Het is op de 12e etage van een grijs kantoor ergens in Amsterdam, waar ik achter een oude laptop zit. Ik moet met mijn hoofd bij de opdracht zijn die me verder brengt in de sollicitatieprocedure voor een nieuwe baan. Maar mijn gedachten dwalen af. Ze zijn bij Laurens die op dat zelfde moment ‘kantoor’ houdt voor dit blog. Niet in zijn eigen auto. Nee, zijn office is vandaag een Mercedes-AMG.
I want to break free
De klok slaat 11 uur. De tijd is om. De opdracht afgeraffeld. In de lift haal ik mijn overhemd uit mijn broek en stroop ik de mouwen op. Ik haast me het gebouw uit en zie in de verte een diepblauwe bolide glinsteren. Laurens bevestigt mijn vermoedens door een dotje gas te geven: een overduidelijke lokroep voor petrolheads. Ik kom dichterbij en hoor dat de radio ‘I want to break free’ speelt van Queen. Het had niet treffender gekund.
Baas boven baas
Eerder dit jaar reden we al een ‘tammere’ AMG, de SLC 43 met V6-BiTurbo. Misschien denk je ‘genoeg is genoeg’ of ‘dat is bijna niet te overtreffen’. Geloof me, de C 63 S is een baas boven baas Benz! De eerste keer dat Laurens het gaspedaal vloert, weet ik niet wat me overkomt. De V8-BiTurbo met 510 pk en 700 Nm aan koppel is surrealistisch snel. Voor de Star Wars fans onder jullie: alsof je de Warp Drive activeert. Waar ons hart -en trommelvliezen- nog harder van gaat kloppen is het geluid. Woest rochelend komt de 8-pitter tot leven om via een diepe, donkerbruine brom over te gaan in een mechanisch gehuil aan de top van z’n kunnen. Mensen, wat is dit genieten. Daar kan toch geen elektrische auto tegenop? De 7-traps automaat is trouwens messcherp. Misschien wel iets te scherp voor onze smaak. Zeker in Sport+ zou enige botheid de bak niet misstaan.
Hardcore flirt
Tijd om de handen uit de mouwen te steken. Ik ben een tikkeltje huiverig voor de achterwielaandrijving. Ik denk terug aan de intimiderend listige Jaguar XKR, waarin elke bocht garant stond voor extra druppels zweet. De Mercedes-AMG is van een hele andere orde. De Benz boezemt vertrouwen in. Ligt als een blok op de weg en laat zich niet van de wijs brengen door iemand als ik. De krappe dijkweggetjes voorbij Durgerdam zijn -op de Alpen na- het perfecte decor voor deze Mercedes. Naarmate het tempo omhoog gaat, schudt de AMG het logge Duitse van zich af om met de bocht lichtvoetiger te worden. Heerlijk strak en met nog altijd datzelfde solide gevoel op de achtergrond, brengt de Coupé ontzettend veel vertier. Is de ‘S’ niet extreem hard? Nee, niet eens, getuige de tientallen kilometers over de A7, afgetopt met een rondje downtown Amsterdam. Laat ik het zo zeggen: hij flirt met hardcore sportwagens, maar is het zelf niet.
Owja!
Door alle sensatie vergeet je snel dat de Benz ook nog een dashboard heeft. En zetels. En een achterbak. Het ziet er vanbinnen allemaal op en top verzorgd uit en sowieso zijn we gecharmeerd van de stijl die Mercedes sinds een paar jaar toepast in zijn modellen. Zitten doen we trouwens net niet optimaal: de zetels gaan niet ver genoeg richting asfalt, waardoor je een vleugje feeling met de achterwielen mist. De kofferbak is verrassend ruim en prima geschikt voor een roadtrip richting het zuiden. Inclusief partner.
Pssssst!
Je wilt het vast niet weten, maar de Mercedes-AMG C 63 S Coupé kost op een haar na € 125.000,-. Heb je iets minder te besteden – wink? Voor 10k minder rij je de C 63 zónder S. Minder vermogen, minder sportief. Al is dat natuurlijk relatief.
Love at first drive?
Al bij de eerste omwentelingen van die magistrale V8 waren we ‘om’. De diepbruine tonen dreunden rechtstreeks ons autohart binnen. En man-man, wat is deze Benz sensationeel snel. Tel daar de solide doch scherpe rijeigenschappen bij op en je hebt een ongekend vermakelijk totaalpakket waar je, als het moment je gegund is, het maximale uit kunt halen. Zonder al te veel zweet op je rug 😉
We love
+ Stampende V8
+ Surrealistisch snel
+ Solide als het moet, scherp als het kan
We hate
– What’s not to love?
Met dank aan Mercedes-Benz Nederland.
Meer Mercedes-Benz? Check hier al onze Mercedes-Benz reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie