkel
Achterwielaandrijving! Doorgaans noteren we dat alleen bij een rijtest van een BMW of Jaguar. Auto’s op stand dus! Daar mag de compacte Renault zich nu ook onder scharen 😉 De hamvraag is echter of het toegevoegde waarde biedt of slechts in theorie leuk is. Doordat de voorwielen alle ruimte hebben om in te sturen (de motor ontbreekt immers) is de draaicirkel ongekend kort. Straatje keren in Amsterdam was nog nooit zo makkelijk. Daarbij weet het onderstel goed raad met drempels en is de demping lekker strak voor het betere kruip-door-sluip-door werk. Toch kleeft er ook een nadeel aan de stugge demping. Korte oneffenheden worden zeker aan de achterkant hard doorgegeven en op de snelweg maakt de Twingo een nerveuze indruk. Zeker voor zijwind is het wagentje erg gevoelig waardoor bijsturen regelmatig noodzakelijk is. Jammer, want de vorige Twingo scoorde op dit gebied erg goed weten we uit ervaring. Kortom, er ligt nog wat huiswerk voor de Franse ingenieurs.

Renault Twingo 2014

Topmodel
De door ons gereden uitvoering, de TCe 90 in Dynamique trim, kost een slordige 16 mille. Daarbij zijn ook nog wat opties als het R-Link en uiterlijke verfraaiingen meegenomen. Niet mals, maar je krijgt er wel een zeer compleet stadsautootje voor terug. Instappen kan vanaf net geen €10.000 en daarvoor krijg je een driecilinder motor met 70 pk. Vanzelfsprekend beschikt het basismodel over weinig luxe en zijn ook de looks een stuk ‘schraler’. We hebben een gemiddeld verbruik van 1 op 14 gescoord en dat is nu niet bepaald om over naar Parijs te schrijven…

Renault Twingo 2014

Was het love at first drive? Na een vrij serieuze Twingo heeft Renault dit keer weer een kekke, onderscheidende stadsauto op de markt gebracht. Qua uiterlijk, maar ook qua opstelling. En dat past helemaal bij het Franse merk. Het is ergens jammer dat je niet heel veel voordeel hebt van de achterwielaandrijving, maar aan de andere kant heb je er ook geen last van. Toch willen we Renault vragen de snelweg kwaliteiten nog een keer onder de loep te nemen, die zijn namelijk voor verbetering vatbaar. Het gevoel dat je wat bijzonders rijdt met de Twingo, blijft echter bovenwater en wat ons betreft is dat meer dan welkom in het overvolle segment der kleine auto’s.

Met dank aan Renault Nederland.

Meer Renault? Check hier al onze Renault reviews!

Renault Twingo 2014

Reacties

  1. AAM Verbruggen

    Wij hebben sinds 17-01-2015 de nieuwste Renault Twingo
    Hij beviel ons prima tot dat we op een dag met windkracht 7 een rit van 125 kilometer hadden.
    De auto slingerde van links naar rechts over de weg.
    We waren een gevaar voor ons zelf en voor andere weggebruikers.
    Terug naar 100 km op een snelweg waar je 130 km mag rijden is ook levens gevaarlijk voor andere weg gebruikers , maar we moesten wel.
    Ontzettend vermoeid hebben we onze weg voltooid , maar helaas durven wij bij meer dan windkracht 5 niet meer de snelweg op.
    Onbegrijpelijk dat deze auto bij de test er doorheen is gekomen.
    Ben nu in overleg met de dealer om de auto stabieler te maken en anders compensatie te geven op de te verwachten financiële schade bij verkoop of inruil.

    met vriendelijke groet
    aam verbruggen
    saltshof 1502
    wijchen
    t-verbruggen@kpnmail.nl

    • Love At First Drive

      Dat is minder goed nieuws! Hopelijk kan de dealer nog wat regelen. Helaas is dat wel een nadeel van kleine auto’s en zeker de Twingo is wat aan de hoge kant: een windvanger. Laat je ons weten hoe het verder loopt?

  2. Ingrid

    wat een onzin, het wagentje weegt ook maar 950 kilo. Dan kan je toch verwachten dat hij op snelweg gevoeliger is voor harde wind dan, pakweg, een wagen met een dubbel gewicht? Zo wie zo moet je met zo’n A segmenter bij windkracht 7 niet de snelweg op gaan. Er is verder niets mis met dit geweldige Fransoosje, hij is vele malen beter dan sommige van zijn saaie, kleurloze soortgenoten….

    • Love At First Drive

      Dat is zeker waar, een licht autootje is nou eenmaal wat gevoeliger voor wind. Maar ook als je de Twingo vergelijkt met soortgenoten, bijvoorbeeld met de Skoda Citigo, dan is de Fransoos net even wat gevoeliger. Daar kom je alleen achter als je met de verschillende modellen gaat rijden. Overigens helemaal met je eens dat de Twingo kleur geeft aan het wagenpark. Veel rijplezier gewenst!

  3. To Reimer

    In de stad ideaal, op de snelweg een ramp! Levensgevaarlijk bij een klein beetje wind. Diverse malen afspraken af moeten zeggen omdat ik de snelweg niet op durfde. Na een hoop kinderziektes en ellende ingeruild voor een Hyundai i10. Ontzettend blij mee!
    Trouwens ook nog een compensatie van mijn dealer gekregen. Top!

    • Love At First Drive

      Windgevoelig is ‘ie zeker. Gelukkig is de dealer coulant geweest!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.