‘De naam is Honselaar. Wouter Honselaar’. Ik neem de telefoon op in de wetenschap dat mijn vader belt om een afspraak te maken voor de nieuwe James Bond film, Spectre. En ik heb goed nieuws, want we gaan volledig in stijl: de Jaguar XE staat namelijk op de oprit! De benjamin van het Britse merk die het moet opnemen tegen ‘bad guys’ als de 3-serie van BMW, de A4 van Audi en de C-klasse van Mercedes. Mission impossible?
Als een mystieke bondgirl staat de gitzwarte XE ons bij Jaguar Nederland op te wachten. Het was voor ons beiden geen love at first sight bij het zien van de eerste foto’s. Maar zo in het echt is het toch wel een hele gave bak om te zien. Elegant en strak, minder protserig dan de eerder genoemde Duitse concurrenten. ‘Alleen die uitlaat pijpjes zien er wat lullig uit’, zegt Laurens. En hij heeft gelijk, ze zijn niet netjes afgewerkt. Is het een idee om daar glimmende eindstukjes overheen te schuiven, Jaguar?
Cockpit gevoel
Onafgewerkt. Dat kunnen we van het interieur niet zeggen. Het doet hoogwaardig aan en het lijnenspel is bijzonder. Met name de grote boog die vanuit de deuren over het dashboard loopt. Het geeft me een prettig omsloten, bijna cockpit-achtig gevoel. Dat komt ook door de lage zitpositie en de uitstekend instelbare stoelen. En het multimediasysteem? In oudere Jaguars matig, in de XE helemaal bij de tijd. Eenvoudig in de bediening en mooi om te zien. We kennen echter snellere systemen. Daar mag Q nog even op broeden dus 😉
Relatief ruim achterin
De ruimte achterin is voor een premium zakensedan verrassend goed. Kun je nagaan wat voor referentiekader we hebben, want we zitten nog altijd met kruin en knieën tegen de bekleding te schuren. Maar goed, het is ruimer dan bij de directe concurrenten. De achterbak is ruim en diep, al is de vorm minder praktisch vanwege een aantal ‘bobbels’ en uitsparingen. Toch kun je er prima een slechterik in ontvoeren, denken wij.
Sportief randje
Rijden. Daar gaat het om bij een Jaguar. We verwachten een sportieve sedan en worden op onze wenken bediend. Het onderstel biedt een fijn compromis tussen comfort en dynamiek: stabiel en rustig op de snelweg, bijterig en vasthoudend naarmate er bochtige B-wegen in het verschiet liggen. Wanneer Laurens het tempo opvoert lijkt de roofkat zich alleen maar beter te gaan voelen: ‘Heerlijk, dat sportieve randje!’. Ook de stuurinrichting stelt niet teleur. Met voldoende gevoel en de precisie van een Walther PPK loodsen we de achterwielaangedreven Jag van bocht naar bocht. Petje af voor de onderstel technici!
Timothy Dalton versus Roger Moore
Op papier past de 240 pk sterke 2-liter turbomotor uitstekend in het plaatje. En deels maakt het blok dat waar. Qua prestaties en souplesse niets dan lof, maar het geluid en de beleving doen wat afbreuk aan de feestvreugde. Hoewel van buiten nog best lekker, klinkt de 4-cilinder binnen blikkerig en kil. Zonde! Gelukkig dat we kunnen bouwen op de altijd fijne 8-traps automaat van ZF. ‘Dit is één van de weinige automaten die niet naar een handbak doet verlangen,’ aldus Laurens. Kortom, een soepele en vooral potente aandrijflijn. Maar een tikkeltje klinisch. Het is eerder een Timothy Dalton dan een Roger Moore, om in 007 termen te spreken.
Duurder geschat
We vroegen een aantal mensen op straat of ze de prijs konden raden van onze zwarte Jaguar. Steevast werd de XE duurder geschat dan dat hij is: ‘Iets van 75 mille?’, kregen een aantal keer te horen. Nou, dan hebben we goed nieuws! Instappen kan vanaf 40.000 euro als je een diesel wilt (of moet!) rijden. De absolute top, een heerlijke V6 met 340 pk, is bereikbaar vanaf 75.000 knaken. Onze uitvoering ligt daar keurig tussenin met krap 60 mille. En het verbruik? De Martini consumptie van James Bond waardig? Zeker wel; een slordige 1 op 11 is prima haalbaar.
Love at first drive?
Yes sir! De Jaguar XE is een uitgebalanceerde rijdersauto die je als berijder een bijzonder en exclusief gevoel geeft. Over de elegante looks en het fraaie interieur niets dan lof. De kleine Jag kan wat ons betreft prima de concurrentie aan met z’n Duitse tegenstrevers. Jammer dat de motor wat tam klinkt, dat vinden we niet passen bij een roofkat. En de film Spectre? Ik ben niet heel enthousiast. Of zoals vader Honselaar het formuleerde: ‘Het is goed dat we met een Jaguar zijn gekomen, dat geeft tenminste nog een beetje Brits elan aan de avond’. I’ll rest my case!
We love
+ Elegante looks en stijlvol dashboard
+ Uitgebalanceerde rijeigenschappen
+ Sportief randje
+ Voelt bijzonder en exclusief
We hate
– Afstandelijk motorgeluid
– V6 aan de prijs
Met dank aan Jaguar Nederland & Sander van der Linden fotografie.
Deze rijtest is ook te vinden op Carblogger.nl
Meer Jaguar? Check hier al onze Jaguar reviews!
Zo als altijd een uitstekend geschreven verhaal. AutoTechnisch geen mening: voor mij is een goede auto=betrouwbaar vervoer van A naar B. Vond de oudere jaguar wel erg mooi…☺️
Merci Gracia! Een oude Jaguar past wel erg goed bij het huis in MsY 😉
Erg mooi artikel, de auto vond ik trouwens van binnen best neutraal klinken. Leuk dat jullie mensen nar de prijs hebben gevraagd, toevallig keek ik net naar een aflevering van Top Gear waarin zij dat ook doen, dit soort merken worden altijd exclusiever geschat dat dat ze werkelijk zijn.
Dankje Sander! Leuk om met je samen te werken, vaker doen! Het resultaat mag er zijn inderdaad: mooi artikel, vette foto’s. Ja eens, premium merken worden standaard duurder geschat. Maar bij Jaguar is dat nog wat erger dan bij de standaard BMW-3 serie bijvoorbeeld. Die zie je teveel 😉
Zonder al te veel fantasie zie ik hier m’n 3-serie in met zwarte sloffen.
Perceptie?
Of sluit een exclusief merk zich veilig aan bij de benchmark 😉
Eens Piet, blijft de benchmark in z’n klasse. Beter goed gejat…
Leuk mannen. Mooie foto’s ook. Ik merk al iets meer een kritische blik, dus het gaat de goede kant op. Verder even die enorme microfoon inwisselen voor een kleinere speldmicrofoon 🙂
Dank Patrick, leuk dat we samenwerken! Wanneer je elke auto in z’n eigen context bespreekt zijn er mijn inziens geen slechte auto’s meer. Kritiek hebben lijkt in ieerste instantie een makkelijke weg, maar in de praktijk is het een stuk genuanceerder: moet je een Twingo van 10 mille afrekenen op een iets mindere zitpositie of hard plastic? En dan nog: de kritiek die wij hebben op de Jaguar XE is zeer subjectief van aard. En zo is het vaak met kritiek, mits er echt iets mis is 😉
Mooi verhaal weer heren! Top gedaan!
Leuk artikel en erg gave foto’s! Ziet er goed uit. Jammer van de zwarte velgen, maakt hem een beetje ordinair. Maar een donkerblauwe Portfolio met grijze wielen en dát interieur en je hebt een heel smaakvolle auto!
Vind het model wel wat hebben, de flair van de MK2 zal hij nooit hebben.
V6 OK, moderne tijd zeker, maar als BMW er een lijn zes in krijg waarom Jaguar dan niet.
Zou voor mij beter aansluiten bij de historie van het merk of iets anders doen een vijf lijn.
Toch een verbetering dan het voorgaande model dat een verkleedde Mondeo was.
Na jaren met een MK2 gereden te hebben denk ik niet dat deze erbij komt.
Categorieën
Reacties