Image
Top
Menu
14 december 2012

Onderscheidend zonder op te vallen: Skoda Citigo

Een dame in een dikke Audi kijkt ons lachend aan wanneer we naast haar staan bij het stoplicht. Twee heren van bijna twee meter in een wit stadsautootje. Kennelijk is nog niet iedereen aan dit beeld gewend. En dat terwijl kleine auto’s het straatbeeld steeds meer domineren. Kon je voorheen uitsluitend bij Aziatische merken terecht, vandaag de dag zijn ze ook verkrijgbaar bij Europese fabrikanten. De Suzuki Alto uit de jaren ’90 kunnen wij ons nog goed herinneren, met een nerveus roffelend driecilindertje onder de kap en deurtjes van bordkarton. Dat was echt op het randje auto/brommobiel! Er is veel veranderd sinds die tijd en ook de Volkswagen Groep wil daar flink van mee profiteren. Met de Volkswagen Up, Seat Mii en Škoda Citigo wil het merk het segment van de compacte auto’s gaan veroveren. Wij reden met de Škoda Citigo om te kijken of deze ook buiten de citi op zijn plaats is.

De meest opvallende creaties hebben we de afgelopen jaren voorbij zien komen in het segment van de kleine auto’s. Van de vrolijke Twingo tot de ‘kunstzinnige’ Ka. De Citigo wil van zulke designfratsen niets weten, het is een serieus en rustig model. Ironisch genoeg weet de auto zich juist door die onopvallendheid te onderscheiden van de andere kleintjes. De vijfdeurs versie die wij reden is niet alleen praktisch maar geeft de auto ook nét even dat extra beetje body.

Skoda Citigo Voorkant

Geen Dinky Toy gehalte
Het is koud buiten en we stappen snel in. We kijken uit op een dashboard dat er verrassend goed uitziet voor een auto uit deze klasse. Afwerking en materiaal gebruik zijn prima in orde en ook de knopjes voelen solide aan. Hier geen broodtrommeltjes plastic of Dinky Toy gehalte! De ergonomie van de Citigo is kraakhelder: alle bedieningselementen zitten binnen handbereik en ook het Navigon navigatiesysteem werkt eenvoudig en snel. De toerenteller is vrij klein uitgevoerd en dat is in het begin eventjes wennen, je ziet het metertje snel over het hoofd. Dat zal niet snel gebeuren met het opbergvak in de middenconsole want dat is juist prettig groot: handig voor allerlei los grut. De zitpositie is ruim voldoende instelbaar en de basic ogende stoelen volstaan voor mensen met een normaal postuur beter dan verwacht. Je kunt het er zonder problemen lang op uithouden en ze geven behoorlijk wat zijdelingse steun. Om het écht af te maken zou je een axiaal verstelbaar stuur wensen, maarja, een kniesoor die daar om zeurt. Het met leer beklede stuur ligt trouwens lekker in de hand.

Skoda Citigo Dashboard

Knus op de achterbank
Op de achterbank vinden we twee knusse plekjes, een soort loveseat dus. Voor ons Lange Jannen is het uiteraard wat behelpen maar voor kids en niet al te grote personen is het er redelijk toeven. Bovendien stap je gemakkelijk in door de twee extra deuren waarover onze testauto beschikt. De bagageruimte is groot genoeg voor de dagelijkse boodschappen en voor het grotere werk kan de achterbank plat. Jammer is wel dat de hoedenplank niet met de klep mee scharniert: twee touwtjes om dat te realiseren zal de kop niet kosten, toch?

Skoda Citigo Logo

Lekker roffeltje
Wanneer we de sleutel omdraaien komt de 1000 cc grote driecilinder tot leven. Het eerste dat opvalt is de stille en trillingsvrije loop van het blok. Dat hebben we wel eens anders gezien bij een driepitter! Ook bij accelereren blijft het geluid mooi binnen de perken al word je af en toe wel getrakteerd op een sportief roffeltje. Wij kunnen dat wel waarderen. Het 1-liter blok is overigens de enig leverbare motor, zij het in twee smaken: 60 of 75 pk sterk. Wij reden met 75 pony’s onder de kap en dat beviel prima. De auto reageert goed op het gas, klimt gretig in de toeren en ook op de snelweg kun je ruim voldoende meekomen: even inhalen of invoegen blijkt zonder zweethandjes te kunnen.

Thuiswedstrijd
In een winters Amsterdam vallen de voordelen van een kleine auto als deze al snel op. De Citigo doet zijn naam eer aan en is als een vis in het water op de krappe grachtjes en smalle straatjes. Fietsers passeren gaat zonder moeite en ook minder begaafde inparkeerders prikken het wagentje overal tussen. De koets is door zijn rechte vormen lekker overzichtelijk en de spiegels zijn prettig groot. Wel merk je in de stad dat het onderstel stug is afgesteld: wie flink vaart maakt over drempels en slechte wegen wordt onbedoeld getrakteerd op een bumpy ride. Zeker met mensen achterin iets om rekening mee te houden. De bediening van de auto is opvallend laagdrempelig: schakelen, koppelen en sturen gaat zeer vanzelfsprekend waardoor je gelijk soepel wegrijdt, alsof je nooit in een andere auto gereden hebt. De andere kant van het verhaal is dat we daardoor wel enige vorm van beleving missen, de Škoda is een tikkeltje afstandelijk.

Skoda Citigo Achterkant

Škoda SnelwegGo
De naam van het Škoda’tje doet vermoeden dat de auto alleen in de stad uit de voeten kan. Maar what’s in a name? Juist op de snelweg doet de Citigo het erg lekker en onderscheidt het wagentje, wat zeg ik, wagen, zich van veel concurrenten. Stabiel en met overtuiging beweegt de Škoda zich door het snelwegverkeer. Het motorgeluid blijft netjes op de achtergrond, ook als je wat harder gaat, en je hebt echt het gevoel met een grotere auto op stap te zijn. Hadden we in de stad wat kritiek op het stugge onderstel, op de snelweg bewijst het zich duidelijk. Wij durven het predikaat ‘stadsauto’ bijna niet meer in de mond te nemen!

De uitvoering waar wij mee reden is een Ambition aangevuld met wat leuke extra’s – totaalprijs van bijna 11 mille. Sowieso is de Citigo uit te rusten met zaken die je alleen bij duurdere auto’s verwacht: stoelverwarming, multimediasysteem met navi en City Safe Drive – een noodstop systeem voor in de stad. De pakketten en opties zijn los niet al te duur maar daarin schuilt tegelijkertijd het ‘gevaar’: het tikt allemaal wel aan wanneer je de halve optielijst afvinkt! Goed kijken wat je écht wilt hebben is dan ook het devies. Uiteraard koop je een auto als deze ook voor het milieu kuch portemonnee kuch en met een verbruik van 1 op 19 stelt de stadsrakker uit Tsjechië allerminst teleur. Leaserijders profiteren op dit moment nog van 14% bijtelling.

Citigo 6

Was het love at first drive? We hebben niet direct slapeloze nachten gehad van de Citigo. Dat neemt echter niet weg dat de auto ons meer dan goed is bevallen. Clichés als ‘klein maar fijn’ en ‘volwassen’ borrelen naar boven en doen oprecht eer aan Škoda’s kleinste. We hadden eerlijk gezegd ook niet anders verwacht in stedelijk gebied. Het zijn dan ook met name de snelwegcapaciteiten waarmee de auto indruk heeft gemaakt, evenals het voorname interieur en de interessante opties. Het stugge karakter in de stad nemen we voor lief al hebben we wel onze bedenkingen bij de nieuwprijs inclusief wat leuke opties: niet geheel des Škoda vinden wij. Gelukkig is de rest dat wel, inclusief het uiterlijk: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Als dat niet scoort in Nederland!

Met dank aan Škoda Nederland (Pon’s Automobielhandel B.V.).

Reacties

  1. Koen en Margreth

    We hebben weer met veel plezier gekeken en geluisterd naar jullie ervaringen met de Skoda Citigo.
    Wij hopen dat we volgend jaar ook weer een aantal informatieve ervaringen van jullie kunnen bekijken en beluisteren. Wij wensen Love at first drive dan ook een heel goed 2013 toe met vele kilometers rijplezier.

    Groeten twee trouwe volgers

    • Love At First Drive

      Dank! We hebben het met plezier gedaan en als het aan ons ligt gaan we in 2013 nog véél meer rij-impressies maken!

  2. Leuk filmpje. Zit goed in mekaar.

    • Love At First Drive

      Bedankt Jasper!

  3. RobinJansen

    Vet! Ik ben nog 11, maar ik weet nu al door dit filmpje dat ik deze auto later ga kopen!

    • Love At First Drive

      Dat is een verstandige keus Robin! Een leuke auto die degelijk in elkaar zit, goed en zuinig rijdt! Laat het weten als je ‘m eenmaal hebt 🙂

  4. piet

    Skoda citygo nice shot filmpje op 0:20 sec

    • Love At First Drive

      Jij denkt ook maar aan 1 ding he..;)

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.