Het is vandaag de dag bijna onmogelijk om voor een stoplicht te staan zónder dat er een driecilinder dieseltje naast je staat te ’tokkelen’. Deze zogenaamde spaardieseltjes zijn de afgelopen jaren als warme broodjes over de toonbank gegaan en dat merk je in het straatbeeld. Onder het mom ‘beter laat dan nooit’ kwam Toyota in 2012 met een fiscaal vriendelijke versie van de Yaris. Ook een diesel? Nee, Toyota bleef bij de eigen roots en lanceerde een Full Hybrid variant. Laurens en ik gingen een week met de auto op stap. Tijd genoeg om de vonk te doen overslaan?
De Yaris is in de basis een keurig maar weinig opvallend model. Onze hartjes gaan er in ieder geval niet veel sneller van kloppen. Reden te meer om voor de Hybrid Dynamic te gaan, want deze uitvoering heeft een aantal fraaie details die de standaard versies moeten ontberen: gewijzigde koplampen, achterlampunits met een fancy LED-balk en een front met een duidelijk sportievere snit. Het maakt de Yaris Hybrid wat vlotter dan de ‘normale’ versies en dat is, zeker voor het aantrekken van een jongere doelgroep (lees: ons), geen overbodige luxe. De witte auto die wij reden doet er in combinatie met het panoramadak en de optionele zwarte velgen nog een schepje bovenop. Best een kek ding, die Yaris Hybrid in Dynamic uitvoering!
Verfrissende eenvoud
En dan stap je in: nog meer kekheid! Het dashboard ziet er door de brede, licht gekleurde balk best verfrissend uit. Slim gedaan van Toyota want de opzet is eigenlijk vrij simpel. De ergonomie is daarbij prima in orde al laat het materiaalgebruik helaas wat te wensen over. Nu klop je niet dagelijks op de bovenkant van je tellerbak, zoals Laurens in het filmpje doet, maar ook voor het oog doet het zwarte plastic goedkoop aan.
We nemen plaats op de voorstoelen en het valt direct op dat de zit een tikkeltje ‘op de bok’ is. Gelukkig is de instelbaarheid van zowel stoel als stuur voldoende om een goede zitpositie te creëren en ook met de stoelen zelf is weinig mis. Ze bieden niet bar veel steun, maar we hebben dan ook niet met een scheurijzer van doen – zoals later zal blijken. Last but not least zijn we blij verrast met de ruimtelijke beleving die het interieur ons biedt. Natuurlijk, het glazen dak helpt mee, maar ook zonder deze optie zit je gewoon ruim in de Yaris -aris -aris.
Achterin worden we opnieuw getrakteerd op meer ruimte dan we hadden verwacht. De extra deuren – standaard bij de Hybrid – maken de instap bovendien eenvoudig. Onze blonde lokken schuren tegen het dak maar voor onze lange stelten is zowaar voldoende plaats. De kofferruimte is, geheel in lijn met de rest van het interieur, relatief ruim en praktisch van vorm. De accu’s van deze Hybrid hebben ze goed weten te verbergen!
Fluwelen voet
Het omdraaien van een sleutel is niet nodig: de elektronische sleutel mét Hybrid logo – leuk gevonden! – kan gewoon in de zak blijven. De aandrijflijn van de Yaris is niet gelijk aan die van de huidige Prius of Auris. De Yaris maakt namelijk gebruik van de 1.5 liter benzinevariant die in combinatie met twee elektromotoren goed is voor 100 pk. Dat klinkt als ruim voldoende en dat is het ook in de Nederlandse praktijk. Het blokje dient echter wel goed op gang gehouden te worden en regelmatig is een kickdown nodig om bijvoorbeeld in te halen op de snelweg. De trekkracht die je verwacht van de elektromotoren komt op de een of andere manier niet lekker uit de verf en dat is jammer. Een van de gimmicks van een Full Hybrid is het rijden op de accu’s. Zeker, het is mogelijk, maar je moet wel over een fluwelen voet beschikken om de benzinemotor niet wakker te maken. Het loeiende motorgeluid, veroorzaakt door de CVT automaat, vonden we slechts storend bij flink optrekken; bij constante snelheid is het prettig rustig aan boord van de Yaris.
Laagdrempelig hybride rijden
Diezelfde CVT draagt bij aan de algehele toegankelijkheid van de auto: een kind kan er probleemloos mee wegrijden. Alles voelt vertrouwd, licht en veilig. Je voelt ‘m al aankomen: het maakt de auto wat saai om te rijden. Het weggedrag volgt geheel die trend en doet erg vertrouwenwekkend en beschaafd aan. Ook op de snelweg ligt de Yaris solide op de weg en de auto laat zich niet snel van de wijs brengen. In de stad blijkt de demping aan de stoterige kant te zijn wat vooral tot uiting komt bij korte oneffenheden. De Yaris Hybrid nodigt nimmer uit tot het overtreden van de verkeersregels en dat komt goed van pas: met deze auto wil je namelijk zo zuinig mogelijk rijden.
Mooie spulletjes hebben een prijs
De Dynamic uitvoering zit erg goed in de goodies. Zo noteren we een ondermeer een prettig navigatie- en multimediasysteem, climate control, een smart entry-systeem én allerei uiterlijke verfraaiingen. Het panoramadak is als optie een aanrader van jewelste, het brengt veel licht in het interieur en vergroot het ruimtelijke gevoel. Al dat moois heeft echter wel een prijs: de door ons geteste uitvoering is met 23.940 geen koopje. Leaserijders profiteren van 14% bijtelling en particulieren zijn de fiscus voorlopig geen wegenbelasting verschuldigd.
Minder zuinig dan verwacht
Een van de hamvragen bij een auto als de Yaris Hybrid is het verbruik. Helaas stelt de kleine hybride op dat punt wat teleur. Bij doodnormaal gebruik kwamen wij nipt aan 1 op 19 en hoewel dat niet slecht is, hadden we een stuk beter verwacht – de fabrieksopgave is 1 op 27. Het viel ons op dat zodra je op de snelweg komt, en daar met het verkeer mee wilt komen, het verbruik zienderogen toeneemt. In de stad komt de Yaris Full Hybrid dan ook veel meer tot zijn recht. De eerlijkheid gebied tot slot te zeggen dat we de Yaris reden op winterbanden én in winterse omstandigheden, wat ongetwijfeld van invloed is geweest.
Was het love at first drive? Het is gezien de dieselende concurrentie goed en lovenswaardig dat Toyota nu ook een hybride aandrijflijn levert in de Yaris – en daarmee het compacte B-segment. Met de auto zelf is vrij weinig mis: de ruimte is verrassend goed voor elkaar, de bediening is laagdrempelig en het autootje ziet er in Hybrid trim best gelikt uit. We kunnen hooguit aanmerken dat het allemaal wat te makkelijk en vanzelfsprekend gaat, zonder enige vorm van beleving. Dat dit voor ons zwaar weegt is evident en de vonk is dan ook niet overgeslagen. Het tegenvallende verbruik doet daarbij nog een extra duit in het zakje, want als er één argument voor de Yaris Hybrid zou moeten spreken, dan is het wel zuinigheid.
Met dank aan Toyota Nederland.
Meer Toyota? Check hier al onze Toyota reviews!
goede review, daar niet van, maar het is een beetje irritant dat de muziek zo hard staat en het praten zo zacht is. dan moet ik hem telkens harder of zachter zetten. het zou fijn zijn als julie voortaan altijd het volume zo hard zetten als in het begin van de video.
Storend fluitgeluid nog aanwezig?draaicirkel?Prijs?Levertijd?
Categorieën
Reacties