Image
Top
Menu
2 september 2014

Eye opener: Tesla Model S

Tesla Model SRuim een jaar geleden maakte ik aan de overkant van de grote plas kennis met een stilstaande Tesla Model S. En zonder ook maar één meter gereden te hebben was ik direct onder de indruk. Van de uitschuifbare deurgrepen, het tijdloze design en het gigantische touchscreen in de middenconsole. In ons eigen kikkerlandje kreeg ik deze zomer samen met Laurens de kans om hét sellingpoint van de Model S te ervaren: Volledig elektrisch rijden! Weet de auto mij ook met draaiende wielen te imponeren?

Rijen dik staan de ‘rijdende gadgets’ opgesteld bij de Tesla assemblagefabriek in Tilburg. Van wit tot zwart en van rood tot blauw. We zijn beide zeer benieuwd en weten het geduld lastig te bewaren. Een kopje koffie houdt ons voor vijf minuten zoet terwijl we nog minimaal een uur on hold staan. Eindelijk is het moment daar. Een medewerker van Tesla, gekleed in een shirt met logo, pikt ons op en begeleid ons naar een donkerblauwe Performance 85, wat staat voor de sterkste variant met liefst 310 kW en een TGV waardig koppel van 600 Nm. De Model S is inmiddels een vertrouwd gezicht op onze wegen en ik maak dan ook geen woorden schoon aan het design: Tijdloos, wat mij betreft. Met mijn rechterhand reik ik naar de deurgreep aan de achterzijde; Laurens heeft uiteraard de eerste kilometers geclaimd 😉 De aluminium greep schiet naar buiten en de Tesla gebaart me dat ik mag instappen. Blijft een leuke gimmick. De instap is niet heel riant, het is een behoorlijk platte auto, maar met de ruimte op de achterbank is goed te leven. Zelfs in het midden, want daar zit geen tunnelconsole. Bovendien biedt de middenpositie uitstekend zicht op het grote scherm in de middenconsole. De spot voor gadgetfreaks!

Tesla Model S P85 Laurens

Verwondering
Laurens en ik wisselen op een parkeerplaats van plek en ik neem plaats in de prettige zetels. Dankzij de uitgebreide instelbaarheid is een fijne werkplek snel gevonden. Het scherm met tellers voor mijn neus en de gigantische Tablet in de middenconsole, zorgen nog altijd voor verwondering. En voor het eerst mag ik eraan zitten! Ondanks dat de reactiesnelheid af en toe tegenvalt, vind ik het een verademing van een systeem. In functionaliteit maar ook in gebruik. Dit gaat zeker navolging krijgen bij de gevestigde orde. En toch knaagt er wat sinds het moment dat ik ben ingestapt. Het duurt even voordat het kwartje valt, maar het heeft te maken met de Amerikaanse manier van afwerken en het kille, steriele design. Ik weet het, Laurens en ik zijn kritische -of verwende- Europeanen die kwijlen op naadloze aansluitingen en een huiselijke ambiance. Maar toch stoort het. Zeker in een auto die richting de 100.000 euro gaat. Al ben je als leaserijder uiteraard spekkoper met maar 4% bijtelling.

Tesla Model S

Kind kan de was doen
Tijd om de automaat hendel, afkomstig van Mercedes-Benz, in Drive te zetten. Ik haal mijn voet van de rem en druk rustig het stroompedaal in. Met een licht gezoem komt de Tesla in beweging. Het is bijna surrealistisch hoe de acceleratie zonder enige hapering of handeling verloopt. Een kind kan de was doen, zo simpel en soepel gaat het allemaal. Leuk? Ja, toch wel om eerlijk te zijn! Helemaal wanneer ik op een rustig stukje industrieterrein een kickdown geef. Als door een katapult gelanceerd spurt de Tesla vooruit. Voor dat ik het weet tikt de teller 100 km/h aan. Bizar om zo snel op te trekken zonder de sensatie van motorgeluid. Een compleet andere beleving dan bijvoorbeeld de Jaguar XKR-S die we recent reden. Maar veel gaver dan verwacht!

Gemaskeerd zwaarlijvig
Met een gewicht van ruim 2100 kilo, waarvan 1/3 voor rekening van de accu’s komt, is de Model S een echte Amerikaan. Toch hebben Elon Musk en zijn team dat meer dan goed weten te maskeren. De achterwielaangedreven sedan ligt als een blok op de weg dankzij het lage zwaartepunt en de stevige onderstel afstemming. Ook het sturen gaat opvallend direct en met voldoende gevoel. Het maakt van de Tesla Model S een erg fijne en solide auto om mee onderweg te zijn. Hulde voor zo’n jong merk! Over de range kunnen we helaas geen uitspraken doen, daarvoor was onze testrit te kort.

Tesla Model S Wouter

Was het love at first drive? In eerste instantie wist de Model S mij te imponeren met een high-tech uitstraling en dito features. Maar de échte kracht van deze auto schuilt ergens anders. Na een uitgebreide testrit is het juist de simpelheid die de meeste indruk heeft gemaakt: De eenvoudige manier van rijden, de bediening van alle functies met het prachtige scherm en de ongecompliceerde opzet van de aandrijflijn. Een opzet die ik vroeger al in mijn radiografisch bestuurbare auto’s tegenkwam: Batterij + elektromotor = rijden. Een eye opener van jewelste, ook vanuit onderhoudsperspectief. Respect ook voor de manier waarop het jonge Tesla die visie op de weg heeft gebracht. Om met Steve Jobs zijn woorden af te sluiten: Tesla heeft het zonder twijfel in zich om een dent in the universe te slaan.

Met dank aan Tesla Motors Nederland.

Reacties

  1. Jay Speed

    Leuk maar wat als je graag met de wagen op reis gaat, na 400km op hotel gaan?
    Stroomgroepje in de koffer zetten, dan vind ik de manier van Renault met de Fluance beter, batterijpack wisselen en verder.

    • Love At First Drive

      Hey Jay, in Europa heeft Tesla al veel superchargers geplaatst. Hierdoor kun je al behoorlijk veel in Europa rondrijden. Door de supercharger zit je Tesla in ongeveer een halfuurtje alweer vol en kun je weer 400km rijden! Niet slecht hoor!

  2. Leuk artikelen hier, zojuist voor het eerst op jullie site terechtgekomen 🙂

    • Bedankt voor je leuke reactie Corjan 🙂 Je hebt nog genoeg artikelen en filmpjes te checken, enjoy 😛

  3. Jay Speed

    Woensdag met Model S gereden, viel niet tegen moet ik toegeven.
    Zeer vlotte wagen al mis je in het begin het gevoel en geluid van een motor.
    Het vergt wel een tijd voor dat je de werking door heeft, vooral de remwerking tijdens gas loslaten.
    Kan je trouwens gaspedaal zeggen of is het eerder versnellingsschakelaar / pedaal ?
    Zullen we een nieuw woord voor moeten vinden.
    Comfort en afwerking is van niveau Audi, Volkswagen al viel het op de achterbank tegen.
    Niet het zitcomfort maar de hoogte van de bank is te laag zodat je benen niet in de juiste houding komen, daarbij zijn de voorstoelen te laag tegen de bodem gemonteerd zodat je voeten met standaard schoenen er niet ondergaan.
    Als wagen voor de manager waarbij je gereden word vind ik dat een miskleun.
    Het grote scherm in de middenconsole is niet echt een aanrader, leid teveel af van het sturen.
    Het zou veel beter als optie zijn voor een standaard met knoppen middenconsole.
    De optieonele vloermatten zijn van een niet echt goede kwaliteit, zeker achteraan verschuiven ze teveel.
    Op de achterbank heeft u ook teveel rolgeluiden van de standaard banden, mag zeker niet voorkomen in deze prijsklasse.

    Verdict : nog niet voor mij, de actieradius is nog te kort.
    Daarbij wil ik niet een route uitstipelen waarbij je de Tesla oplaadpunten moet passeren.
    Dat is een vorm van schending van de privacy.

    • Love At First Drive

      Ja het is een bizarre auto! Zeker om met zo weinig geluid zo snel op te trekken blijft apart. Wat betreft het interieur vonden we dat het wat leeg over kwam, net of het nog niet helemaal af was. Ook vielen de vele hendels en knoppen van Mercedes op. Maar goed, dit is een erg jong automerk natuurlijk maar maakt flinke sprongen.
      Actieradius is voor een elektrische auto wel al aan de hoge kant. En er zijn wel al veel Tesla oplaadpunten, waar je binnen 30 minuten alweer de accu’s vol hebt. Tuurlijk, wel wat langer dan normaal tanken, maar het gaat de goede kant op!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.