Image
Top
Menu
20 februari 2014

Perfectie zonder saaiheid: BMW 4-serie Coupé

Als 20-jarig jochie reed ik in een spierwitte BMW 318i tweedeurs uit 1987. Over de toevoeging tweedeurs hadden Laurens en ik vaak een discussie want in mijn ogen was het gewoon een coupé: Dat heeft toch een stuk meer cachet! Wellicht dat toen mijn fascinatie voor marketing is ontstaan. Jaren later, toen de 3-serie coupé er echt kwam, kreeg ik alsnog een beetje gelijk. Vind ik zelf. En nu gaat BMW nog een stap verder: De 3-serie coupé is niet meer, lang leve de 4-serie! What’s in a number?

Van een 3-serie sedan waarvan simpelweg de achterdeuren zijn verwijderd, is absoluut geen sprake meer. Het is écht een plaatje van een coupé: Bijzonder clean en dankzij het typische, bijna sharknose-achtige BMW front, een gevaarte in de binnenspiegel van elke ‘mindere partij’ op de linkerbaan. Zeker met het optionele M-pakket. In real life is de auto overigens een stuk compacter dan je op basis van de foto’s zou verwachten. Verrassend. Een felle kleur kan de 4-serie sehr gut hebben, zo zijn wij helemaal weg van het prachtige Estoril blauw. Dikke 18 inchers zijn uiteraard een must voor deze dikke Duitser. Zonder twijfel een begerenswaardig model, die 4-serie Coupé.

BMW 4-series 435i Coupe Rear

Diep wegzakken
Nadat we uit gekwijld waren bij de looks van het exterieur besloten we de binnenkant van de BMW te verkennen. Dat verkennen bleek echter niet nodig. Het dashboard is namelijk regelrecht uit de 3-serie overgenomen en eerlijk is eerlijk, BMW had hier makkelijk kunnen scoren door wat ‘3+1=4-serie’ accenten toe te voegen. Jammer? Ach, zodra je diep wegzakt in de uitstekende sportstoelen weet je direct waar deze auto voor gemaakt is: Freude am fahren. De zitpositie is nagenoeg perfect instelbaar en het M-stuurtje is een lust voor oog én hand. De ergonomie is van hoog niveau en het laatste iDrive systeem, met handschriftherkenning op de draaiknop, werkt erg intuïtief. Hier valt gewoon héél weinig op af te dingen.

BMW 4-series 435i Coupe Dashboard

Voor wie het weten wil: Praktische bruikbaarheid
Achterin zitten? Het kan! Voor heel even dan. Laten we het zo zeggen: Het volstaat prima om de neefjes van 10 jaar mee te nemen voor een dagje lekker ‘blazen’. De kofferbak valt  niet tegen voor een coupé, al is de laadopening aan de krappe kant. De bank is in delen neerklapbaar wat de 4-serie nog best praktisch maakt. Genoeg over het zitten, instellen en aanraken: Tijd voor het echte werk! En dus drukken we op de Startknop…

BMW 4-series 435i Coupe Side

…om de koning der 6-cilinders uit zijn slaap te wekken
Ons verlangen naar een ritje met de 4-serie was groot. Toch was ons verlangen naar de fameuze, geblazen zes-in-lijn motor bijna nóg groter. En om maar met de deur in huis te vallen: Alle verwachtingen zijn ingelost! Wat een fantastische aandrijflijn! Dat 306 pk  voldoende is om als een bezetene te kunnen rijden is niet verwonderlijk. Nee, het blok overtuigd door de ongekende hoeveelheid souplesse en smeuïgheid in vrijwel elk toerengebied. Bovendien trekt de motor zo mooi lineair richting de 7000 toeren dat je bijna vergeet dat het blok wordt geholpen door een TwinPower Turbo. Niets lekkerder dan vanaf onderin de toeren rustig op te trekken en van het typische 6-cilinder geluid te genieten. In de Sport stand wordt het geluid iets bruter al had het van ons nóg wel een tikketje erger gemogen. Tijd voor de automaat. De 8-bak van ZF is altijd bij de les en schakelt naar gelang onmerkbaar (Comfort) of met sportieve aspiraties (Sport). In deze laatste stand deelt de bak beschaafde klapjes uit bij het overschakelen én zijn er plofjes bij de uitlaat waarneembaar. Helemaal goed. Een handbak is voor de algehele rijbeleving absoluut de betere keus, maar beste mensen; deze aandrijflijn verdient echt alleen maar superlatieven.

BMW 4-series 435i Coupe Interior

Doodsbang versus big smile
De 4-serie heeft qua rijden echt twee gezichten. Mede te danken aan het adaptieve onderstel uiteraard. In de Comfort modus is het een Gran Turismo (interessant, gezien de GT in het 3-serie gamma!) waar je zonder last te krijgen van vermoeidheidsverschijnselen zó mee naar Zuid-Frankrijk rijdt. Comfortabel zonder soft te worden, maar weinig opzwepend. Dat verandert echter als sneeuw voor xDrive wanneer je op Sport drukt: Alles gaat op scherp! Het geluid wordt intenser, de demping stugger, de gasrepons alerter en de automaat gaat in standje ruig. Wat een genot! De opzwependheid en rijbeleving die je van een BMW coupé verwacht is met één simpele druk op de knop te realiseren. Laurens en ik kunnen ons maar moeilijk inhouden en gaan telkens opzoek naar de limiet. En die ligt héél ver. Akelig hoge bocht snelheden maken moeder de vrouw doodsbang, voor ons is het echter alleen maar big smiles wat de klok slaat. Het sturen met de Variable Sport Steering is even wennen en doet in het begin zelfs wat kunstmatig aan. Toch weet het na verloop van tijd te overtuigen op het gebied van gevoel, scherpte en directheid. BMW-waardig!

Waar is de winter?
Met 10 graden Celsius in de plus schitterde het xDrive systeem, BMW’s term voor vierwielaandrijving, door afwezigheid. Uiteraard, accelereren gaat zonder drama en er is altijd grip voorradig. Verder hebben we er eigenlijk niets van gemerkt. Toch viel het ons op dat bij zeer nat wegdek de voorkant van de auto snel doorgleed: Wellicht zijn de winterbanden daar debet aan?

BMW 4-series 435i Coupe Front

Meer plezier voor minder?
Met een vanafprijs van 64 mille, voor de 435i, kunnen wij prima leven. Niet dat we het kunnen ophoesten, maar toch. Het bankroet schuilt echter in de opties: Liefst € 30.000 is er aan lekkernij geschroefd op ons testexemplaar. LED-koplampen, xDrive, M-pakket en dito onderstel, Variable Sport Steering en noem het maar op. Krap 90 mille is ook voor een 4-serie héél veel geld. Tip van de dag: Bedenk dat je met een ‘simpel’ achterwielaangdreven exemplaar met handbak misschien nog wel meer plezier kunt beleven! Het verbruik tot slot. We hebben de auto niet gespaard wat heeft geresulteerd in een verbruik van krap 1 op 9. Ach, 306 raspaarden hebben nu eenmaal dorst 😉

BMW 4-series 435i Coupe Rear

Was het love at first drive? Voor wie tussen de regels heeft doorgelezen is dat een overbodige vraag. We zijn tot over de oren verliefd! De 435i is zo ontzettend goed, alles klopt tot in detail aan deze auto. Duitse gründlichkeit ten voeten uit. Het woord perfectie komt in ons op maar impliceert enige vorm van saaiheid. En dat doet geen recht aan de kwaliteiten van de 435i. Zeker in standje Sport is het een uitdagende en geraffineerde rijmachine waar je gewoon geen genoeg van krijgt. Op de koop toe kun je er ook nog probleemloos mee op vakantie. So, what’s in a number?

Met dank aan BMW Nederland.

Meer BMW? Check hier al onze BMW reviews!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.