Je eerste auto, kun jij het je nog herinneren? Net in het bezit van je rijbewijs en maandenlang keihard zwoegen in de supermarkt met maar één doel: je eerste auto kunnen betalen. Je eerste auto krijgt een bijzonder plekje in het hart en geeft je voor het eerst het gevoel van ultieme vrijheid (en oké, hoge lasten…). Het is uiteraard heel persoonlijk door welke auto je je als eerste laat verleiden: zijn het de looks? Het vermogen? Het merk? Of gewoon een aan de kant geschoven barrel van broer lief?
In samenwerking met Autoscout24.nl zijn we tot een top-3 populaire eerste auto’s gekomen. Om maar meteen met de conclusie te beginnen: Nederlanders zijn vrij behouden waar het gaat om hun eerste auto! Het Calvinisme zit kennelijk diep in het asfalt geworteld 😉
1. Honda Civic
De Honda Civic is al jarenlang geliefd als eerste auto. Een Japanner met een ietwat sportieve insteek dankzij de lage zit en de lekkere VTEC motoren. Bovendien een gewillig slachtoffer van optische tuning. Je moet ervan houden, Laurens en ik doen dat eerlijk gezegd niet: er gaat niets boven het origineel! Bovenal is een Honda een betrouwbare kameraad waar je jarenlang plezier van kan hebben. Meest in trek zijn overigens de modellen uit de jaren ’90. Leuk detail: de achterklep bestaat uit twee delen. Het raam scharniert omhoog, de rest omlaag.
Wij hebben zelf nog nooit in een Civic gereden en de aantrekkingskracht van het model is op ons zeer beperkt. Hoewel, het voorlaatste model weet bij Wouter wel een potje te breken. Het Star Trek-achtige dashboard maakt de gadget freak in hem los!
2. Opel Astra
De Opel Astra is sinds de introductie een succesfactor voor Opel. De opvolger van de eveneens populaire Opel Kadett (over Calvinisme gesproken!) werd begin jaren negentig geïntroduceerd. Vandaag de dag zijn de modellen van de tweede generatie (vanaf 1998) enorm populair als occasion. De auto heeft een wat saaie, neutrale uitstraling en wordt vaak ‘getuned’. Het is een auto die goed rijdt, weten wij uit ervaring, maar vrijwel nergens in uitblinkt. Doet de naam Opel dan toch nog wonderen voor een bepaalde doelgroep?
Onze ouders kochten lang geleden een splinternieuwe Astra Wagon van de eerste generatie. Een dieseltje met liefst 58 pk. Niet vooruit te branden, maar wat waren wij dol op de auto. Het was de eerste auto waarvan wij de kleur mochten uitkiezen en het schuifdak verplicht stelden. Helaas bleek de auto een ‘maandagochtend Opel’, want na 2 jaar van problemen en gezeur kreeg de Astra een flinke schop ten gunste van een Renault.
3. Ford Focus
De Ford Focus is de relatief ‘nieuwe’ auto in deze top-3. De auto werd in vergelijking met de andere modellen vrij laat geïntroduceerd, in 1998 om precies te zijn. De Ford Focus was de opvolger van de Ford Escort die al sinds 1968 werd geproduceerd. De Focus staat bekend om zijn fijne, sportieve rij-eigenschappen en het ‘New Edge’ design. De trendy, scherpe lijnen van het model bleken aan te slaan bij het grote publiek en vandaag de dag is de Ford zeer in trek als ‘eerste liefde’.
En dat kunnen wij ons goed voorstellen. Het opvallende maar gebalanceerde uiterlijk en de goede rij-eigenschappen maken dit een prima eerste auto. Een auto die net even wat meer biedt dan de andere twee en qua vaste lasten nog te behappen is. Alleen jammer van het drukke, onsamenhangende dashboard: niet onze smaak.
Voor ons geen Civic, Astra of Focus
Laurens’ eerste auto was een Peugeot 205 GTI, waar hij reeds een blog over geschreven heeft. Wouter had zijn ‘eerste ervaringen’ met een Citroën AX GT 1.4i. Licht, snel en in alles spotgoedkoop. Koesteren we bijna 10 jaar na dato nog gevoelens voor deze auto’s? Ja! Oude liefde roest niet…
Wij zijn erg benieuwd wat jullie eerste auto was en of dat past bij het beeld van deze top-3. Laat het ons weten!
Mijn eerste auto was een Clio phase 2 met MTV stickers en logo’s. Fantastische wagen was dat. Helemaal geweldig je eerste auto. Ik was de eerste van mijn mede studenten met een auto en ook met stappen veel kilometers gemaakt. Heel veel lol gehad met een in die auto. Eerste vriendinnetje destijds mee op vakantie geweest. Helaas ook total loss gereden 🙁
Een Clio, altijd goed! Heb ik zelf altijd een zwak voor gehad (helaas nooit 1 zelf gehad). Mooi ook al die herinneringen die bij de eerste auto horen. Stappen, eerste vriendin… goeie ouwe tijd 😉 Zonde dat de auto total loss is gereden, hoop dat jullie er zelf ongeschonden uit zijn gekomen.
Mijn oude vetrouwde toyota corolla 🙂
De eerste was een ontzettend leuke Suzuki Alto mk3 uit ’97. Erg veel plezier gehad en nu eventjes autoloos. De volgende zou wel eens de Honda Civic kunnen worden!
Je eerste én je laatste auto, David? 😉
Ik ken het gevoel Judith, ben zelf ook even autoloos maar altijd opzoek. De voorpret is al leuk toch?
Mijn eerste auto herinner ik mij niet meer, na meer dan 100 stuks over de jaren, waarschijnlijk een Fiat of Ford.
Ik heb wel enkele favorieten,
1) Peugeot 404 waarschijnlijk de beste ooit, goede wegligging en comfort, redelijk zuinig.
2) Ford Fairmont XB wagon 1975, deze heb ik gereden toen ik in Australia was, heb ik trouwens nog steeds, sterk, goed comfort, zuinig genoeg met de 6cyl motor. (staat in mijn garage ginder om te restauren)
3) Toyota Celica model TA22, daarvan heb ik elke versie gehad van de LT tot de GT, een plezier om met te rijden.
4) Fiat 124 Sport Coupe met 1600 twin cam, snel en plezierig om met te rijden, jaren voor de GTI’s en ook de 124 Spider niet te vergeten.
5) Opel Rekord model C, sterk, kon veel verdragen, goed afgesteld snelle motor.
6) Toyota Corolla E model 20 dacht ik, slechts 1200cc maar zo goed, had standaard 12 duim wielen met 155 banden maar wij plaatsten daar 13 duim Ford op met 165 vooraan en 185/70 achter en de auto trok dat gewoon zelfs met 4 man en bagage.
7) Subaru Legacy model 1, comfort, wegligging, betrouwbaarheid. In 10 jaar maar eenmaal niet gestart wegens te nat, deze heb ik ook nog staat in de grote garage van mijn ouders.
8) Rover P5, veel comfort en luxe, goede wegligging.
9) Jaguar S type en daarmee bedoel ik de echte uit de jaren 60 – 70 en niet het gedrocht uit 2000. Comfort, wegligging alles in feite.
10) Ford Transit van model 2 met de 1500 of 1700 V4 motors, zeer sterk en beschaaft weggedrag, de lompe VW van was er niets tegen.
Geef eens een topic over je slechste wagen ooit, want als ik terug kijk denk ik heb ik met misbaksel gereden.
Heb een lijst met alles waar ik ooit heb mee gereden en die ik zelf had op de muur van mijn garage geschreven.
Auto’s, motorfietsen, bestelwagens en bromfietsen.
Ook alle trucks waar ik tijdens mijn werk moest met rijden, zeer lange lijst van alles.
100 wagens in België en Europa.
7 in Australia, 1 in New Zealand en 1 in Bali.
Momenteel heb ik in België 3 :
Subaru Legacy1, 1.8L wagon AWD automaat (200.000km)
Legacy3 2.5L 6cyl sedan AWD automaat (86.000km)
Citroën Jumpy 1.9D bestel (113.000km) krijgt nu een nieuwe koppeling nadat de druklager het begeven heeft en een distributie kit met waterpomp.
3 in Australia :
Ford Fairmont Wagon 1975 XB 250cu auto
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Falcon_(XB)
Nissan Patrol MK wagon 1981 2.8L petrol
http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Patrol#Third_generation_.281980.E2.80.932003.29
De MK is de facelift met rechthoekige koplampen,airco maar in 1981 nog met 4 versnellingsbak.
Deze heeft ook 200.000km.
Ford Falcon EB sedan 1993 4L auto (180.000km)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Falcon_(EB)
De Fairmont ligt uit elkaar om te restaureren, zeer sterke wagen heb ik gans Australia met afgreden zelfs dwars door woestijnen, heeft +/- 300.000km
Favorite wagens:
1) Peugeot 404 : zeer fijne wagen zowel in sedan als wagon.
Goede wegligging en comfort, redelijk zuinig en onderhoudsarm.
2) Ford Fairmont XB : comfortabele, sterke wagen, makkelijk te herstellen onderweg wanneer iets stuk ging, op 150.000 km tijdens mijn reizen door en rond Australia 1 waterpomp, 1 alternator en 5 lekke banden.
3) Fiat 124 Sport Coupé / Spider : leuk om met te rijden en toen zeer snelle wagens met goede wegligging.
4) Toyota Celica GT : snel en comfortabel
5) Subaru Leone en Legacy : goede en betrouwbare auto’s, onderhoudsarm.
Reacties