Image
Top
Menu
7 september 2013

‘Ouderwets’ genieten: Toyota GT86

Eén van de redenen dat Laurens en ik zo gek zijn op oudere auto’s is de ongefilterde rijbeleving: schakelen, sturen, remmen, alles gaat met stangen en kabels zonder tussenkomst van elektronica. Je voelt enorm goed wat er allemaal gaande is, autorijden in de meest pure vorm. Vandaag de dag zien we dat helaas maar weinig terug al heeft de vooruitgang natuurlijk ook zo z’n voordelen. Toyota is vooruitstrevend op het gebied van hybrides, maar tegelijkertijd bewijst het met de GT86 dat het back to basic kan gaan. Of deze stap terug een vooruitgang is, hebben Laurens en ik aan den lijve ondervonden.

Aan de ingrediënten kan het in ieder geval niet liggen. De auto is laag, gaat niet gebukt onder overgewicht en heeft aandrijving op de achterwielen. Op de koop toe ligt er een atmosferische boxermotor onder de kap die het magische getal van 200 pk uitspuwt. Dat alles in een donkerblauwe jas die we zonder twijfel als sportief kunnen bestempelen met scherpe lijnen, een agressief front en twee dikke stortkokers van uitlaten aan de achterkant. Maar een beauty? Daar zijn we het niet helemaal over eens. Het is echt Japans design en daar moet je van houden. Wat ons betreft zijn er net teveel gekunstelde lijnen en ja, die witte achterlichten…

Toyota GT86 Achterkant

Kont op het asfalt
Met het instappen heb je het gevoel plaats te nemen op het asfalt: zo laag is de zitpositie! Onze ouweheer van 60+ kon het niet zo waarderen maar wij, in de lente van ons bestaan, des te meer. Bovendien is de ruimte ook voor lange Noorderlingen domweg goed te noemen. Niet verwacht. De zitpositie zelf is fantastisch met fijne kuipstoeltjes, een klein stuurtje en een pook die perfect onder handbereik zit. En dat zonder hele uitgebreide instelmogelijkheden! Prominent voor de neus een toerenteller én digitale snelheidsmeter. In de praktijk bleek dat een erg fijne opzet. Onze handen jeuken om op de startknop te drukken en de boxer tot leven te wekken. Dit ding is gemaakt om mee te scheuren, niet meer, niet minder!

Toyota GT86 Interieur

Less is more
Nog even geduld, want voor we gaan rijden toch nog even het interieur. Het dashboard doet ondanks een paar leuke details, waaronder de tuimelschakelaars, wat sober aan maar de afwerking en ergonomie zijn goed op orde. Alles laat zich makkelijk bedienen en door het gebrek aan onnodige gadgets ben je niet constant in de weer met knopjes, schermpjes en geluidjes. Less is in de GT86 duidelijk more. Achterin zitten willen we niemand aanraden maar de bagageruimte is daarentegen best bruikbaar. Alles is relatief, dat begrijp je natuurlijk wel…

Toyota GT86 Interieur

Werken om alles uit de kast te halen
Eindelijk is het tijd om de startknop in te drukken. Stationair klinkt de 2 liter boxer als een echte boxer, maar niet overdreven hitsig. Onderin de toeren maakt het blok een wat tamme indruk maar zodra de naald van de toerenteller de 3500 toeren passeert is de beer los. De 200 paarden worden unleashed, het geluid zwelt aan en de GT86 laat zien waar hij echt voor gemaakt is. Knallen! Scheuren! De regels overtreden 😉 Natuurlijk is 200 pk niet overdreven veel, er mag van ons best wat bij, maar het houdt de auto wel goed controleerbaar. Bovendien is het leuk om weer eens echt te moeten ‘werken’ om alles uit de kast te halen. Bijzondere vermelding maken we van de versnellingsbak: wat een heerlijk ding om ‘in te roeren’! Strak, super korte slagen en een prettige klein pookje maken dit een echte Japanse ‘klik-klak-bak’. De aandrijflijn is ontzettend puur en de match tussen motor en bak is zonder meer een geslaagde.

Toyota GT86 Zijkant

Bochtenkiller
Aandrijving op de achterwielen begint zo langzamerhand een echte niche te worden. Hoewel we dat begrijpen doet de GT86 ons inzien dat deze ‘ouderwetse’ constructie wel degelijk toegevoegde waarde heeft. Ook anno 2013. De Toyota stuurt namelijk snaarstrak en je voelt ontzettend goed aan wat de voorwielen doen. Het onderstel is vanzelfsprekend stug afgesteld maar plankhard willen we het zeker niet noemen. In combinatie met de ideale gewichtsverdeling en de lage carrosserie is de GT86 een bochtenkiller van de zuiverste Sake. Het is verslavend lekker om op het randje te rijden. Je voelt zo goed aan wat de auto gaat doen en als het dan toch ‘mis’ gaat is daar de elektronica om bij te springen. Uiteraard is het, met enige voorzichtigheid, veel leuker om zonder beschermengelen te rijden want pas dan merk je hoe goed deze Toyota werkelijk is. Elke rit wordt een feestje en daar zit schuilt gelijk een klein nadeeltje in: het is héél lastig om je te beheersen met de GT86…

Toyota GT86 Achterkant

Laurens heeft flink wat woon-werk kilometers met de GT86 gemaakt en constateerde een ietwat nerveuze besturing op de snelweg. Bovendien bleek bij veelvuldig optrekken en afremmen in de file, de aandrijflijn wat nukkig. Ach, daar is deze auto ook niet voor gemaakt! Goed dat Toyota geen compromis heeft willen sluiten. Je maakt een rijdersauto, óf niet.

De prijs voor plezier
Voor 40 mille kun je een GT86 bij de dealer ophalen. Natuurlijk is dat een smak geld voor een compact sportwagentje maar de maatvoering in deze auto is natuurlijk het plezier, de funfactor. Even een driftje zetten bij een rotonde, even doorhalen in de toeren bij het invoegen. Wat ons betreft zijn dat soort momenten priceless. Bovendien zijn er maar weinig andere auto’s in deze prijsklasse met dezelfde opzet. Het verbruik, dat willen jullie natuurlijk allemaal weten, bleef keurig binnen de perken met 1 op 11. En wie het filmpje gezien heeft weet dat we de GT86 niet gespaard hebben 😉

Toyota GT86 Logo

Was het love at first drive? Phoe, daar hoeven we niet lang over na te denken: dubbel en dwars Ja! De pure, mechanische rijsensatie en de klassieke opzet maken dit een rijdersauto pur sang. De balans van het onderstel is voortreffelijk en hoewel de motor best iets meer pit zou mogen hebben is het een genot om alles uit de kast te halen. Niet in de laatste plaats door de heerlijke, handgeschakelde versnellingsbak. De GT86 is wat ons betreft echt ouderwets genieten zonder moderne verleidingen. En nee, de liefde daarvoor roest nooit.

Met dank aan Toyota Nederland en Bamboe Informatiecentrum Nederland.

Meer Toyota? Check hier al onze Toyota reviews!

Met dank aan Toyota Nederland (Louwman & Parqui B.V.) en Bamboe Informatiecentrum Nederland.

Reacties

  1. Dit móet ooit mijn auto worden. Hij klinkt precies zoals een auto wat mij betreft moet zijn.. en dan die looks!!

    • Love At First Drive

      Haha, we horen het graag als je er eenmaal 1 hebt!

  2. Roderick Tingen

    Wat een leuke review jongens! Geinige site ook. Eindelijk eens niet die eindeloze nadoenerij van Top Gear of het veel te commerciële geblaat van andere autosites/blogs.

  3. Dank voor het mooie compliment Roderick! Daar doen we het voor – en de auto’s uiteraard 😉

  4. Houtman

    Vette bak en geinige review mannen. Vooral dat kuchende mannetje aan het eind bracht een grote glimlach op mijn gezicht.

  5. Thanks Houtman 😉 Echt een vette bak ja, met recht!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt