‘Wat kijkt hij boos papa,’ stamelt een jongetje van een jaar of 6, zijn wijsvingertje gericht op ons black-on-black voertuig. Hij heeft gelijk. De BMW M2 ziet er venijnig uit. Een terechte eerste indruk of slechts schijn?
Carnavalsuitmonstering
Het blijft trouwens niet bij die boze blik en opengesperde, zuurstof slurpende nieren. Schuin van voor, op je hurken, zie je pas goed hoe dik de wielkasten zijn aangezet om plaats te bieden aan het briljante onderstel en de megalomaan brede banden. Loop door naar de achterzijde en aanschouw de vier vuistdikke uitlaatpijpen geflankeerd door rooddoorlopen kieuwen. Het klinkt op papier misschien als carnavalsuitmonstering, toch is de M2, zo recht voor m’n neus, helemaal in balans. Lekker compact en gedrongen. Eén ding is sowieso duidelijk: met deze baby-BMW valt niet te sollen.
Lichte teleurstelling
We stappen in. Laurens start de gelauwerde, turbogeblazen 3-liter 6-in-lijn met 370 Black Beauty’s. Een lichte teleurstelling kan ik niet onderdrukken; het ontwaakte beest klinkt chagrijnig maar niet bruut. Met enig chargeren had het een willekeurige 2-serie coupé kunnen zijn, met 3-cilinder onder de kap. Gelukkig, stel ik mijzelf gerust, heeft de motor nog duizenden toeren over om tot bloei te komen. Kortom, tijd om te gaan rijden.
Tand des tijds
In het halfuurtje dat we nemen om de motor warm te rijden, kijken we in een soort stilte voor de storm op een overbekend dashboard dat functioneel is, maar waarin de tijd zijn tanden langzaam aan het zetten is. De zitpositie is daarentegen tijdloos goed; asfalt-laag en uitgebreid instelbaar. Achterin zitten? Forget it.
Geraffineerd snel
Laurens voegt in op de A7 richting Den Oever. De naald van de toerenteller klimt als een bezetene richting de 7 duizend toeren. Ik word in het leer gedrukt en grijp me voor de zekerheid toch maar even vast aan de deurgreep. Vliegensvlug, maar met een perfect getimed mechanisch beukje, schakelt de M-DCT bak op om de 1.500 kilo zware bimmer naar nog illegalere snelheden te stoten. De M2 is geraffineerd snel, maakt ongekend grote stappen zonder dat het echt tot je doordringt, zo verschrikkelijk veel trekkracht is er immer voorradig. Ik neem mijn woorden ook terug over de soundtrack, die is namelijk oorkietelend als de 6-cilinders eenmaal in beweging zijn gekomen. Vrij zuiver ook, voor een geblazen motor.
Niet plankhard
We verlaten de snelweg – rechtdoor sjezen kan ook met een Unimog – en besluiten richting de IJsselmeerdijk te rijden. Rustig snort het beest in het vooronder, de automaat schakelt relaxt, de paarden beteugelend. Zoals verwacht geeft het onderstel elke richel, drempel en oneffenheid feilloos door, maar de afstelling is, tegen onze verwachting in, niet plankhard. Dagelijks een M2 gebruiken kan best, al wordt het (gelukkig) nooit een comfortabele auto.
Deze M2 mag dan klein van getal zijn, zijn daden zijn groots
Dark side
Dan de dijkweggetjes. Zeilbootjes deinen idyllisch op het glinsterende meer terwijl wij de geasfalteerde omkadering trotseren. De krappe bochten worden in steeds hoger tempo genomen en hoewel de BMW zich een fractie van een seconde schrap moet zetten, gaat hij na die splitsecond als op rails. De hoeveelheid grip is imponerend en hoewel het stuur voldoende, maar ook niet meer dan dat, feedback geeft, fluisteren de achterwielen constant in je oor. Ze vertellen precies hoe ver je kunt gaan, waar je moet opletten en waar je op het gas kunt stampen. Initieer de Sport+ modus en de M2 laat zich met zijn relatieve lichtvoetigheid van zijn speelse kant zien – dark side, als je niet scherp bent! Ja, het wordt ons al snel duidelijk: deze M2 mag dan klein van getal zijn, zijn daden zijn groots.
Hofmeister
Scherpe kijkers hebben vast al gespot dat ‘onze’ prachtige M2 niet een paar dagen geleden uit de fabriek is komen rollen. Dat klopt. Deze begin 2018 geboren baby-M staat te koop bij Hofmeister Automotive in Zwaag, heeft nog geen 10 duizend kilometer gedraaid en is echt om door een stringetje te halen. Het onderstel is onder handen genomen door de firma KW, dus niet meer origineel.
Love at first drive?
Die venijnige blik in z’n koplampen verraadt veel, maar niet alles. Ja, de M2 is een BMW Motorsport-waardig rij-ijzer met als kers op de sachertorte een lichtvoetigheid en jeugdigheid die z’n grote broers door de jaren heen zijn kwijtgeraakt; de wilde haren zijn er nog. En toch is de ‘baby M’ gemanierd genoeg om dagelijks mee te rijden. Mits je over enige mate van discipline beschikt.
Met dank aan Hofmeister Automotive.
Meer BMW? Check hier al onze BMW reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie