Image
Top
Menu
22 februari 2017

Smart, smarter, smartest: Smart Electric Drive

Smart Fortwo Electric Drive

Tussen historische gebouwen, ronkende dieseltjes en bourgondische taferelen reden we op Franse bodem de eerste kilometers met de Smart Electric Drive. De ideale stadsauto? Op papier wel: lekker compact, geen lokale uitstoot én een theoretische range van 155 (Forfour) à 160 (Fortwo) kilometer. Nu de praktijk nog!

Geaardheid
Onderhuids mogen de wagentjes dan compleet anders zijn, dat geldt niet voor het uiterlijk. Slechts een aantal Electric Drive-logo’s verraden hun ‘geaardheid’. De Fortwo blijft een guitig en zeer compact autootje waar je in vijf passen omheen loopt. De Forfour vind ik persoonlijk niet helemaal in balans. De vierzitter oogt wat fragiel en ‘uitgerekt’.

Smart Forfour Electric Drive

Neus op de feiten
Met mijn bijna twee meter lengte zit ik ruimtetechnisch gezien verrassend goed voorin beide Smarts. De stoelen zijn helaas wat vlak en het stuur is niet verstelbaar, wat de zitpositie niet ideaal maakt. Als ik zittend achter het stuur mijn hoofd omdraai, word ik letterlijk en figuurlijk met m’n neus op de feiten gedrukt: het achterraam is écht heel dichtbij! En nee, dat ligt niet aan mijn grote neus. De laadruimte is voldoende voor wat kleine, dagelijkse boodschappen, maar that’s it. Gelukkig zitten er wat handige netjes, vakjes en een lade in het interieur verwerkt. Het dashboard kennen we van de ‘fossiele’ broeders. Het ziet er speels uit en steekt netjes in elkaar. Prominent in het zicht zit de indicator van de accu en de snelheidsmeter. Meer heb je niet nodig!

Smart Forfour Electric Drive

Zigzaggen
Tussen de achterwielen ligt een 61 kw (81 pk) sterke elektromotor. Gevoed door een accupakket dat keurig is weggewerkt in de bodem, beschikken beide Smarts over ruim voldoende vermogen. Sterker nog, in de stad schiet je er als een duveltje uit een doosje vandoor! In het ietwat chaotische verkeer van Toulouse blijkt het koppel van 160 Nm – vanaf stilstand beschikbaar – zelfs genieten geblazen. Zeker met de Fortwo zigzag je overal snel tussendoor. Wel even opletten bij zebrapaden, want lang niet iedereen hoort je aankomen. Mocht je de bebouwde kom verlaten – en dat kan prima – weet dan dat de Smartjes maximaal 130 km/u ‘crossen’.

Kilometers (af)tellen
Eén van de hamvragen bij een elektrische bolide betreft de actieradius. Smart geeft een range op van 160 km voor de Fortwo en 155 km voor de Forfour (NEDC). In de stedelijke praktijk blijkt dit echter al snel richting de 110 km de schieten, afhankelijk van weersomstandigheden en rijstijl. Is dat genoeg? Smart meldt dat stedelingen gemiddeld 35 kilometer per dag rijden. Met dat getal in het achterhoofd heb je aan 110 km ruim voldoende natuurlijk. Persoonlijk had ik tijdens de testritten nimmer het idee stroom tekort te komen en van range anxiety was dan ook geen sprake. Maar stel dat je op bezoek gaat bij je schoonmoeder in Groningen. De heenweg gaat nét. Vervolgens moet je zes uur blijven plakken om de accu op te laten. Of je gebruikt de beperkte actieradius natuurlijk als excuus om überhaupt niet op bezoek te gaan.

Smart Fortwo Electric Drive

Stadsrakker
Vanzelfsprekend ontkom je met zo’n korte wielbasis niet aan een wat stuiterig karakter. Zeker de Fortwo dreunt ‘lekker’ over drempels, richels en Franse kinderkopjes. De andere kant van de medaille is dat de auto opvallend solide en strak op de weg ligt, waardoor het een echt kruipdoor-sluipdoor rakkertje is. En wat te denken van de zeer kleine draaicirkel, dankzij de achterwielaandrijving? Handig! De Forfour levert gevoelsmatig iets aan wendbaarheid in, maar zet daar iets meer comfort en rust in het onderstel tegenover. Tevens zijn de Smarts uitgerust met een ‘zijwindassistent’. Scheurend over de winderige heuveltoppen rondom Toulouse, bleek het systeem effectief. De auto blijft keurig in het gareel, zonder dat je overmatig hoeft te corrigeren.

Car2go in Amsterdam
Ik vroeg aan ingenieur Karsten Schök – toepasselijke naam! – of we de nieuwe Smart Electric Drive spoedig in het Amsterdamse straatbeeld gaan zien als Car2Go: ‘Jawohl’, luidde zijn antwoord. Ben je niet zo van het autodelen, maar wens je wel te ‘appen’ met je Smart? Dan kun je onder meer de status van de accu checken en de auto pre-conditioneren. Pardon? Op voorhand de airco al laten draaien op een hete dag, om maar een dwarsstraat te noemen #smartcontrol.

Smart Fortwo Electric Drive

Lachertje in de lease
Officiële prijzen zijn voor ons land nog niet bekend, maar reken op een vanaf prijs voor de Fortwo van tussen de 20 en 25 mille. De Forfour zal een paar honderd euro meer kosten, de Cabrio een paar duizendjes meer. Voor leaserijders is de E.D. een lachtertje met 4% bijtelling. Is de Electric Drive al leverbaar? Not yet, het is nog even wachten tot de zomer.

Love at first drive?
Regelmatig tref ik auto’s aan die vlees noch vis zijn. Auto’s die de avonturier in je wakker moeten maken, de halve IKEA kunnen verstouwen en ook nog eens zuinig zijn. Dat geldt niet voor de Smart Electric Drive. Het is zo klaar als een klontje op wie het merk de pijlen richt: notoire stedelingen met een ‘groen’ én sociaal hart. Hipsters dus? Zo ongeveer! Kun je nagaan: ik ben Amsterdammer, maar niet per se groen. En toch vind ik de Smart Fortwo Electric Drive de meest interessante en meest logische Smart van dit moment.

We love
+ Lekker guitig (Fortwo)
+ Lekker vlot en wendbaar
+ Lekker ‘groen’

We hate
– Stuur niet verstelbaar
– Stuiterig op slecht wegdek

Met dank aan Smart Nederland.

Smart Fortwo Forfour Electric Drive

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt