Image
Top
Menu
5 maart 2016

Zweedse inhaalslag: Volvo XC90

De Volvo’s die doorgaans op ons blog schitteren hebben 4, 5 of 6 ton aan kilometers achter de kiezen. Het zijn nog de karakteristieke Volvo’s met 5-cilinder motoren, het weggedrag van een boot en de ‘vierkantheid’ van een Billy boekenkast. Hoe anders is de nieuwe XC90, die na 12 jaar trouwe dienst het stokje overneemt van zijn voorganger. Maar is deze SUV nog wel typisch Zweeds? Let’s find out!

Zeven gemiste oproepen prijken op het scherm van mijn iPhone. Laurens heeft de XC90 opgehaald bij de importeur en is, naar ik vermoed, zeer enthousiast. Ik bel ‘m terug. Na drie keer overgaan neemt hij op: ‘Jezus, wat is dit een mooie bak! Imposant, maar niet schreeuwerig’. Een aantal uur later bevestig ik zijn statement. Geen lijntje zit verkeerd. Ik ben onder de indruk. En dat is niet vaak zo bij een SUV!

Volvo XC90 T8

Scandinavisch minimalisme
Het eerste dat opvalt als ik instap is de afwezigheid van knoppen. De meeste functies worden bediend met een touchscreen in de middenconsole. En geloof me, het werkt feilloos: iPad waardig wil ik bijna zeggen. Het dashboard is een mengelmoes van Scandinavisch minimalisme en Duits perfectionisme. Uit Småland hebben de designers zelfs kristal gehaald om er een versnellingspook van te maken. Hoogst bijzonder. Net als het exterieur klopt het binnenste van de XC90 aan alle kanten. En wij maar denken dat alleen Duitsers dat konden. Nou, nee dus!

Derde zitrij
Gelukkig is er ook nog iets bij het ‘oude’ gebleven: de heerlijke stoelen. Uitgebreid instelbaar en gemaakt om duizenden kilometers niet meer uit op te staan. Op de achterbank is veel ruimte, in de achterbak is nog véél meer ruimte. En als kers op de Zweedse prinsessentaart heeft de XC90 ook nog een derde zitrij: for children only!

Volvo XC90 T8

Van ronkende V8 naar groene T8
Je vergeet bijna dat je ook nog kunt rijden met dit Zweedse kunstwerk. En goed ook. Al heeft de heerlijke V8-motor het veld moeten ruimen. De T8 aandrijflijn levert 407 pk en 640 nm aan trekkracht. Een 4-cilinder benzinemotor drijft de voorwielen aan, een elektromotor de achterwielen. Tadaa: hybrid én AWD. Het samenspel tussen beide motoren is verfijnd, de 8-trapsautomaat schakelt soepel en je komt nooit, maar dan ook nooit kracht tekort. Sterker nog, als je even flink op het gaat staan spinnen de voorwielen zelfs door! Laurens is not amused: ‘Hmmm dat verwacht je niet bij een vierwielaangedreven auto’. De accu’s en mogelijkheid tot ‘stekkeren’ stelden ons (lees: vlotte rijders) in staat om richting de 30 km elektrisch te rijden met de Volvo. Ideaal voor korte ritjes. Heb je lak aan al die groene fratsen dan kom je uit op een verbruik van ca. 1 op 8. Tja, het blijft en SUV van bijna 2200 kilo.

Volvo XC90 T8

Relatief lichtvoetig
De ingenieurs van Volvo hebben dat gewicht overigens goed weten te maskeren. De Zweed doet best lichtvoetig aan en ligt strakker dan verwacht op de weg. Korte oneffenheden worden zelfs vrij duidelijk doorgegeven. Uiteraard is en blijft het een comfortabele ‘hoogzitter’, maar de XC90 neigt veel meer naar een normale personenauto dan zijn logge voorganger. Hulde! Overigens kun je zelf de rijmodus bepalen: zuinig, sportief en offroad zijn gechargeerd gezegd de ‘standjes’. Leuk voor de fijnproever, overbodig voor de pragmatische rijder.

Volvo XC90 T8

Verkooptopper
Als je het succes van ons land zou afmeten aan het aantal verkochte XC90’s, dan gaat het niet minder dan fantastisch. De T8 heeft 15% bijtelling en is zelfs met een prijs van richting de ton (testexemplaar) niet aan te slepen. Instappen kan trouwens vanaf krap 70 mille met de D4 diesel. Voor een paar duizend euro meer rij je de benzine instapper. Overigens levert Volvo alleen maar 4-cilinders in de XC90. En dat is toch wel even slikken voor verstokte petrolheads: het motorgeluid steekt namelijk wat schraal af bij de rest van de auto.

Volvo XC90 T8

Love at first drive?
Absoluut! De Volvo XC90 klopt van alle kanten: imposant om te zien, maar niet zo schreeuwerig als de concurrenten uit Duitsland. En neem dat minimalistische dashboard, tot in de puntjes geperfectioneerd. Tuurlijk, we missen de ‘dikke’ motoren maar moeten ook eerlijk bekennen dat de T8 erg prettig is. En helemaal van deze tijd. Dat geldt ook voor de rijeigenschappen: onverwacht lichtvoetig. Zeker, de XC90 is ‘anders Volvo’ dan we gewend zijn, maar nog altijd 100% Zweeds.

We love
+ Imposante looks en stijlvol dashboard
+ Relatief lichtvoetig om te rijden
+ Gebruiksvriendelijk multimediasysteem
+ Moderne, krachtige aandrijflijn

We hate
– Motorgeluid past niet bij zo’n verfijnde SUV
– Tractie/doorslippen voorwielen bij volgas
– Geen 5, 6 of 8-cilinder motor leverbaar 🙁

Met dank aan Volvo Nederland & Sander van der Linden fotografie.

Meer Volvo? Check hier al onze Volvo reviews!

Volvo XC90 T8

Reacties

    • Love At First Drive

      Zonde!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.