Ruim een jaar geleden maakte de wereld op opzienbarende wijze kennis met de tweede generatie van de BMW 1-serie, de F20. Complete internet fora zijn sindsdien volgeschreven over het uiterlijk: met name het front kreeg het zwaar te verduren. Het heeft BMW echter geen windeieren gelegd want de 1-serie verkoopt als een spreekwoordelijke trein. Bovendien is het motoren palet recent flink uitgebreid met ondermeer een ‘groene’ variant in de vorm van de 116d EfficientDynamics Edition (EDE). Met 99 gram uitstoot is deze variant goed voor 20% bijtelling. Hoe? Met een 1.6 dieseltje! Wij zochten uit of dit een leuk alternatief is voor andere bijtellingtoppers.
Onze zwarte testauto ziet er met zijn dikke velgen en corona ringen best stoer uit zonder nu direct mooi of lelijk te zijn. Het is geen model waar je spontaan verliefd op wordt, het moet allemaal even rijpen zo ondervinden wij na een dagje sturen. En zijn dat niet vaak de meest succesvolle ontwerpen, achteraf gezien? De tijd zal het leren.
Heerlijke zitpositie
Wanneer we het interieur betreden blijkt het geheel erg sober en zwart te zijn uitgevoerd. In combinatie met het donkere herfstweer niet direct iets om vrolijk van te worden. Gelukkig kun je de 1-serie naar wens uitvoeren in allerlei lijnen en tinten: altijd doen! De afwerking is van hoog niveau al valt het materiaalgebruik op een aantal plaatsen ietwat tegen. Het knoppencluster van de airco en radio is erg eenvoudig uitgevoerd en ook het dashboardkastje laat niet bepaald een ‘premium’ indruk achter. De zitpositie is daarentegen erg goed voor elkaar, de stoel kan lekker laag en het fijne stuurtje is prima in positie te brengen. De auto geeft een vrij omsloten gevoel wat de indruk van rijdersauto nog eens versterkt.
Geen ruimtewonder
De ergonomie is prima in orde, alles zit onder handbereik, en ook het iDrive werkt prettig. Iedereen zal zich er snel een weg doorheen kunnen banen. Wanneer we naar achter verhuizen wacht ons een minder prettige verrassing. De auto is weliswaar ruimer dan de vorige generatie, achter jezelf zitten is met 195 cm nog steeds ondoenlijk. Die lange Hollanders ook! Toch zullen minder lange slungels en kinderen het er redelijk goed op uit weten te houden. Bergruimte is er in de vorm van ruime kaartvakken in de deuren, een vak in de middenarmsteun met o.a. USB aansluiting en een tweetal bekerhouders voor de pook. Niks mis mee.
Het uitgebalanceerde onderstel kan véél meer aan
Op motorisch gebied ontstond er bij ons aanvankelijk enige verwarring. BMW levert zowel een 116d met het bekende 2 liter dieselblok als een 116d met een nieuwe 1.6 liter. Het vermogen is voor beide varianten gelijk, de uitstoot echter niet. Alleen de 1.6 liter EDE waar wij mee reden is goed voor 20% bijtelling. Het blok beschikt met 116 pk en 260 nm koppel over voldoende kracht om de bijna 1300 kilo wegende 1-serie vooruit te krijgen. Het start-stop systeem werkt snel en effectief maar niet bepaald verfijnd, zo schudt de versnellingspook vrij merkbaar bij een herstart. De motor heeft wat toeren nodig om op gang te komen en laat met accelereren best van zich horen, zeker hoog in de toeren. Dat het rood van de toerenteller pas bij 5500 toeren begint is opvallend voor een diesel, je kunt dan ook relatief ver doortrekken. Een vleugje sportiviteit dus! Het geluid van de diesel hebben wij nimmer als storend ervaren en voor dagelijks gebruik is de 116d dan ook een prima keus.
En toch knaagt het een beetje wanneer je met de auto gaat spelen. Pas dan merk je de kwaliteiten van het zeer goed uitgebalanceerde onderstel. De auto kan zoveel meer kracht aan, dat vraagt om een dikke 6-cilinder! Opvallend genoeg hadden we dat gevoel een stuk minder bij de EDE versie van de nieuwe 3-serie. De hoeveelheid grip is ook op vochtige wegen top en de 1-serie laat zich heerlijk over bochtige weggetjes jagen. Het sturen gaat lekker direct en er is voldoende gevoel aanwezig. De handgeschakelde zesbak schakelt trefzeker en strak, precies zoals we van het merk gewend zijn. De bekende achttraps automaat is helaas niet leverbaar op deze groene uitvoering. Jammer!
Nu ook comfortabel te rijden
Wie wel eens met de eerste 1-serie heeft gereden weet dat dit een ontzettend leuke maar compromisloze auto is. Comfortabel rijden is niet het sterkste punt van de eerste generatie 1-serie en op dat gebied heeft BMW met de F20 grote stappen gezet. Lange ritten zijn niet langer een probleem en dankzij de instelbaarheid van de rijmodus is de 1 naar gelang de behoefte te finetunen. Goed gedaan!
Verbruik en concurrenten
Na een dagje rijden kwamen wij uit op een testverbruik van 1 op 16. Dat is inclusief veel binnenwegen en stad, wie veel snelwegkilometers maakt zal ongetwijfeld richting de 1 op 20 gaan wat al snel neerkomt op 1000 km op één tank. Fijn voor lange vakantieritten. Qua uitrusting is de 116d EDE vrij basis al heeft BMW een tweetal business pakketten in de aanbieding die de auto snel een stuk ‘rijker’ maken. Met een vanaf prijs van ruim 28.000 euro houdt de BMW 1-serie qua prijsstelling het midden tussen de goedkopere Golf BlueMotion TDI en de duurdere Mercedes A-klasse CDI. De Audi A3 TDI is vrijwel gelijk geprijsd.
Was het love at first drive? Deze 1-serie is echt een auto die je op termijn steeds meer gaat waarderen, een auto die je eerst een paar honderd kilometer moet beleven. Het uiterlijk vonden we na een dagje toeren steeds beter bevallen en ondanks dat het ‘premium’ gevoel in het interieur niet altijd goed uit de verf komt zit je voorin erg fijn en zijn de rijeigenschappen niet minder dan uitstekend. Toch blijft het voor ons als liefhebbers knagen dat je zoveel meer uit het onderstel kan halen met een lekker dik blok. Voor 90% van de potentiële kopers (leaserijders) zal dat echter geen issue zijn en geef ze eens ongelijk: de 1-serie is ook in de 20% EDE uitvoering een vermakelijke auto om te rijden.
Met dank aan BMW Dusseldorp (voorheen Maaral) te Hoorn.
Meer BMW? Check hier al onze BMW reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie