Het was Laurens die, met zijn rijbewijs vers op zak en het nat nog achter zijn oren, mijn jaloezie opwekte door te verkondigen dat hij Mercedes had gereden. Ik, die het tot dan toe moest doen met de Renault Twingo van ma, was hondsbenieuwd hoe hem dat was gelukt en of er voor mij ook mogelijkheden waren. Uren die als weken verstreken liet hij mij in spanning, tot hij me uit mijn lijden verloste: het bleek om een Sprinter te gaan. De Mercedes onder de busjes. Ik was beet genomen. Nu, 10 jaar na dato, pak ik hem terug.
Middelvinger
‘Hou je dat ene weekend in juli vrij voor een test met een A-klasse?’, vroeg ik Laurens door de telefoon. Hij antwoordde koel dat hij daar niet per se vrij voor ging vragen, dat ‘kon tussen de bedrijven door.’ Nou, dat heeft hij geweten! Met de kleppen in de uitlaat geopend reed ik een week later zijn straat binnen. Maar niet met een A-klasse. Terwijl de afstand tussen ons kleiner werd, zag ik langzaam maar zeker zijn middelvinger opdoemen. Maar ook een big smile. Ik zag hem denken: ‘Oh My God!’
Magische letters
Niet dat de Mercedes SLC nu zijn natte droom is onder de Benzen, maar die drie magische letters doen het hem: AMG. Het pretlabel van de Duitsers. Het lekkerste wat ze te bieden hebben. Waar de ‘standaard’ SLC’s het louter moeten stellen met viercilinders, huist er onder de lange motorkap van de Mercedes-AMG SLC 43 een juweel van een V6 BiTurbo. Gezegend met 367 pk mag het geen verrassing heten dat de Duitse roadster weergaloos snel is. Nóg indrukwekkender is de souplesse waarmee het allemaal gaat: altijd, maar dan ook áltijd staat het vermogen voor je klaar, in welk toerental je ook ‘zit’. Het lijkt daarbij alsof de 9-traps automaat je gedachten kan lezen, zo adequaat reageert de bak op bewegingen van het gaspedaal. Nog iets te mekkeren dan? Een beetje. De mechaniek zou wat ons betreft wel iets hardere ‘klappen’ mogen geven in de Sportstand; de wisselingen van verzet blijven te allen tijde beschaafd, misschien wel te beschaafd.
Geen volbloed sportwagen
Laurens’ big smile werd hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door de oogstrelende soundtrack van de V6. Het is werkelijk waar een en al akoestisch genot. Laag in de toeren donker roffelend om bij flink doortrekken over te gaan in een hese brul. Verslavend lekker en wat ons betreft dé attractie van de SLC 43. Want verwacht geen volbloed sportwagen. Daarvoor is het onderstel van de Benz te vergevingsgezind, te comfortabel. Niet dat het soft is, je merkt immers goed dat je met een AMG op stap bent wanneer je een drempel pakt, maar zeker op de snelweg is het onverwacht ontspannen cruisen in de AMG. Daarbij helpt ook de zeer fijne stuurinrichting: koersvast rond de middenstand, gretig en direct tijdens het betere bochtenwerk. En nu we toch bochten aan het pakken zijn: de Duitser ligt als een blok op de weg! De 1600 kilo’s moeten zich even zetten, maar de grip is fenomenaal en de AMG boezemt je veel vertrouwen in. Om een lang verhaal niet nog langer te maken: AMG heeft met succes aan de SLC gesleuteld, maar je proeft nog altijd dat het een echte Mercedes-Benz is.
Toen en nu
Van buiten is de SLC 43 helemaal een Mercedes van ‘nu’. Stoer, strak en minder pompeus dan de dikke Benzen van weleer. Het interieur is echter van ‘toen’. Hier merk je duidelijk dat de SLC al sinds 2011 meedraait, al ging het model toen nog als SLK door het leven. Het priegelige multimediasscherm, de grote hoeveelheid knoppen en een ouderwetse sleutel verraden dat de tijd voor niks of niemand stilstaat. Zelfs niet voor een AMG. Niet dat het dramatisch is, but still: heb je het dashboard van de huidige E-klasse gezien? Om te likkebaarden! Zo kan het dus ook. Een fijne zitpositie vinden is voor ons even wurmen geblazen, maar de sportzetels zelf zitten lekker stevig. Jammer dat ze soms tegen het achterschot schuren met een knarsend geluid tot gevolg. Dat doet toch wat afbreuk aan de Duitse gründlichkeit.
Priceless?
Een Mercedes-AMG SLC 43 kost minimaal 80 mille. Voor de helft van het geld rij je een instapper met de helft aan vermogen en ‘slechts’ twee cilinders minder. De pragmaticus zal zeggen: ‘In hoog tempo open rijden kun je in beide varianten.’ En dat klopt, want dankzij de Airscarf en windvangers achter de hoofdsteunen, kan dat prima tot ca. 130 km/h. Daar heb je geen AMG voor nodig. Maarja, als autoliefhebbers zeggen wij in koor: ‘Dat magistrale geluid van die V6: priceless!’
Love at first drive?
De SLC is nog altijd niet ons type auto, laat staat onze favoriete Mercedes-Benz. Maar dat neemt niet weg dat we ontzettend onder de indruk zijn van wat AMG er van ‘gebakken’ heeft. De aandrijflijn is niet minder dan briljant en de rijeigenschappen zijn scherp zonder het comfortabele DNA van Mercedes te verwaarlozen. Wie echter een hardcore sportwagen zoekt, moet verder shoppen: dat is de SLC 43 simpelweg niet.
We love
+ Juweel van een V6 met een verslavend lekkere soundtrack
+ Comfy op de snelweg (alles relatief…)
+ Scherp als het moet
+ Klassiek doch tijdloos design
We hate
– Gedateerd dashboard
– Even zoeken naar een fijne zitpositie
– Knarsende stoelen
Met dank aan Mercedes-Benz Nederland.
Meer Mercedes-Benz? Check hier al onze Mercedes-Benz reviews!
Ik doe het ervoor, graag wel in ander kleurtje! En idd, die MOTOR……???
Categorieën
Reacties