IJskoud plan
Sinds ik mijn rijbewijs heb leverde ik tijdens de wintersport steeds vaker een dagje skiën in voor rijden in de sneeuw. Zo ontstond ook het idee om een keer in de winter naar de Noordkaap te rijden. Wintersport, maar dan met de auto! Geregeld kocht ik een vierwielaangedreven auto met het idee om naar de sneeuw te gaan. Helaas kwam dat nooit uit, financieel of qua tijd. Maar deze winter moest het gewoon gebeuren. Dus vlak voor kerst een auto gekocht en gevraagd of mijn vader mee wilde. En zo geschiedde. Omdat beelden veel meer zeggen dan woorden, vind je onderaan een uitgebreide fotogalerij.
Trouw maatje
Voor deze autojacht had ik wel wat harde eisen en daardoor kwamen er maar weinig auto’s in aanmerking: 4×4, lage aanschaf en zuinig. Ondanks dat ‘ie vrij zeldzaam is, kon ik toch nog een Audi A4 B5 Avant 1.9 TDI quattro uit 1999 bemachtigen. De kilometerstand van 450.000km bracht mij wel wat twijfel, maar deze waren helemaal verdwenen na de proefrit. Dit moest ‘m worden!
Omdat kou slecht kan uitwerken op de vloeistoffen, heb ik alles wat vloeibaar is preventief laten vervangen. De 1.9 TDI 110pk staat bekend als een betrouwbaar blok en dat heeft ‘ie gelukkig waargemaakt; nachten van -30 deerden ‘m niks en hij startte elke ochtend weer alsof hij 4 ton minder had gelopen. Met recht een trouw maatje! En met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,4 (1 op 18,9 als beste) bleven de brandstofkosten ook nog eens betaalbaar.
Met goede winterbanden kun je op sneeuw meestal prima rijden. Maar verder richting het ijskoude noorden maakt de sneeuw plaats voor een ijslaag. Voor wat extra grip had ik daarom in Zweden spijkerbanden aangeschaft en laten monteren. Een hele goede keus, want mijn spijkerloze schoenen hadden moeite met de gladde ondergrond, terwijl de spijkers in de Michelins prima presteerden. 4×4 vind ik zelf gewoon leuk, maar als je spijkerbanden hebt is het geen must. Een noodkit is uiteraard wel aan te raden, zeker als je niet in een konvooi rijdt. Wij hadden altijd eten, drinken, dekens, schep, EHBO-kit, startkabels en een sleepkabel in de auto liggen. Gelukkig hebben we er niks van hoeven te gebruiken!
Route highlights
Veel keus heb je niet als je naar de Noordkaap gaat, er zijn maar een paar routes die kant op. Voor de heenweg hadden we de makkelijkste en de snelste gekozen, namelijk via Zweden. Deze weg heb ik met werk al meerdere keren mogen rijden, dus hier hebben we vooral flink doorgereden totdat we echt in nieuw gebied kwamen.
Eenmaal in Noorwegen kon de pret echt beginnen. We hebben meerdere nasjonale turistveger bereden. Uiteraard het laatste stukje naar de Noordkaap, verder nog: Havøysund, Senja, Lofoten, een deel van de Helgalandskysten, Atlanterhavsvegen en een deel van de Geiranger. Er is nog veel meer te zien, maar in twee weken was dit zo een beetje de max.
Alleen bij de Noordkaap hebben we 2 nachten gestaan, de andere 12 dagen hebben we flink wat uurtjes in de A4 doorgebracht. Overigens klinkt dat erger dan het is, na elke bocht zie je weer een adembenemend stukje natuur. Totaal hebben we 8250 km gereden in 14 dagen. Vergeet niet dat de gemiddelde snelheid erg laag ligt, vanaf Stockholm en Oslo heb je richting het noorden geen echte snelwegen meer.
On a budget
Van te voren weet je het al: Noorwegen is een duur land. Maar veel heb je zelf in de hand. De beste tips die ik kan geven: ga buiten het hoogseizoen en neem zoveel mogelijk boodschappen mee. Wij hebben gemiddeld 80 euro per nacht betaald voor een overnachting. Dit kan zomaar 25% duurder zijn in het hoogseizoen. Een ander groot voordeel is dat er veel keus is in het laagseizoen. Wij boekten pas op de dag zelf onze slaapplaats voor de nacht. Zeker in de winter is het lastig voorspellen hoelang je over een traject doet, door onverwachte wegafsluitingen of noodweer. Als je via deze Booking.com link boekt, krijg je 15 euro per boeking terug en ik ook. Misschien kan ik dan volgend jaar weer 😉
Voor de liefhebbers van alcoholische versnaperingen heb ik slecht nieuws: drank is daar ontzettend duur. Voor een sixpackje halve liters betaal je in sommige supermarkten meer dan 25 euro. Dit verschilt overigens per regio, want we hebben ook weleens eenzelfde sixpack voor 12 euro kunnen halen. Acceptabel, voor alcoholisten als wij 😉 Verder zijn de meeste dingen gewoon duur in de supermarkt, dus houd daar rekening mee.
Ondanks hun flinke olie voorraad is de brandstof in Noorwegen niet goedkoop. Een litertje diesel was gemiddeld rond de 1,55 euro per liter en benzine zit ongeveer 10 cent daarboven. We hebben een paar tolwegen gehad, de kosten zijn totaal rond de 55 euro. Houd rekening met de bootjes: korte oversteken kosten al gauw 15 euro en voor langere – zoals vanaf de Lofoten naar het vaste land – ga je al richting de 120 euro. Het bootje van Puttgarden (Duitsland) naar Rødby (Denemarken) kost samen met de Oresundbrug naar Zweden ook al ruim 140 euro enkele reis. Wij kozen er voor om zelf spijkerbanden te kopen in Zweden en te verkopen in Nederland. Dit heeft ons ongeveer 200 euro gekost. Huren voor 2 weken kost ietsje meer, maar is wel makkelijker natuurlijk.
Al met al kwamen wij op ongeveer 1600 euro per persoon uit, voor 2 weken roadtrippen. Dit is exclusief de aanschaf en het klaarmaken van de Audi. Persoonlijk vind ik dat best meevallen, ik had namelijk wel op wat meer gerekend.
Doen!
Of het aan te raden is? De foto’s spreken voor zich toch? 😉 Als ik er volgend jaar tijd en geld voor heb ga ik weer! Als je van prachtige natuur houdt én van autorijden dan moet je dit wel een keer in je leven hebben gedaan. Wij hebben ontzettend genoten en het was een waar avontuur. Elke nacht ergens anders slapen, de kou, de sneeuw, de gladde wegen, het uitzicht; echt genieten! We zijn ontzettend dankbaar dat de oude Audi het heeft volgehouden, want dat kan natuurlijk flink roet in het eten gooien. Bovendien was de weg naar de Noordkaap niet afgesloten, want dat zou echt jammer zijn geweest. Wij hebben ontzettend goed weer gehad en maar liefst 3 nachten het noorderlicht mogen aanschouwen!
Prachtige serie foto’s heb je hier neer gezet , zou zelf graag eens in de winter die kant op gaan met de Camper , maar krijg mijn vrouw die enigzins gehandicapt is niet mee , maar wat zullen jullie genoten hebben , Gr Gijs Leusink zomers fervent Noorwgenganger
Geweldig om dat samen met je pa te mogen doen . mijn pa ging heen toen ik 13 was dus echt genieten .Mooie foto’s. Wij wonen in mid Noorwegen. Ik sinds 18 jaar en mijn vrouw nu 4 jaar.
Wat een avontuur. Geweldig om dit te doen samen met je vader. Mooie foto’s. Weer even genoten van al het moois van Noorwegen. Thanks.
is inderdaad super,ik ben er in maart geweest en toen lag er wel veel meer sneeuw de kaap was bijna niet te bereiken
In een woord GEWELDIG
Super gaaf??Ik ga winter 2019/2020 op me 1993 harley en alleen.
Prachtige foto,s , een droom om die rit eens in de winter te rijden en ben dat ook steevast van plan . Ben er 2 keer eerder geweest maar dan in de zomer
Heel mooi. Maar hoe werkte dat met die spijkerbanden?
Want daarmee mag je niet op een schone weg rijden, dus daarmee kan je niet helemaal terugrijden toch?
Ik heb een 4×4 camper (dat wel zeggen, echt 4×4, niet 4wd zoals de Audi Quattro) maar goede banden zijn toch belangrijker als je eenmaal op ijs aankomt. Mijn all-terrain banden met sneeuwflokje zullen wellicht niet helemaal meer voldoen.
Dat ziet er gaaf uit! In welke periode zijn jullie daar geweest?
Hey wat cool! Ik heb vanaf Narvik ooit gereden naar noordkaap, maar vanaf Nederland lijkt me ook heel gaaf! Hoe hebben jullie die banden meegenomen joh, gewoon in de achterbak? En wat voor auto zou je aanraden? Ik heb nu een volkswagen passat uit 2011, voorwielaandrijving. Met spijkerbanden zou dit geen probleem moeten zijn toch?
Categorieën
Reacties