Image
Top
Menu
21 december 2012

Diagnose autokoopziek: Peugeot 205 GTi

Peugeot 205 GTI

Nee, het woord ‘autokoopziek’ staat niet in de dikke Van Dale, toch lijd ik er aan. 26 jaar oud en heb inmiddels mijn 17e auto in bezit. Dagelijks internet afstruinen naar leuke auto’s of onderdelen voor mijn huidige koets, dat zijn een aantal symptomen van ‘autokoopziekte’. Wat ik trouwens hobby noem tegenover vrienden en familie. Zoveel mooie auto’s te koop, maar zo weinig geld om uit te geven. Het klinkt nu een beetje als een erge aandoening, maar eigenlijk is het een hele mooie. Een hobby waar ik mijn ei in kwijt kan, waar ik graag over praat en waar ik mijn vrije tijd mee doorkom. In deze serie zal ik de meest memorabele van mijn 16 exen onder het voetlicht brengen. Samen met alle problemen die het met zich meebrengt om autokoopziek te zijn.

18 jaar en 1 maand oud! Een bezoekje aan het gemeentehuis levert mij mijn roze papiertje op, na een paar weken flink te hebben gelest. Maar nog voordat ik mijn rijbewijs in handen had, had ik mijn eerste bolide al in bezit: een Peugeot 205 GTi 1.9 uit 1992.

Maanden voordat ik überhaupt mocht lessen was ik al op zoek. Wat zou mijn eerste auto worden? Een zuinig klein wagentje, waar ik mooi in kan leren rijden? Nee. Het moest en zou een originele 205 GTi worden. Totaal geen ervaring met auto’s kopen, noch met sleutelen. Niet de meest slimme keus bleek later… Maar wel een gedenkwaardige! Het is één van de weinige autootjes waar ik letterlijk een traantje moest wegpinken bij verkoop.

Peugeot 205 GTI

Op 20 augustus 2004 was het zover. Samen met broer Wouter en een vriend zijn we richting Den Haag gereden om mijn eerste voiture te kopen. Schitterend wagentje, nog aardig origineel en in vrij nette staat. Het was liefde op het eerste gezicht! Op weg naar huis kwam het eerste probleem echter al aan het licht: het koelvloeistof tankje lekte en veroorzaakte bij vlagen witte pluimen rook. Schrikken! Gelukkig konden we de tank a la minute bij een sloperij in Hoofddorp vervangen en hebben we de terugweg zonder problemen kunnen vervolgen. Maar dit was nog maar het begin. Om de focus op de geniet momenten te leggen zal ik niet al te lang ingaan op de problemen, maar hier een resumé van de mankementen: startmotor, achteras, centrale deurvergrendeling, uitlaat, koppeling, elektrische ramen en vast nog wel meer – zucht! Ik bleef er maar geld in pompen. Toch was er een moment in de winter waarbij iedereen dacht dat de Fransoos mij in de steek zou laten, maar juist toen brulde hij het uit. En dat onder een dik pak sneeuw!

Peugeot 205 GTI

Los van de problemen staat deze Peugeot vooral bekend om zijn heerlijke rijeigenschappen en dat wist de auto volledig waar te maken. Geen stuurbekrachtiging of ABS, maar wel 122 pk op 860 kilo! De 205 GTi gaat als een kart door bochten en het 1.9 liter blok hangt als een bezetene aan het gas. Accelereren was elke keer weer genieten met dank aan de luidkeelse motor en ik wist menig auto achter mij te laten. Ook dikke Duitsers! Wat een plezier om met deze haarscherpe wagen over de lokale dijkweggetjes te raggen! Echt puur rijden. Dat gevoel mis ik wel eens in hedendaagse auto’s.

Peugeot 205 GTI

Ik weet nog goed dat mijn broer er een keer vandoor ging met de 205 – en dat was streng verboden! Ik had de motor laten draaien bij ons op de parkeerplaats en liep eventjes weg. Voor dat ik het wist glipte Wouter naar binnen en spoot er zonder enige aarzeling met mijn pride & joy vandoor. Dat heeft hij nog lang moeten horen… En ik trouwens ook ;)

Vanwege de vele kosten heb ik de auto helaas al vrij snel moeten verkopen, wat me toch wel aan het hart ging: the force was strong with this one. Ondanks dat ‘ie geregeld problemen had en me financieel had leeg getrokken was het écht een gave auto. Mijn eerste liefde. En die vergeet je niet snel.

Bezit:
Van 20-08-’04 t/m 20-05-’05
Van 166.000km t/m 173.070km

Volgende keer: Subaru Legacy Turbo! Aan benzine verslaafde wolf in schaapskleren.

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.