Image
Top
Menu
18 maart 2014

To the max: De splinternieuwe MINI!

MINI F56 Cooper Laurens

Limburgse vlaai, een potje karten én een bezoekje aan de MINI fabriek in Born. MINI Nederland heeft alles uit te kast getrokken om ons te overtuigen van hun jongste telg. De derde generatie alweer. Maar is dat allemaal nodig om de nieuwe MINI te ‘verkopen’? Of is de auto van zichzelf al overtuigend genoeg? Wij reden met drie verschillende uitvoeringen om dat uit te vinden. Een verhaal over driecilinders, interactieve LED-verlichting en snaarstrak sturen!

Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd aan het uiterlijk. Weinig mensen kijken op of om en zelfs collega’s hadden moeite om de nieuwe MINI aan zijn looks te herkennen. Toch zijn er wel degelijk verschillen. Zo is de F56 een stukje langer, breder en nóg gelikter dan het model dat hij aflost. De koplampen zijn nu voorzien van een mooie halve ring LED-dagrijverlichting (vanaf de Cooper) en de achterlichten zijn een slag groter – misschien wel te groot – geworden. De nieuwe MINI is qua styling écht een MINI gebleven. Behalve de afmetingen dan 😉

MINI reBorn MINI F56 Cooper

Driecilinder geweld
Voor de eerste kilometers vielen we met ons neus in de boter: de Cooper S (vanaf € 30.295). Met zijn dikke 2-liter turbo is dit nog de enige viercilinder leverbaar. De 192 enthousiaste paarden zijn natuurlijk meer dan zat voor een autootje van 1200 kg en de power van dit soepele blok staat altijd voor je klaar. De uitlaten geven een heerlijk gebrul bij volgas en produceren fijne plofjes bij gas los. Een zeer vermakelijke motor!
De grootste noviteit én verrassing bleek echter onder de kap van de Cooper te schuilen. En wel in de vorm van een volledig nieuwe 1.5-liter driecilinder turbo die maar liefst 136 pk ophoest. Niets om je voor te schamen! De 3-pitter rijdt heerlijk en trekt al vanaf onderin de toeren goed door. Het driecilinder ‘torretje’ is stil wanneer je dat wenst maar laat een lekkere brom horen bij flink optrekken. Wat betreft de funfactor blijft de Cooper helemaal niet zo ver achter bij de Cooper S. En dat is interessant! Want met een vanafprijs van € 21.495 houd je bijna 9 mille op zak.

MINI F56 Cooper S 2014

Gelukkig kregen we ook nog de kans om met de Cooper D te rijden (vanaf € 23.995), wat tot verbaasde reacties van omstanders leidde: “Ik heb nog nooit iemand zo blij zien reageren op een diesel!”. Al snel merkten we dat ons enthousiasme terecht was. Met dit eveneens nieuwe driecilinder blok kun je je vlot door het verkeer bewegen en ook nog lekker zuinig rijden. Toegegeven, onder de 1500 tpm gebeurt er weinig, maar daarboven heb je veel trekkracht tot je beschikking en komt de 116 pk goed tot zijn recht. De motor is bij constante snelheid lekker stil en bij optrekken niet storend aanwezig. Sterker nog, de motor klinkt meer als een viercilinder!

Ferme hand
Met de nieuwe motoren zit het dus helemaal snor en met name de driecilinders hebben ons aangenaam verrast. De handgeschakelde 6-bak schakelt trefzeker en strak maar vraagt wel om een ferme hand. Geen zin om zelf te schakelen? Dan is er de 6-traps automaat. Deze schakelt over het algemeen lekker snel en soepel al betrapten we de bak af en toe op een kleine aarzeling. Ach, een MINI hoort een beetje nerveus te zijn!

MINI F56 Cooper 2014

Go-kart onderstel. Of toch niet?
MINI vergelijkt het onderstel met dat van een go-kart. Om dat te benadrukken mochten we nog wat rondjes scheuren en afzien in een échte kart. En we kunnen jullie vertellen dat de MINI gelukkig helemaal niet aanvoelt als een go-kart: De pijn in de polsen en in je rug die je ervaart na een rondje karten wil je toch helemaal niet als je met je splinternieuwe MINI hebt gereden? 😉 De MINI F56 stuurt echter snaarstrak en je kunt ‘m zeer precies de bocht door dirigeren. Het stevige onderstel is wederom van grote klasse en gemaakt om lol mee te trappen. Als je de auto wat beter kent kun je zelfs de achterkant laten uitbreken. Yes, ook qua rijden is de nieuwe MINI echt een MINI gebleven: Beleving ten voeten uit! Mocht je dagelijks voor je werk over saaie snelwegen cruisen, no worries: De auto is vrij comfortabel op lange afstanden. Zeker in vergelijk met de vorige generatie. Uiteraard heeft ook MINI nu een schakelaar waarmee je de rijmodus kunt instellen. Zeker met het optionele adaptieve onderstel zijn de verschillen duidelijk merkbaar. Doe ons maar standje Sport trouwens!

MINI F56 Connected

Levendig interieur
Het eerste wat opvalt is dat de snelheidsmeter gewoon voor je neus zit. Fijn! Centraal in het midden zit nu het Connected scherm (6,5 of 8,8 inch). Uiteraard heeft ook MINI Connected legio mogelijkheden en deze zijn te bedienen via een draaiknop met touchpad in de middenconsole. Een minpuntje is dat de armsteun eigenlijk in de weg zit om de knop goed te kunnen bedienen. Om het scherm zit een grote LED-ring, welke feedback geeft als je bijvoorbeeld het volume harder zet of de temperatuur opschroeft. Het maakt van de MINI een soort interactief ‘maatje’ die reageert op je handelingen! De afwerking van het interieur is keurig netjes en ook de materialen zijn mooi op orde. Op dat gebied heeft MINI grote stappen gezet. De stoelen zien er kek uit en door het verlengbare zitvlak worden ook lange benen goed ondersteund. Het moge duidelijk zijn, je kunt een erg goede en bovenal sportieve zitpositie creëren. Een minpunt betreft ruimte op de achterbank want daar is het ronduit krap. Ook de bagageruimte is niet bepaald MAXI. En dat ondanks de extra centimeters! Tot slot een puntje van kritiek over de rechtop staande voorruit: We moesten ver naar voren leunen om het stoplicht te kunnen zien. Een schuifdak kan dus best een zinvolle optie zijn!

MINI F56 Dashboard

Goedkoper!
De goedkoopste variant is de MINI One en die is er vanaf € 18.495. Door de schonere motoren zijn de prijzen wat lager dan bij het vorige model. Op de Cooper S na hebben ze allemaal 20% bijtelling en alleen de One D is niet met automaat leverbaar. Uiteraard zijn er genoeg opties leverbaar om de prijs flink op te schroeven.

Was het love at first drive? Absoluut! De nieuwe MINI lijkt op het eerste gezicht weinig veranderd maar schijn bedreigt. De driecilinder motoren zijn een grote aanwinst en de enthousiaste, sportieve rijeigenschappen zijn gebleven. Bovendien is de auto comfortabeler dan ooit tevoren en is het dashboard er flink op vooruit gegaan. Op de ruimte achterin na heeft MINI vrijwel alle kritiekpunten weten op te lossen. De op het eerste gezicht MINImale inspanningen leveren wat ons betreft een maximaal resultaat. Well done! 

Met dank aan MINI Nederland.

Meer MINI? Check hier al onze MINI reviews!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt