In een tijd dat Laurens en ik nog geen rijbewijs hadden, benzine nog in guldens werd afgerekend en duurzame energie nog nauwelijks een issue was kwam Toyota met de Prius. Een auto die niet alleen vanwege de hybride aandrijflijn furore wist te maken: het aparte model werd hét icoon van ‘groenrijders’ over de hele wereld. Inmiddels zijn we bijna 15 jaar verder en staan we op het punt te gaan rijden met de hagelnieuwe Toyota Auris Hybrid: Geëvolueerde hybride techniek in een strak maatpak. Weet de Auris onze benzineharten te stelen?
Tussen een witte Prius en een knalrode GT86, twee uitersten van het Toyota spectrum, staat een splinternieuwe brons gekleurde Auris. Het is de auto waar wij mee op stap gaan. Van voren oogt de auto clean en harmonieus, we zien geen lijntje teveel. Less is more heeft duidelijk de boventoon gevoerd en die missie is wat ons betreft geslaagd. Ook wanneer we via de flanken naar achter lopen blijven we bij onze eerste positieve indruk. De achterkant oogt ietwat druk maar is wel lekker gedrongen. Al met al zijn zowel Laurens als ik erg te spreken over het moderne, strakke design: wat ons betreft duidelijk een vooruitgang ten opzichte van het vorige model.
Een goede zitpositie is het halve werk
Wanneer ik mijn hand richting de deurgreep beweeg ‘floept’ het slot eraf en ontvouwen de buitenspiegels zich met een zacht gezoem. Keyless entry, handig hoor. We nemen plaats in de voorstoelen en boy, die zitten lekker! De stoelen klemmen je lekker vast en bieden een fijne mix tussen comfort en sportieve ondersteuning. De zitpositie is zonder meer goed in te stellen al zou het stuur iets verder in de diepte verstelbaar mogen zijn. Het met leer beklede stuurtje pakt overigens lekker vast en de verschuifbare middenarmsteun zit op een prettige hoogte. Kortom, een aangename werkplek!
Retro klokje
Over het dashboard hebben we gedurende de eerste dagen van de testperiode geen uitgesproken mening. En dat zegt veel. Het is zakelijk, robuust en opgebouwd uit keurige materialen. De afwerking is van hoog niveau en Toyota heeft met aluminium paneeltjes wat frivoliteit proberen toe te voegen. Maar toch doet het geheel weinig inspirerend aan, het mist wat karakter. We worden er ondanks de sneeuw niet koud of warm van. En dat is jammer, want ook in ergonomisch opzicht hebben we weinig reden tot klagen. Waar we wél uitgesproken over zijn is het digitale klokje: retro design is hot, maar wij denken niet dat veel mensen enthousiast worden van een jaren ’80 uurwerkje in Japanse kookwekker stijl. Of loopt Toyota voor op de mode?
Ruim voldoende ruimte
Achterin de Auris kan proefpersoon Laurens zijn lange stelten redelijk kwijt. De hoofdruimte is daarentegen wat behelpen, maar dat neemt niet weg dat mensen van een gemiddelde lengte er een prima plek zullen vinden. De bagageruimte met dubbele bodem is ruim genoeg en ook de bank kan eenvoudig worden neergeklapt. Wat betreft de bergruimte in het interieur vinden we bekerhouders, ruime portiervakken en een groot vak onder de middenarmsteun. Een snel bereikbaar vakje voor klein grut missen we in eerste instantie maar blijkt even later niet echt nodig te zijn. Nieuwsgierig hoe dat zit? Je leest het 297 woorden verderop…
Nog altijd bij de tijd én bij de les
De hybride aandrijflijn van Toyota mag dan een oude bekende zijn, anno 2013 is het nog altijd een vernuftig stukje techniek. De Auris beschikt namelijk over een benzinemotor én een elektromotor die samen een verdienstelijke 136 pk leveren. De eerste kilometers zijn voor ons even wennen maar we hebben al snel door dat het samenspel tussen beide motoren effectief en soepel verloopt. In stedelijk gebied kun je met wat zelfbeheersing een paar kilometer fluisterstil op de accu’s rijden, wat overigens een bijzondere ervaring blijft. Wanneer je power vraagt, bijvoorbeeld voor een inhaalactie, geeft de Auris zonder aarzeling thuis en dankzij de elektromotor is er trekkracht in overvloed. Bij accelereren hoor je de monotone brom van de benzinemotor, veroorzaakt door de CVT-automaat, duidelijk maar bij constante snelheid is de Auris zeer stil. Bijzondere vermelding maken we van het versnellingspookje dat er niet alleen futuristisch uitziet maar ook feilloos werkt: commando’s worden vrijwel zonder vertraging overgebracht op de aandrijflijn.
Tegen verwachting in
Van een hybride auto verwacht je nu niet direct sprankelende rijeigenschappen. Wij weten inmiddels wel beter! De Auris beschikt namelijk over een mooi uitgebalanceerd onderstel dat prima raad weet met wat steviger bochtenwerk. De goede stoelen en dito zitpositie komen nu nog beter uit de verf. Op de snelweg is de Auris stabiel, rustig en prettig comfortabel. Het enige smetje op het blazoen is het stuurgevoel en de directheid van de installatie: dat zou wat scherper kunnen. Ach, blijft er nog wat te wensen over voor een écht sportieve Auris.
Zakkenvuller
De Auris is een auto waarbij je alles in je zak kunt laten: niet alleen de sleutel, ook je telefoon. De bluetooth connectiviteit werkt na ‘koppeling’ met het Toyota Touch&Go subliem en zelfs vanaf Spotify draait het goede geluidssysteem al je songs. Inderdaad, nu missen we de opbergruimte voor klein grut niet meer! Het navigatiesysteem volstaat prima al is de bediening onder het rijden, met name het invoeren van een bestemming, net iets te priegelig. Voor de rest heeft de Dynamic uitvoering waar wij mee reden alle essentiële – en minder essentiële – zaken aan boord. Wat ons betreft is de Auris Dynamic met een prijs van ruim 25.000 euro een goede deal en leaserijders profiteren van 14% bijtelling.
Waar een wil is, is een zuinige weg
Tot slot het verbruik. Met een normale rijstijl kwamen wij op nét geen 1 op 19 uit en dat is gewoon keurig voor een auto van dit formaat. De Auris is een auto waar je erg zuinig mee kan rijden, maar je moet het wél willen. De aandrijflijn vraagt om een bewuste rijstijl waarbij je handig gebruik maakt van de hybride techniek. Hoewel voor ons petrolheads dat niet het grootste genoegen is van autorijden, moeten we wel bekennen dat we het regelmatig een sport vonden om zo zuinig mogelijk te rijden. Laurens bleek daar net iets beter in te zijn dan ik: weddenschap verloren. Voor wie daar allemaal geen behoefte aan heeft levert Toyota de Auris ook nog in ‘normale’ benzine en diesel uitvoeringen. Mensen met een caravan, klapkar of abonnement op de vuilstort zijn daar sowieso op aangewezen, want de Auris mag als Hybrid niets trekken.
Was het love at first drive? Er valt echt bar weinig aan te merken op de Auris, het is gewoon een goede auto. De rijeigenschappen zijn verrassend prettig, de aandrijflijn is verfijnd en de prijsstelling is gunstig. Als kaviaar op de sushi heeft Toyota de Auris voorzien van een vlot en modern uiterlijk. Rationeel kunnen we niet om deze auto heen, maar toch missen we beide iets. Noem het beleving, noem het emotie, noem het de zwakke plek van twee autogekken. Ons hart heeft de Auris ondanks z’n looks niet gestolen, maar ons verstand weet wel degelijk beter…
Met dank aan Toyota Nederland.
Meer Toyota? Check hier al onze Toyota reviews!
Ik ben deze auto serieus aan het overwegen mede vanwege de betrouwbaarheid van Toyota. Nadeel vind ik wel dat volgend jaar het hele belasting voordeel wegvalt waardoor je met een relatief zware wagen komt te zitten (> 1250 kg) Dan vraag ik me sterk af wat de meerwaarde dan nog is ten opzichte van een iets kleinere eveneens zuinige auto. Daar komt bij dat je vanwege de hybride techniek ook vast zit aan een duurdere Toyota dealer omdat zij de specifieke onderhoudskennis in huis hebben.
Voor mij was het love at first drive. Ik zocht eigenlijk een kleinere auto en had ook de Yaris bekeken. Die reed geweldig en ik wilde m met panorama dak. Als ik er binnen in zat was ik helemaal happy maar het model sprak me niet echt aan, er was geen vonk… Niet het idee als ik de auto zie: wow, dit is mijn auto! Rationeel gezien had het desondanks de Yaris Hybrid kunnen worden..
Kort geleden zag ik de Auris rijden, woensdag heb ik m bekeken, gereden en zo maar gekocht. Ik vind het zo’n geweldige auto, zowel kwa looks als kwa rijden. Hij rijdt heerlijk rustig maar kan indien nodig supersnel! Hij is voor mij helemaal compleet in de Lease uitvoering (panorama dak!!!!). Van binnen vond ik de Yaris ietsje mooier maar de auris is ook helemaal ok (muv het klokje, ik dacht dat ze m vergeten waren en er maar snel eentje op het dashdoard geplakt hadden.)
Ik ben helemaal blij, kan bijna de 3 weken levertijd niet afwachten..
Nee haha heb er nog niet eens een keer in proef gereden. De prijs is op dit moment nog de reden om nog even te wachten. Alles bij elkaar vind ik de instap hybride toch nog aan de dure kant. Maar als ik kijk naar een verstandige keuze staat de Auris wel hoog bovenaan het lijstje hoewel het gemiddeld verbruik denk ik lang niet zo gunstig is als beloofd wordt.
Ik ben benieuwd wat tie op de snelweg een beetje doet kwa verbruik gemiddeld. Of je in die gevallen toch nog wel wat aan een hybride hebt. De vorige is inderdaad ook best mooi. De yaris en Auris schelen wel wat in prijs maar de hybride versie van de Yaris is in mijn ogen dan net wat te duur. En in de Auris heb je wat meer ruimte.
Heb geen rij-ervaring met Toyota-hybrides, maar veel erover gelezen en zeer enthousiast over dit hybride aandrijfsysteem, vooral omdat het technisch zo ongelofelijk ingenieus in elkaar steekt! Genoten van jullie rij-impressies van de Yaris- en Auris-hybride (komt er ook nog een van de Prius?). Maar…. de link naar Wikipedia voor info over de CVT-automaat vind ik een tragische misser! Als je echt de technische schoonheid en werking van Toyota’s eigen onvolprezen e-CVT (met planetenwielkoppeling!) wil kunnen begrijpen raad ik de website van ene John2211 aan! Zie:
http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
Succes met Love At First Drive!!
Wat een goede verslag trouwens.
Ik heb plannen om van diesel (renault megane 1.9) over te gaan op hybride met cvt. Nog niet in gereden maar wel nieuwsgierig.
Toch vooraf een vraagje wat mede de keus kan bepalen. Ik lees geen aanhanger waar ik toch af en toe mee rij en met een fietsendrager.
Waarom mag daar niet mee gereden worden?
Hallo Wouter en Laurens,
Met enig plezier heb ik jullie verslag gelezen over de Toyota Auris. Ik ben zelf ook een autoliefhebber. Mijn voorkeur geniet voor een Japanse. Ik heb zojuist mijn 2 jaar oude yaris hybrid ingeruild voor een Auris. De Auris laat nog even op zich wachten en komt pas eind juni bij de dealer.
Ik heb een vraagje over het stukje waarbij je de auto ontgrendeld door aan te raken(smart key). Als je de auto ontgrendeld, klopt het dat de spiegels open gaan en op hun beurt weer dichtklappen als je de auto weer vergrendeld??
hoop op je reactie,
groetjes
Benjamin
Categorieën
Reacties