Na de zomervakantie kon ik weer op autojacht en dat is altijd weer genieten. Na vele uren op internet en lange telefoongesprekken met Wouter, ben ik uiteindelijk gevallen voor de klassieke looks van een BMW E34 Touring met een machtige V8 in het vooronder. Ik heb de auto met Duitse papieren in Nederland gekocht: importeren heb ik altijd al willen doen en zo werd het mij erg eenvoudig gemaakt.
Vervoer
De zoektocht en voorpret vind ik persoonlijk het leukste, maar wat als je eenmaal je droomauto hebt gevonden? Vanuit veel EU/EVA landen is het vrij simpel om een auto te importeren, al zijn er verschillen in de ‘papieren’. Je zult zelf moeten uitzoeken welke papieren je nodig hebt uit het betreffende land. Het maakt het proces ook makkelijker als de auto in Nederland op de markt is geweest, zoals mijn 540i. Het transport kun je op verschillende manieren regelen: met een autoambulance is waarschijnlijk het makkelijkst, maar let wel goed op het gewicht van de beladen trailer en het trekgewicht van de auto ervoor. Een tijdelijk kenteken is ook mogelijk in sommige landen, voor als je er zeker van bent dat je de auto rijdend naar Nederland krijgt. Let er wel op in welke landen dit tijdelijke kenteken geldig is. Gelukkig mocht ik van de garage de handelaars platen lenen om de BMW thuis te krijgen.
Keuring
Je kunt direct vanuit het buitenland naar een RDW filiaal rijden en de auto laten controleren. Als je wilt kun je zelfs meteen de APK keuring laten uitvoeren. Bij de RDW kun je terecht vanaf 8 tot 12 uur zonder afspraak, maar als je niet aan de beurt komt ga je helaas zonder keuring naar huis. Online kun je een afspraak inplannen als je zeker wilt zijn dat je aan de beurt komt, maar reken wel op flinke wachttijden. Bij sommige filialen kan dit zelfs meerdere weken zijn. Vergeet niet van te voren een belastingaangifte in te vullen en deze mee te nemen. Bij de RDW gooi je deze in de brievenbus, samen met de goedkeuring van de RDW.
Zonder afspraak
Een afspraak maken duurde mij te lang. Ik nam dus de gok om zonder afspraak naar een rustig filiaal te gaan (Heerenveen). De avond ervoor vroeg ik een eendagskenteken aan (gratis), zodat ik geen autoambulance hoefde te regelen en lekker met de V8 kon rijden. Je print dan het kentekenbewijs uit en de nummerplaten maak je zelf (wit met zwarte letters). Dit kenteken krijg je direct, je kunt het dus op het laatste moment aanvragen. Je moet nog wel voor de dag dat je naar de RDW gaat een verzekering regelen. Dit heb ik ook online gedaan en kostte mij 49 euro. Zonder afspraak naar de RDW gaan bleek een goede keuze. Ik was er om 8:10 en om 8:50 reed ik alweer naar huis. De keuring kostte 107 euro. De auto wordt gecontroleerd op schade en of het chassisnummer wel klopt. Uiteraard moet je ook alle papieren van de auto inleveren en gelukkig bleek ik alle juiste bij me te hebben. Mocht je auto nog een buitenlandse APK hebben, dan kan de RDW dat in sommige gevallen overnemen. Bij mijn 540i werkte de ruitensproeiers niet dus besloot om de APK zelf te regelen.
Kenteken
En dan kan het lange wachten beginnen! Na ongeveer een week kreeg ik mijn kentekenkaart binnen en wist ik eindelijk het nummerbord voor de 540! Belangrijk is om dan zo snel mogelijk de rest te regelen, want een auto zonder APK kan een boete krijgen. Dus ik heb meteen nummerborden besteld en ben naar een APK station gegaan waar ik zonder afspraak terecht kon. Ondertussen had ik de ruitensproeiers al gefixed, maar helaas bleek dat mijn handremschoen bleef hangen. Dus de auto werd afgekeurd 🙁 De week erna heb ik dit bij een garage laten maken en kon ik de auto gratis laten herkeuren. Inclusief steekproef slaagde de BMW met vlag en wimpel! HOERA!
Pro’s en con’s
Waarom importeren? In het buitenland kosten auto’s een stuk minder dan in Nederland, dat is voor veel mensen al reden genoeg om een auto over de grens te kopen. Kijk maar eens op bekende sites als AutoScout24 en Mobile.de. Let er wel op dat je BPM moet betalen, maar dit wordt minder naarmate de auto ouder is. Voor auto’s met schade betaal je ook minder, dus het kan interessant zijn om er één met lichte blikschade aan te schaffen en in Nederland te herstellen. Voor mij persoonlijk is het belangrijkste argument dat je in het buitenland veel meer keuze hebt. Zeker van de wat sterker gemotoriseerde auto’s heb je bijvoorbeeld in Duitsland meer aanbod. Het enige nadeel van importeren is dat mensen soms sceptisch zijn om een al eerder geïmporteerde auto te kopen in Nederland. Maar het lijkt mij niet echt een probleem als je de auto netjes houdt en goed ingevulde onderhoudsboekjes erbij hebt.
Fluitje van een cent
Zoals je kunt lezen stelt het importeren uit de EU geen fluit voor. Je moet het alleen even goed plannen. Bepalen of je rijdend gaat of met een autoambulance en goed weten of de papieren die je mee krijgt kloppen. Het lastigste is waarschijnlijk de BPM aangifte. Aangezien mijn auto zo oud is dat ik niks hoefde te betalen, hoefde het niet zo precies ingevuld te worden. Mocht je er zelf niet uitkomen, dan kun je altijd nog de hulp inschakelen van een gespecialiseerd bedrijf. Zo kun je op de website van Easy Import gratis een BPM berekening laten maken. Handig! Heb je zelf je auto geïmporteerd? Deel met ons je ervaringen!
Ik sta zelf op het punt mijn auto te importeren uit Engeland. De auto heeft nog de Engelse MOT. Als ik deze zou willen overnemen betekend dat dan dat ze alleen het chassisnummer checken en dus niet de hele technische staat van de auto?
Leuk en informatief artikel, bedankt.
Heel erg interessant artikel!
Categorieën
Reacties