Op één van de eerste echte lente dagen van het jaar sta ik voor het eerst oog in angel eye met de nieuwe 3-serie van BMW, de F30. In vrijwel al zijn voorgangers heb ik weleens een stukje gestuurd, waarvan de meeste kilometers in de legendarische E30. Wat een fijne auto was dat, lekker speels en puur. Ik ben benieuwd of deze zesde generatie mij net zo weet te bekoren. Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen.
Want wat een mooie auto is het geworden! Een echte sportsedan met een aflopende neus die vanuit sommige hoeken zelfs een tikkeltje agressief oogt. Een echte BMW dus. Ook als ik plaatsneem in het hoogwaardige en moderne interieur ben ik aangenaam verrast. Al snel vind ik een uitstekende zitpositie en de materialen om mij heen voelen prettig aan. Fijn ook dat de kantelhoek van de bestuurdersstoel instelbaar is. Bovendien doet het allemaal wat minder kil aan dan in de vorige generatie (toegegeven, de testauto heeft een crème kleurig interieur).
Iets meer ruimte
De halve iPad bovenop het dashboard staat leuk en kan mij beter bekoren dan het dakkapel uit de E90, al is het jammer dat het scherm niet het hele oppervlak beslaat: aan beide zijden zit een dikke zwarte rand. Het wel bekende iDrive werkt probleemloos en je went snel aan het systeem. De opbergruimte is best redelijk en je kunt na opoffering van het bakje voor de pook zelfs je koffie kwijt in een bekerhouder. Het losse bakje zal je vervolgens nooit vergeten aangezien het bij tijd en wijle rammelt in de deur of in het dashboardkastje. Thuis laten is het devies. Achterin zitten is nog steeds geen koninklijk genoegen, al is de ruimte er duidelijk op vooruit gegaan. Kinderen en niet al te lange personen vinden er een prima plek. De achterbak is diep en keurig afgewerkt, hier valt weinig op aan te merken.
Formidabele automaat
Het starten van de motor gaat per knop en hoewel het geluid van de diesel bij stationair draaien niet storend is zijn er stillere blokken op de markt (vive la France!). De achttrapsautomaat heeft mij na enkele kilometers al weten te overtuigen, wat een formidabele bak is dat! Soepel en snel ‘tikt’ hij door de versnellingen zonder dat je er erg in hebt. Deze bak doet mij niet verlangen naar een handbak en dat zegt heel wat. De pook van de automaat doet futuristisch aan maar ligt prettig in de hand en werkt feilloos. Ook op motorisch vlak geen klachten: de 163pk sterke diesel is krachtig en soepel en vormt een fijne combi met de automaat. Meer heb je in ons land echt niet nodig, voor dat je het weet zit je op hoogst illegale snelheden. Eenmaal op snelweg tempo is van een dieselbrom nauwelijks iets te merken en het interieur is aangenaam stil. Door de rust die er heerst valt het windgeruis, veroorzaakt door de buitenspiegels, des te meer op. Een kleine smet op het blazoen van deze drie.
Mooi in balans
Het fundament van elke 3 serie is zonder twijfel het rijden en dan met name de beleving daarvan. Mijn oude E30 stelde op dat punt nimmer teleur met als toverwoord ‘lichtvoetigheid’. Ook hier weet de F30 te overtuigen. Vooral in Sport(+) is het een heerlijke, lichtvoetige rijmachine waar je veel plezier mee kunt beleven. Natuurlijk, het is allemaal wat minder puur dan jaren geleden maar daar krijg je veel comfort en rust voor terug. Mits je dat wilt uiteraard, want de rijmodus is handmatig in te stellen. Er zijn vier standen: EcoPro, Comfort, Sport of Sport+. Het zijn nuance verschillen, en ik vraag me af of je er dagelijks mee aan de haal gaat, maar ze zijn aardig merkbaar. EcoPro wil ik iedereen overigens afraden, iets te dwijlerig, dat doet deze auto geen eer aan. Comfort en Sport zijn daarentegen prima voor dagelijks gebruik. De wegligging is in deze standen zeer goed in balans, je voelt dat je rijdt, op een attractieve manier, maar het is voor liefhebbers van comfort en rust nimmer storend. De drie is daarmee een echte allrounder met meerdere gezichten. Zonder ergens door het ijs te zakken.
De prijzen van de nieuwe 3-serie zijn stevig en ook voor de pakketten en opties dient flink in de buidel getast te worden. De 320d EDE heeft daarentegen 20% bijtelling (ook na 1 juli 2012) en is daarmee een aanrader. Ons testexemplaar komt inclusief het luxery line pakket en wat opties op 45.000 euro. De basisversie kost net iets minder dan 40 mille.
Was het love at first drive? Ja, absoluut. De auto heeft op vrijwel alle fronten indruk gemaakt en ik kan een ieder die twijfelt over de aanschaf een proefrit van harte aanbevelen. BMW heeft met deze 3-serie meer dan ooit een allrounder op de markt gebracht zonder concessies te doen aan de eigen filosofie: freude am fahren. De 320dA Efficient Dynamics Edition met 20% bijtelling is een aanrader en een geduchte concurrent voor de normale 320d met 184pk en 25% bijtelling. Tip: ga altijd voor de achttrapsautomaat, daar krijg je geen spijt van!
Met dank aan BMW Dusseldorp (voorheen Maaral) te Hoorn.
Meer BMW? Check hier al onze BMW reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie