Soms kijk ik van die tranentrekkende filmpjes van Animal Protection. Het plot laat zich raden: zwaar verwaarloosde hondjes worden door vrijwilligers met het hart op de juiste plaats opgelapt en springen aan het eind van de video vrolijk in het rond. Nou, zo is het dus ook een beetje gegaan met onze Renault Clio RS.
Split second
Hartje zomer zag Laurens haar staan, ergens in een hoekje op een parkeerplaats in het nuchtere Schagen. De plakkaten vogeldrek contrasteerde ‘mooi’ met de zwarte, verweerde lak, de bandjes waren eerder half leeg dan half vol, het voorraam was gebarsten en het Fransoosje keek dof uit z’n koplampen. Op het eerste gezicht was er weinig meer hot aan deze hatch, tot de eigenaar de sleutel omdraaide en de zware 2-liter uit zijn coma ontwaakte. In een split second besloot Laurens dat er muziek in deze Renault Sport zat. Dat het de moeite waard zou zijn om hem in ere te herstellen. En zo geschiedde.
Monteurtje spelen
Men zegt weleens: het moet eerst slechter gaan, voordat het beter wordt. Weken heeft de Clio op de brug gestaan (gehuurd van Eric), ontdaan van banden, remmen, veren en dempers, de voorbumper buiten onder een zeiltje. Weekend na weekend verkleedden we ons als monteurs om gewapend met ratel en schroevendraaier het onderstel in originele staat terug te bonjouren. Achterdempers werden speciaal uit Engeland ingevlogen, remmen bestelden we in Duitsland en dat verrekte ABS-lampje stopte pas met branden nadat ook de sensoren van de voorwielen waren vervangen. Tergend bleek ook het vervangen van de zingende stuurpomp, al gaan de credits daarvoor naar monteur Rustenburg. Ik citeer: “Zo’n kleine auto, zo’n grote motor. Dat is vragen om problemen.” Maar hij kwam, zag en overwon.
Revalideren
Eenmaal uit het ‘ziekenhuis’ verwenden we de Renault met 4 verse Conti’s en een splinternieuw voorraam. Het revalideren kon nu echt beginnen. De eerste kilometers werden voorzichtig afgelegd. Het gaspedaal met fluwelen voet bediend. De remmen zo veel mogelijk met rust gelaten. En toch voelde de Renault al veel meer als een RS dan als een Clio: onze hatch werd langzaam weer hot. De laatste puntjes werden op de (Cl)i(o) gezet met het vervangen van alle plakkerige interieurdelen, een urenlange behandeling bij de schoonheidsspecialist en natuurlijk, als kers op de taart, een vlekkeloze APK.
Spelen in de Ardennen
Met die ‘gezondheidsverklaring’ in het dashboardkastje werd het hoog tijd om de benen te strekken. Op de lange strook asfalt die wij A2 noemen, op de kasseien van Durbuy, vlak onder Luik, en tot slot, op de modderige kronkelwegen van de Ardennen. Daar joeg Laurens de naald van de toerenteller meer dan eens richting het rode gebied terwijl het onderstel, dat wij zo zorgvuldig in oude nieuwe glorie hadden teruggebracht, danste van bocht naar bocht: dit was ons loon na vele weekenden werken.
Duw in de rug
Want mijn hemel, wat is de Clio RS van de tweede generatie een onversneden plezierwieler. Monteur Rustenburg zei het al treffend: een grote motor in een kleine auto. En daarom geen turbo. Deze 2-liter 16-klepper heeft geen extra beademing nodig om 169 pk te leveren. Met bedrieglijke schijn komt het blok tam op gang om vervolgens met het klimmen van de toeren je rug steeds dieper in de sportstoelen te drukken. En het houdt niet op bij 5000 toeren per minuut. Sterker nog, daar begint het pas echt wild te worden! Alsof er dosis adrenaline in de de cilinders wordt gespoten, zo venijnig zijn die laatste 2 duizend toeren, vocaal ondersteund door de K-Tec uitlaat van roestvrijstaal. Ouderwets genieten is tijdloos, blijkt maar weer.
All you need
Nee, de zitpositie is niet ideaal, zeker niet als je lang bent, maar voor de rest is de tweede generatie Clio een 18 jaar oude auto die verrassend bijtijds is: climate control, regensensor, xenon-koplampen, airbags rondom en ESP om je in het gareel te houden. Wat heeft een levensgenieter nog meer nodig?
Jeremy Clarkson sprak ooit legendarische woorden over deze Clio RS: This car just makes you happy. En zo is het maar net. Deze verwaarloosde terriër hebben we van de sloop gered en in ere hersteld. Op naar een tweede leven, bij een nieuw, liefhebbend baasje.
Waslijst met werkzaamheden
Gaaf Laurens!
Veel plezier met de RS! Voor welke achterdemper heb je gekozen? Ik wil mijn RS 172 ook graag voorzien van de 182 look achterdemper (met behoud van de bak voor het reservewiel). Hoor graag van je of je tips voor me hebt!
Groetjes Niels
Hey Niels,
Het is een K-tec achterdemper van RVS. Deze is speciaal gemaakt voor de 172pk versie, zonder dat je veel moet aanpassen (alleen de gaten in de bumper).
Gr. Laurens
Grappig, ik heb de 46-JN-PX, met dezelfde K-Tec achterdemper en 268k op de klok. Alleen is de mijne blauw. Fantastische auto om in te rijden!
Categorieën
Reacties