Image
Top
Menu
19 oktober 2013

Grote Toegevoegde waarde: BMW 328i GT

Wat ons betreft gaat er maar weinig boven een traditionele sedan of stationwagen. Inderdaad: we zijn vrij behouden als het om auto’s gaat. Waar het BMW betreft is dat zelfs nog een tandje erger. En ironisch genoeg is juist dat merk bezig alle niche markten op te vullen. En met succes! De 3-serie, nog altijd de backbone van het gamma, is sinds kort ook leverbaar als Gran Turismo. Weet de GT onze voorliefde voor Sedan (Wouter) of Touring (Laurens) weg te nemen? Je leest het over 855 woorden!

Kennelijk heeft de designafdeling van BMW geleerd van de 5-serie GT, want die auto kunnen we maar moeilijk mooi vinden. Net een tikkeltje te lomp voor een vierwieler van een merk met sportieve inborst. De F34 3-GT oogt daarentegen een stuk slanker en vloeiender en het front is lekker ‘BMW agressief’. Het automatische spoilertje op de achterklep is niet alleen een leuke gimmick, het zorgt ook voor downforce bij hoge snelheid. De Sportline die wij reden ziet er al behoorlijk dik uit, een M-pakket maakt het wat ons betreft helemaal af. Echt boedmooi vinden we de auto niet, maar stiekem heeft het model wel een soort exclusieve aantrekkingskracht. Wellicht zien we de normale 3-serie veel te veel…

BMW F34 3-serie GT 328i Achterlicht

Rode accenten
Instappen is voor 3-serie kenners een warm welkom. Het dashboard is identiek aan dat van de andere varianten en daar is wat ons betreft niets mis mee. Het is prettig naar de bestuurder gericht en strak van vormgeving. Het materiaalgebruik is in orde al laat de afwerking op sommige punten best steekjes vallen – en dat in een premium bolide! Het leer en de rode accenten maakt het interieur een stuk specialer en minder kil; zwart is ook maar zo zwart. In ergonomisch opzicht hebben we geen klachten en het iDrive systeem werkt na enige gewenning erg eenvoudig. Behalve het internetten met BMW ConnectedDrive: een smartphone werkt beduidend handiger!

Top zitpositie
De sportstoelen zijn zeer uitgebreid instelbaar waarbij Laurens en ik altijd weer fan zijn van de verstelbare kantelhoek. In combinatie met het fijne stuurtje is de zitpositie ongekend goed en we kunnen ons niet voorstellen dat iemand  geen ‘lekker plekje’ kan vinden in de GT. We hadden verwacht een stuk hoger te zitten dan in de normale 3-serie maar dat bleek niet het geval te zijn: De zitpositie is nog altijd lekker sportief. Opvallend detail is dat de passagiersstoel eveneens uitgebreid te verstellen is, dat treffen we namelijk niet vaak aan. Wel zo prettig aangezien Laurens 2/3 van de tijd achter het stuur zat 😉

BMW F34 3-serie GT 328i Dashboard

Selling point
Tijd om achterin te stappen. En daar wacht ons een aangename verrassing want de 3-GT heeft ongekend veel ruimte – zeker voor een 3-serie. Voor de benen is echt plaats te over,  wat te danken is aan het verlengde onderstel. De hoofdruimte is prima, maar zou nog beter zijn zonder het panoramadak. De achterklep is groot en de ruimte die erachter schuil gaat is dat gelukkig ook. De laadruimte is bovendien keurig afgewerkt en van een tildrempel is geen sprake. De bank opklappen gaat kinderlijk eenvoudig door te trekken aan twee hendels in de bagageruimte. Dat BMW met de 3-GT inzet op ruimte en praktisch gebruiksgemak is overduidelijk. En een geslaagde missie!

BMW F34 3-serie GT 328i Achterbank

Als een Duitse haas
Onder de kap treffen we in de 328i niet langer een 6-pitter aan maar een 2.0 liter met turbo. Het blok weet 245 pk op te hoesten en dat is duidelijk te merken: er is altijd kracht in overvloed en in elk toerental schiet de GT er als een spreekwoordelijke Duitse haas vandoor. Mede dankzij de fabelachtig schakelende 8-trapsautomaat is de aandrijflijn ontzettend soepel en alert. Zonder aarzeling en onmerkbaar ‘tikt’ de versnellingsbak door de verzetten. Nee, deze bak doet ons niet direct naar een handbak verlangen. Zowel Laurens als ik hebben een 6-cilinder (in lijn!) in bezit gehad en dat was niet in de laatste plaats voor het kenmerkende geluid. Natuurlijk missen we dat ‘soundje’ bij deze 2-liter turbo. Sterker nog, als de motor koud is klinkt het blok vrij rauw, bijna als een diesel. Eenmaal op temperatuur produceert de 4-cilinder bij accelereren een ‘metalig’ geluid wat best lekker in het gehoor ligt – zeker als je naast de auto staat. Op de snelweg is de 3-GT mooi stil en dankzij de 8 versnellingen heerst er een prettige rust aan boord.

BMW F34 3-serie GT 328i Zijkant

Meer comfort, maar nog altijd speels
Aangezien de Gran Turismo qua opbouw afwijkt van de rest van de 3-familie zijn we erg benieuwd naar de rijeigenschappen. Ervaren we nog wel Freude am fahren bij deze praktische BMW? Nou, de auto is duidelijk comfortabeler dan de andere 3-series wat vooral te merken is aan de achteras. Deze lijkt zo nu en dan zelfs licht de deinen! En dat past natuurlijk goed bij het concept van de Gran Turismo: vier personen in rust, ruimte en comfort verplaatsen. Maar… als je de auto op standje Sport zet en gaat spelen merk je weer hoe verbluffend goed BMW het onderstel in elkaar heeft gezet. Zelfs deze GT daagt je uit het randje op te zoeken en gevoel en scherpte zijn volop aanwezig. En zo hoort het ook!

Opties tikken aan
We hadden het genoegen met een afgeladen exemplaar de weg op te gaan. En zoals bekend tikken de extra’s altijd flink aan bij BMW. De sportstoelen, het panoramadak, BMW ConnectedDrive en ga zo maar door. In totaal zo’n 67.000 euro aan 3-GT: Dat betekent bijna 20.000 euro aan opties! Wie genoegen neemt met (veel) minder luxe en (iets) minder vermogen stapt in vanaf 41.000 euro. Tot slot het verbruik. Met z’n 245 pk bleek de GT geen hele gulzige innemer te zijn; 1 op 12 is prima te realiseren.

BMW F34 3-serie GT 328i Koplamp

Was het love at first drive? Niet op het eerste gezicht! Maar al bij de eerste kilometers werden we ingepalmd door de voortreffelijke aandrijflijn en het zeer uitgebalanceerde onderstel, dat zowel comfort als scherpte biedt (op afroep!). Wie vervolgens achterin gaat zitten weet dat BMW met de 3-GT flink waarde heeft toegevoegd op het gebied van ruimte en comfort. De auto heeft daardoor absoluut bestaansrecht en is misschien wel de beste keus uit de 3-serie reeks. Rationeel gezien dan. Want toch stapt Laurens liever in een Touring, en ik in een Sedan. Kwestie van gevoel en sentiment!

Met dank aan BMW Nederland.

Meer BMW? Check hier al onze BMW reviews!

Reacties

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt