Image
Top
Menu
15 december 2013

Rationeel ruimtelijk: Toyota Auris Touring Sports

In de stortvloed aan cross-overs en andere ruimte auto’s dreigt de traditionele stationwagon wat naar de achtergrond te raken. En dat vinden wij jammer, want zowel Laurens als ik hebben altijd een zwak gehad voor deze carrosserievariant. Gelukkig ziet Toyota nog heil in dit concept want van de Auris verscheen recent de Touring Sports: een trendy marketing term voor pakezel. Begin 2012 reden we met de Auris Hatchback en die ervaring was zonder meer positief. We zijn benieuwd of de Touring Sports (TS) meer te bieden heeft dan een mooie naam alleen.

Aan het uiterlijk kan het in ieder geval niet liggen, want dat vinden we erg geslaagd. Sterker nog: de extra centimeters maken de TS in onze ogen mooier in balans dan de hatchback. Het is een strakgelijnde, ranke auto zonder al teveel ‘over gestileerde’ elementen. De witte lak doet de auto extra goed, zeker in combinatie met de 17 inch velgen. Altijd doen, als dat mag van de wagenparkbeheerder ;)

Toyota Auris Hybrid Touring Sports Achterkant

Koud of warm
Het instappen is een warm welkom aangezien dit deel van de auto identiek is aan de Auris zonder Touring Sports toevoeging. De stoelen zitten verrassend prettig en bieden voldoende steun. Ook de instelbaarheid van de zitpositie is helemaal goed. Van het dashboard werden we destijds al niet koud of warm en dat is niet veranderd. Het zit goed in elkaar en ook in ergonomisch opzicht hebben we weinig te zeveren. Toch weet het geheel op de een of andere manier niet te inspireren. Het is net even te sober en te zakelijk. Maarja, Toyota adverteert dan ook met de slogan ‘Daar wordt heel het gezin een stuk zakelijker van’; ken je kracht!

Toyota Auris Hybrid Touring Sports Interieur

Door naar de achterbank. Daar is eveneens weinig nieuws te melden. Voor de stelten is nipt voldoende plek maar de hoofdruimte is niet bepaald riant. Natuurlijk, het prachtige panoramadak draagt daar aan bij, maar door de doorlopende daklijn van de TS hadden we goede hoop dat het net even ruimer zou zijn dan in de hatchback. Helaas. Wat betreft opbergruimte heeft het merk uit het land van de rijzende zon het goed voor mekaar: bekerhouders, ruimte kaartvakken en een goed bruikbaar vak in de tunnelconsole.

Ruime meerwaarde
Het hoogtepunt van de TS is zonder twijfel de bagareruimte. Wanneer we de klep openen valt direct op dat het inderdaad een grote en diepe laadbak is. In de folder rept Toyota over allerlei afmetingen en cijfertjes, maar neem van ons aan dat je er ook echt veel in kwijt kunt (zie het filmpje!). Mocht het nog niet genoeg zijn dan kan de bank eenvoudig in delen worden weggeklapt al ontstaat er geen vlakke laadvoer. Tenminste, in ons testexemplaar. Vanaf heden krijgt de Auris TS standaard een extra bodem mee waardoor er wél een vlakke vloer ontstaat. Goed opgepakt van Toyota. Mocht dit nog niet genoeg zijn, dan is het goed om te weten dat de Hybrid een aanhangertje mag trekken van 345 kilo. Wie het kleine niet eert…

Toyota Auris Hybrid Touring Sports Achterbak

Vertrouwde aandrijflijn
Onder de kap treffen we de vertrouwde Hybrid aandrijflaan aan. De TS beschikt daarmee over een 1.8 liter benzinemotor én een elektromotor die samen een verdienstelijke 136 pk leveren. Het samenspel gaat bijzonder soepel wat de auto tegelijkertijd wat ‘makkelijk’ en afstandelijk maakt om te rijden. In stedelijk gebied kun je met wat zelfbeheersing een paar kilometer fluisterstil op de accu’s rijden, wat overigens een bijzondere ervaring blijft. Wanneer je power vraagt, bijvoorbeeld voor een inhaalactie, geeft de Auris zonder aarzeling thuis en dankzij de elektromotor is er trekkracht in overvloed. Bij accelereren hoor je de monotone brom van de benzinemotor, veroorzaakt door de CVT-automaat, duidelijk. Bij constante snelheid is de Hybrid echter keurig stil.

Touring… Sports?
De Auris TS is een tandje comfortabeler afgesteld dan de hatchback, die een vleugje meer dynamiek te bieden heeft. Nog steeds is er voldoende stevigheid aanwezig wat maakt dat de Touring Sports prettig rustig en vertrouwd op de weg ligt. Ideaal voor lange snelwegritten. Een echte bochtenkiller is het natuurlijk niet, maar dat zal niemand verbazen. Alhoewel, Touring Sports is het toch? What’s in a name. Het fijne stuurtje biedt niet veel gevoel, maar is wel prettig direct.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports Voorkant

Centimeters en euro’s
Toyota vraagt voor de Auris met extra centimeters ca. 1250 euro meer dan de hatchback. Wat ons betreft een schappelijk bedrag en ook in de lease goed te behappen. Bovendien komt de Touring Sports ook in 2014 in aanmerking voor 14% bijtelling. Qua uitrusting zit de TS in Lease Pro uitvoering goed in de spullen met ondermeer een uitgebreid multimedia systeem en een giga panoramadak. Het is zelfs mogelijk om de auto zelf te laten inparkeren, wat na enige momenten van klamme handen verrassend goed functioneerde. Ons testexemplaar staat in de prijslijsten voor ruim 30 mille, instappen kan voor precies 25.000 euro. Het verbruik kwam uit op 1 op 17,8 wat zonder meer netjes is voor een stationwagon uit dit segment. Doe je nog meer je best dan wij, dan kun je helemaal mooie waardes halen.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports Logo

Was het love at first drive? Onze harten heeft de Auris Touring Sports niet weten te stelen. Toch kunnen we er niet omheen dat de TS een goede auto is die qua praktische bruikbaarheid veel te bieden heeft en als totaalpakket klopt. Bovendien kan het design een potje breken en is het een comfortabele en gemakkelijke auto om mee onderweg te zijn. En in dat laatste zit voor ons de twijfel: het is qua rijden allemaal net even te laagdrempelig en voorspelbaar. Voor velen zal dat geen enkel bezwaar zijn, maar zoals bekend zoeken wij naar wat meer in een auto.

Met dank aan Toyota Nederland.

Meer Toyota? Check hier al onze Toyota reviews!

Reacties

  1. Onno

    Dank je wel voor je snelle en duidelijke antwoordt. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er niets achter gehangen kan worden.

    Verder jullie schrijven wel leuk en ben het met jullie eens dat het geen eerste liefde is, maar ja daar ben ik te …….. ha,ha! Ik ben ook motor rijder en de auto komt op de 2e plaats.

    Aan de andere kant de mijn huidige auto de megane daar ben ik mee gestopt met laten repareren van de elektronica want daar word je echt niet vrolijk van. Bij de japanners is dat beter voor elkaar.

    “Geef een Italiaan een lelijk en goed werkend stuk elektronica en ze maken er een prachtig design van dat niet werkt!

    Geef dit terug aan de Japanner en …….. het werkt weer perfect maar ja het ziet er weer saai uit”.

    gr. Onno

    • Love At First Drive

      Haha dat klopt! Een Toyota koop je meer met je verstand dan met je hart. Neemt niet weg dat de Auris echt een goede auto is, maar niet zo heel veel emotie.
      Zoek je een nieuwe auto? Moet je vaak een aanhanger? Anders kun je voor die paar keer natuurlijk ook een auto huren, al blijft dat lastig. De Auris is er ook gewoon met een normale benzine en diesel, die uiteraard wel meer dan 350kg mogen trekken.
      En we hebben net de nieuwe Mazda 3 2.2 diesel getest, misschien ie dat wat voor je? Echt een hele fijne auto is dat: https://loveatfirstdrive.nl/2014/02/verrassend-lekkere-rijdersauto-mazda-3/

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.