Marc de Wind, een kennis én trouwe volger van ons blog, trakteert zichzelf binnenkort op een bijzondere bolide. Wij vroegen Marc hoe hij tot zijn keuze is gekomen en hoe de proefrit is bevallen.
Is je huidige auto aan vervanging toe of is het tijd voor wat nieuws? “Medio 2008 heb ik mijn huidige BMW 335d touring aangeschaft die begin volgend jaar, na 6 jaar en 200.000 km, aan vervanging toe is. Gezien mijn positieve ervaringen is het logisch dat ik weer een nieuwe 335d bestel en daar zit ik al een halfjaar met smacht op te wachten” Aldus Marc. Laurens en ik hebben het voorrecht gehad in de 335d van Marc te rijden en dat was op zijn zachtst gezegd een beleving: wat trekt dat ding als een bezetene!
En toch kwam je op een iets andere auto uit? “Op de IAA, afgelopen september in Frankfurt, liep ik tegen de stand van Alpina aan en zag daar de nieuwe D3 Biturbo staan in de kenmerkende blauw-paarse kleur. Ik ben op zich geen Alpina-fan – de lijntjes en de logo’s spreken me niet aan – maar de specificaties van de D3 zijn wel heel gaaf: 350 pk, 700 nm en een 0-100 sprintje in 4,5 seconden voor de xDrive! Ook de vier fraaie uitlaten spraken mij toch wel aan.” Ja, daar krijgen wij het ook warm van
Je ziet Alpina’s helaas bar weinig in ons land, hoe ben je de zoektocht begonnen? “Ik ben gaan zoeken in Nederland, maar BMW Den Haag had een niet bijgewerkte website wat tot niets uitliep. Daarna heb ik een BMW-dealer in Keulen gemaild (ook Alpina dealer) maar daar kreeg ik geen reactie.
In oktober heb ik een mail gestuurd naar Alpina in Buchloe (vlakbij München) en daarop kwam een heel enthousiast antwoord: ik kon begin november komen rijden!” Gaaf hoor! En ook bijzonder om daarvoor ‘even’ naar Duitsland te gaan. Met de oude vertrouwde 335d? “Nee, om de reis nog leuker te maken kreeg ik van BMW Nederland de nieuwe 335d xDrive mee waar ik al geruime tijd op zat te wachten”. Wat erg, afzien natuurlijk…
“Haha de ervaring met de 335d xDrive was erg indrukwekkend om eerlijk te zijn. De nieuwe is namelijk veel comfortabeler indien nodig maar ook echt een stuk sneller dan mijn huidige 335d uit 2008. Het vermogen en koppel is maar iets hoger maar vooral de ZF 8-bak is wezenlijk sneller dan de ZF 6-bak uit mijn eigen auto. Ook de xDrive is een must maar dat merkte ik pas de volgende dag.”
En dan het grote moment! Hoe verliep die dag? “Maandag 11 november stonden we op de stoep bij Alpina in Buchloe waar voor ons de D3 Biturbo klaar stond. Dit was het exemplaar dat we ook hadden gezien in Frankfurt, de D3 001 met alleen achterwielaandrijving. Na een uitgebreide toelichting en een korte rit samen met de verkoper kregen we de D3 voor anderhalf uur mee!” Laat het genieten maar beginnen. Toch?
“Absoluut! De D3 is nóg een slag sneller en scherper dan de 335d xDrive. Echt ongelooflijk hoe snel die auto is, voor een diesel. Mijn huidige 335d is al snel in de tussensprints maar deze D3 gaat er wel heel erg hard vandoor: In 4.5 sec naar honderd is uiteraard ook een waarde voor sportauto’s en een top van bijna 280 km/uur is ook niet meer des-diesels.” Is het ook nog een beetje op de weg te houden? “De wegligging is ongelooflijk goed en strak. Wel werd al snel duidelijk dat alleen achterwielaandrijving niet volstaat met 700 nm aan koppel. Het geluid is fraai maar niet veel fraaier dan dat van de 335d xDrive terwijl er toch een aardig vermogen is besteed aan het uitlaatsysteem en de luchthuishouding. Maar uit een diesel is uiteraard niet het mooie 6-cilinder geluid te krijgen van de benzinemotor.” Was je meteen verkocht? “Terplekke hebben we een offerte gemaakt en daarmee zijn we huiswaarts gegaan. Ja dus! De D3 is, inclusief importeren en kenteken, maar iets duurder dan een 335d xDrive. Met die laatste hebben we overigens een gemiddeld verbruik van 1 op 14 gehaald. Niet verkeerd!”
Maar nu de hamvraag: Kunnen Laurens en ik binnenkort een proefritje komen maken? “Helaas mannen, ik ga waarschijnlijk geen D3 kopen: BMW-Nederland en mijn dealer willen/kunnen de Alpina niet ondersteunen wat betreft garantie, onderdelen en software. De D3 is toch wezenlijk anders op een aantal punten dus eigenlijk kan ik daar niet aan beginnen, ik heb dagelijks mijn auto nodig en moet niet bij ieder probleem zelf weer aan de slag moeten. Erg vervelend dus…”
Zeker jammer! Maar niet getreurd, toch? “Ik ga nu voor een nieuwe 335d xDrive Touring met M-pakket en alles er op en er aan en dat wordt dan mijn auto de komende 5-6 jaar. Sowieso geen straf nee!”
En de Alpina-ervaring, Marc? “Om nooit te vergeten! Wat een fantastische bolide zeg.
Teleurstellend dat BMW Nederland niets durft met Alpina, terwijl BMW en Alpina soms nauw samenwerken en BMW zelfs Alpina uitvindingen overneemt. De betrouwbaarheid van Alpina´s staat boven kijf…
Alpina Duitsland geeft overigens gewoon 2 jaar garantie op Alpina´s en dat is Europees dekkend.
De onderdelen voor een Alpina kunnen gewoon door de fabriek geleverd worden aan de dealer.
Ik denk dat de BMW dealer gewoonweg zelf die BMW 335d wilde leveren en daarom een onzinverhaal heeft opgehangen over garantie.
Alpina is de absolute top op gebied van autorijden, heb zelf nu een M5 F10, prima auto, maar NIET het niveau van een ALPINA !!
Heb ook Alpina gereden, maar kon nu niet vinden, wat ik wilde, daar er weinig jong-gebruikte Alpina’s zijn.
Bmw Nederland, je moet je schamen!
Jullie moeten juist dankbaar zijn als er weer een ALPINA bijkomt in het land, moet je zelf maar betere auto’s leveren.???
Reacties