Naast stadsauto’s heeft Suzuki ook een gevestigde naam op het gebied van terreinwagens. Vooral de eerste Vitara was in de jaren negentig een behoorlijk populaire ‘jeep’. Ondanks dat het een onvervalste 4×4 was, kochten veel mensen de auto alleen om zijn stoere uiterlijk. Door de jaren heen is de Vitara flink geëvolueerd: sinds 2015 siert de naam zelfs een compacte SUV. Gastblogger Arno ging een dagje met de Giant Suzuki op pad en zette zijn eerste indruk voor Love At First Drive op ‘papier’.
<
p style=”text-align: justify;”>Stoer en hoekig
Waarom zijn er van de Vitara tussen januari en april 2018 slechts 495 exemplaren verkocht? Een concurrent als de Opel Crossland X kon de afgelopen vier maanden 1.650 klanten overtuigen. Aan de auto zelf ligt het niet, dat is alvast de conclusie aan het begin van deze test. Suzuki is niet zoals veel Europese merken overgegaan op ronde vormen en vloeiende designfratsen. Nee, de in het Hongaarse Esztergom gebouwde Vitara heeft nog steeds een stoer en hoekig uiterlijk. Een mooi contrast met de Galactic Grey metallic carrosseriekleur vormen het optionele zwarte dak en de dakstijlen. De alu-look bumperbeschermers uit het Outdoor-pakket geven de Vitara een robuust gezicht.
<
p style=”text-align: justify;”>Ruimte genoeg
Standaard is het interieur vrij sober, maar erg netjes. Donkere kleuren overheersen, al kun je de boel met diverse kleurige sierdelen flink opfleuren. Het analoge klokje tussen de ventilatieroosters is een origineel accent en het geheel is netjes afgewerkt. Via het touchscreen in de middenconsole bedien je heel eenvoudig audio, telefoon en de optionele navigatie. De testauto heeft toevallig het luxueuzere interieur van de Vitara High Executive met erg fijn zittende, stevige stoelen die zijn bekleed met leer en Alcantara. Qua zitpositie voldoet de Vitara, al is het stuurwiel over een niet al te grote afstand verstelbaar. Comfortabel is de verschuifbare armsteun tussen de stoelen en door de hoge motorkap kun je precies zien waar de voorkant van de auto ophoudt. Ook het zicht naar achteren is prima, bovendien is de auto voorzien van een achteruitrijcamera. Parkeersensoren zijn dan weer een optie. Over de ruimte aan boord geen onvertogen woord, op de achterbank is het prima zitten. Met 375 tot 1.120 liter heeft de Vitara genoeg ruimte voor bagage, inclusief een dubbele bodem.
<
p style=”text-align: justify;”>Vertrouwde techniek
Toen de Vitara drie jaar geleden werd geïntroduceerd vertrouwde de concurrentie al op kleine turbomotoren. Onder de kap van de Vitara monteerden de Japanners nog een ‘ouderwetse’ 1,6-liter viercilinder zonder zo’n blaasinstrument. Uiteindelijk geen verkeerde keuze, want om weer eens met deze techniek te spelen is een verademing. Onder het genot van een lekker brommetje brengt de 120 pk sterke zestienklepper de Hongaarse-Japanner prima op gang. Inhalen op buitenwegen betekent terugschakelen, want onderin het toerenbereik is er weinig power voorhanden. Daarentegen kun je in de stad schakellui rijden en houdt de motor zich akoestisch op de achtergrond. Er staat ook een 1.4 turbomotor met 140 pk in de prijslijst en dat is een heerlijke motorisering waar echter wel een prijskaartje aan hangt. In de praktijk kom je met de 1.6 niets te kort en het risico op toekomstige motorschade in verband met de gevoelige turbotechniek vervalt.
<
p style=”text-align: justify;”>Geen gekkigheid
Vierwielaandrijving kost 3.000 euro, maar de meeste Vitara’s zullen nooit de blubber zien. Om 2.000 euro uit te geven aan een automatische zesbak is een persoonlijke keuze, de handgeschakelde vijfbak werkt uitstekend. Typisch Japans, dus soepel en gecombineerd met een goed te doseren koppeling. Het weggedrag van de Vitara is erg vertrouwenwekkend. Op geen enkel vlak verrast de auto met gekke uitspattingen. Bochten kunnen in een hoog tempo gerond worden en het veercomfort is verrassend goed zonder dat het onderstel week aanvoelt. De vlezige besturing is vrij direct en niet te licht.
<
p style=”text-align: justify;”>Is Arno onder de indruk?
Voor 24.199 euro biedt de Vitara 1.6 Exclusive veel waar voor zijn geld. Het is een stoer uitziende compacte SUV met een fijn rijgedrag en voldoende binnenruimte. Hoe meer kilometers er met de Vitara afgelegd worden, hoe fijner de auto gaat rijden. De concurrentie mag dan flink opscheppen over wat hun compacte SUV’s allemaal kunnen, ga ook eens bij de Suzuki-dealer langs. Zoals gezegd: met de Vitara is niets mis. Het is een ontzettend fijne en ongetwijfeld oerbetrouwbare metgezel.
Plus
+ Fris uiterlijk en interieur
+ Atmosferische motor bevalt goed
+ Lekker comfortabel, maar nooit week
Min
– Trekkracht bij lage toerentallen
– Krappe verstelbaarheid stuurwiel
– Lichtspiegeling in infotainmentdisplay
Arno Lommers, autogek in hart en nieren, rijdt, schrijft en fotografeert een aantal keer per maand voor Love At First Drive. En daar zijn wij hem zeer dankbaar voor 🙂
En de Suzuki? Daarvoor danken we Reno in Dordrecht.
Mooi artikel en goed geschreven! ?
Duidelijk en deskundig stuk! ?
Categorieën
Reacties