Een nieuw jaar, nieuwe kansen. En het belooft een interessant jaar te worden op autogebied. Natuurlijk om de nieuwe modellen, maar zeker ook op het gebied van duurzaamheid. Hybrid? Plugin? Waterstof? Of toch gewoon lekker benzine slurpen – maar dan zo min mogelijk? Al deze ‘toestanden’ zijn ter voorbereiding op de wettelijke maatregelen die diverse overheden hebben genomen, om binnen 10 jaar de verkoop van auto’s met conventionele brandstofmotoren te verbieden. Shit, schrap dat benzine slurpen maar weer!
Vanzelfsprekend staan we ook dit jaar weer te popelen om nieuwe bolides aan te tand te voelen. De volgende vier auto’s staan op ons lijstje:
Renault Mégane R.S.
De Renault Mégane is voor ons een oude bekende. Rond het jaar 2000 maakten wij onze eerste kilometers in een Mégane Scénic, je weet wel, die midi-MPV. De Mégane R.S. is echter een heel ander verhaal! In de nieuwste variant van dit scheurijzer ligt een 1.8-liter viercilinder motor met een vermogen van 280 pk. De Mégane R.S. Trophy tikt zelfs de magische 300 pk-grens aan. Heftig! Het onderstel van de Renault is compleet vernieuwd en -niet onverwacht- is het ‘beest’ voorzien van vierwielsturing. Je kan in de R.S. kiezen uit 5 rijstanden, welke je zelf kunt instellen via het bekende touchscreen. De verwachte prijs voor de standaard Mégane R.S. is € 34.550,-. Na onze goede ervaring met de Clio R.S., zijn we zeer benieuwd naar de snelle Mégane. Renault heeft immers een naam hoog te houden op het gebied van hothatches.
Dacia Duster
Laurens heeft ooit in een Duster gereden en hield daar een dubbel gevoel aan over: ‘Het rijden viel me mee, maar het dashboard is om verdrietig van te worden.’ Doet de nieuwe dat beter? Wellicht. Aan de binnenkant is het dashboard volledig vernieuwd, evenals de versnellingspook en het stuur. Ook de stoelen hebben een update gekregen, zodat zowel bestuurder als passagier van een betere ondersteuning en meer zitcomfort kunnen genieten. Het uiterlijk, dat wij altijd als een selling point hebben gezien, is gelukkig alleen op details bijgepunt; geen ingrijpende wijzigingen. Het motoraanbod is gelijk gebleven, behalve dan dat de diesel niet meer in ons land leverbaar is. Is dat erg? Nee hoor, de 1.2 TCe met 125 pk is meer dan prima. Het grootste nieuws is misschien wel dat ondanks alle vernieuwingen, de basisprijs onder de 20 mille is gebleven. Petje af hoor, Dacia.
Volkswagen Polo GTI
De Polo is één van de populairste modellen van Volkswagen. Vergeleken met eerdere Polo’s is de nieuwste telg de grootste Polo ooit met een lengte van 4,05 meter. Eerlijk is eerlijk, de ‘normale’ modellen vinden we maar zo-zo, maar de GTI is en blijft een GTI. Drie magische letters. De motor is gegroeid van een 1.8 TSI naar een 2.0 TSI met een vermogen van 200 pk. De Polo is verder uitgerust met Adaptive Cruise Control, voetgangersherkenning en City Emergency Braking. Fancy hoor. De nieuwe Volkswagen Polo GTI moet € 29.590,- kosten.
BMW X2
Wéér een ‘hoog op de poten staande’ auto van BMW. De X2 valt in de categorie kleinere SUV’s. En even tussen jou en mij: eigenlijk is het een X1 maar dan met een 7 centimeter lager dak. Daardoor oogt hij een stukje sportiever. Er is voor de X2 een keuze uit een drietal motoren. Een benzinemotor met 192 pk en twee dieselmotoren van respectievelijk 190 pk en 231 pk. Ook heeft de X2 allerlei innovatieve rijhulpsystemen aan boord, mocht je het te bont maken met het sportief rijden. De prijzen starten afhankelijk van de motor bij € 40.450,-. Tja, het is en blijft een dure Duitser! We vragen ons af of de X2 echt nog wat toevoegt of dat het slechts een niche-vuller is.
Welk auto’s staan er dit jaar op jouw ‘bolide-bucketlist’?
Categorieën
Verstuur een reactie