Image
Top
Menu
24 maart 2014

Solide verleider: Audi A3 Limousine

De traditionele sedan. Een auto zoals een kind ‘m tekent, een auto zoals die misschien wel bedoeld is. En toch bleek het een hele lastige opgave om in het populaire C-segment een aantrekkelijke sedan op de weg te zetten. Kun jij er één bedenken? Wij niet! Maar nu is er de Audi A3 mét kont. Op basis van de A3 hatchback tekende het Duitse merk een pracht van een sedan. Of zoals ze het model zelf graag noemen: Limousine. Rijdt deze rode schone net zo lekker als dat de looks doen vermoeden?

Mooi rood is niet lelijk! Dat gaat zonder twijfel op voor de A3 Limousine in Misanorood die schittert in deze rij-impressie. Want wat een geslaagde auto is het geworden. Gedrongen, compact en zoals we van Audi gewend zijn: Lekker clean. De dikke velgen en het S-Line pakket voegen absoluut designwaarde toe, echter ligt de Limousine ook zonder deze opsmuk prettig op het netvlies. Wat ons betreft is de Limo een stuk begerenswaardiger dan de toch wat behouden vormgegeven hatchback broertjes. Nogmaals: De mooiste compacte sedan van dit moment!

Audi A3 Limousine Zijkant

Door vier ringetjes te halen
Zoals we van het merk met de vier ringen gewend zijn is het ook het interieur om door een ringetje te halen. Het dashboard oogt lekker opgeruimd en bezit een bijzondere aantrekkingskracht; waarschijnlijk veroorzaakt door de grote mate van finesse. Afwerking en materiaalgebruik zijn namelijk van uitzonderlijk hoog niveau voor een auto uit deze klasse. Neem de draaiknopjes om de climatecontrole mee te bedienen. Ze voelen echt top aan en worden in het donker mooi omlijst door blauw/rode ‘lichtboogjes’. Of de ventilatieroosters: Kleine meesterwerkjes waarmee je met een druk in het centrum de luchtstroom kunt regelen. Toegegeven, onze exemplaar is erg donker van kleurstelling maar het is mogelijk om andere tinten te bestellen. Leef je uit! Het MMI-systeem – Audi’s multimediasysteem – werkt feilloos en het is prettig dat Audi meerdere ‘snelknoppen’ rondom de draaiknop heeft geplaatst. Uiteraard maakt het MMI-systeem een hoop knoppen overbodig wat de ergonomie ten goede komt. Tot slot is er nog het scherm dat automatisch uit het dashboard omhoog komt bij het starten en weer verdwijnt bij het verlaten van de auto. Gave gimmick én goed zichtbaar in het filmpje 😉

Audi A3 Limousine Interieur

Stevige zit
Door het mooie dashboard vergeet je bijna dat goed zitten ook belangrijk is. Zoniet het belangrijkste. En gelukkig is ook dat geen probleem in de Audi. De prachtige sportstoelen zijn uitgebreid instelbaar, waaronder zelfs de hoek van de zitting, en de zit is Duits stevig. Misschien wel aan de harde kant voor sommige mensen. Ze bieden daarentegen wel veel steun en in combinatie met het goed verstelbare, afgeplatte stuurtje kun je een fijne werkplek creëren. Qua bergruimte treffen we bekerhouders, ondiepe kaartvakken én een vak in de tunnelconsole aan. Door naar achter!

Audi A3 Limousine Interieur

En daar houdt de ruimte niet bepaald over, zeker voor het hoofd. Met wat passen en meten lukt het echter wel om de benen wat plaats te geven. Nu zijn wij natuurlijk vrij lang, kinderen vinden er vast en zeker een prima plekje. Met z’n dikke kont ziet de Limousine er niet alleen gaaf uit, het biedt ook een extra diepe bagageruimte die ook nog eens praktisch is van vorm (lees: rechttoe rechtaan). De doorgang is vanwege het kleine klepje aan de krappe kant. Wij adviseren sporttassen in plaats van grote, logge koffers!

Fijn maakt nog niet verfijnd
Denk aan een dieselmotor en je zegt al snel ‘TDI’. Het Volkwagen concern, waar Audi deel van uitmaakt, heeft dit label de afgelopen 15 jaar op heel veel modellen geplakt en ook wij hebben ons aandeel TDI’s gereden. Sterker nog, Laurens rijdt momenteel nog steeds met een TDI. Van 11 jaar oud welteverstaan. Opvallend is de gelijkenis met het moderne, 150 pk sterke 2-liter blok in het vooronder van onze testauto: Zo merk je duidelijk dat de turbo pas boven de 2000 toeren per minuut goed los komt en maakt de motor nog altijd een typerend rauw dieselgeluid. Vooral bij accelereren. Het vrij explosieve karakter – ook des TDI’s – maakt de motor overigens niet minder soepel want met 150 pk en 320 nm koppel heeft de A3 Limousine vermogen genoeg. De handgeschakelede zesbak is prettig direct en trefzeker maar laat zich wel een tikkeltje afstandelijk bedienen. Zondermeer een fijne aandrijflijn, al gebied de eerlijkheid te zeggen dat we dieselmotoren kennen die verfijnder zijn.

Audi A3 Limousine Zijkant

Solide op de weg
Het rijden met de A3 Limousine is anders dan de toevoeging Limousine doet vermoeden. Het optionele S-Line onderstel is prettig stevig en maakt een zeer solide indruk: Of je nu 50 of 150 kilometer in het uur rijdt, de Audi boezemt één en al vertrouwen in. De A3 wordt nimmer oncomfortabel maar nodigt ook niet direct uit om een potje te gaan stoeien. Daarvoor is het algehele gevoel, waaronder in het stuur, net even te afstandelijk. Mocht het onverhoopt toch te hard gaan in een bocht dan geeft de auto geen krimp en ook de hoeveelheid grip valt in positieve zin op. Het stabiele onderstel maakt van de A3 Limousine een veilige en fijne auto om mee onderweg te zijn. Duitse degelijkheid ten voeten uit!

Opties en pakketten
Voor € 29.130 kun je een Limousine voor de deur hebben staan. Een A3 Limousine welteverstaan. Voor dat bedrag krijg je een benzinemotor in basisuitvoering. Zoals bekend tikken leuke gadgets en pakketten flink aan bij Audi en dat blijkt ook wel: Onze testauto kost een slordige 52 mille. Wat staat er zoal op de optielijst? Een Pro Line S pakket, LED-koplampen, een uitgebreid multimediasysteem en een panoramadak. Het is dan ook extra goed om te weten dat de 150 pk sterke diesel in het 20% bijtellingstarief valt. Ons testverbruik kwam uit op 1 op 16 wat we acceptabel vinden voor een krachtige, 2-liter diesel. Ook dat, beste mensen, is des TDI’s.

Audi A3 Limousine Zijkant

Was het love at first drive? Voor Laurens wel, voor mij is het wat oppervlakkiger gebleven. Letterlijk en figuurlijk. De A3 Limousine ziet er fantastisch uit en ook het interieur is van begerenswaardig niveau. Zowel aandrijflijn als rijeigenschappen verdienen het predikaat goed, al is de dieselmotor wat rauw van karakter. De Limousine is daarmee een solide en vooral Duits degelijke auto met meer dan genoeg aankoopargumenten. Toch verwacht je door het gelikte uiterlijk én de flitsende kleur onbewust wat meer temperament en beleving.

Met dank aan Audi Nederland.

Meer Audi? Check hier al onze Audi reviews!

Reacties

  1. Jerko

    Wat een prachtige wagen.

  2. Helemaal mee eens! Zag net toevallig nog een blauwe, ook mooi 🙂

    • Jerko

      Ik loop stage bij een vestiging van Huiskes-Kokkeler. Daar staan er wel een aantal. Alleen zo duur 🙁

      • Mooie stageplek! En inderdaad, zeker met wat leuke opties tikt de prijs aan. Maar op een dag kun je er vast een betalen 🙂 Snel afstuderen en aan het werk haha.

        PS. Als je onze test wil gebruiken bij Huiskes-Kokkeler, online of print, dan mag dat uiteraard. Graag zelfs.

  3. Pinobigbird

    “En toch bleek het een hele lastige opgave om in het populaire C-segment een aantrekkelijke sedan op de weg te zetten. Kun jij er één bedenken? Wij niet!”

    Ik kan er zeker wel één bedenken: de Mazda 3 sedan!
    http://www.mazda.nl/assets/master/cars/all-new-mazda3/sedan/exterior/colourator/m3_allnew_sedan_jet_black.png

    • Je hebt gelijk, over het hoofd gezien! Al moet ik eerlijk bekennen de auto nog nooit in het echt te hebben gezien. En dat kan maken of kraken 😉 Hoe dan ook, over de Mazda 3 zijn we sowieso enthousiast. Zie onze review.

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt