We kunnen veel van BMW zeggen, maar niet dat ze in het verleden blijven hangen. Met de aftocht van de fameuze 6-in-lijn motor en vóór- in plaats van achterwielaandrijving in de compacte modellen, sneuvelen flink wat heilige huisjes. En daar blijft het niet bij! Met het BMW i. programma zetten de Duitsers op geheel eigen wijze in op elektrische auto’s. Is dit een sprong te ver voor het merk dat rijden met plezier vereenzelvigd heeft? Wij gingen op stap met de BMW i3 REX.
De elektrische aandrijving is één ding, ook wat betreft het uiterlijk heeft BMW zich uitgeleefd. De i3 is zeer onderscheidend vormgegeven en lijkt zo uit een SciFi film te zijn gerold. Alleen de kenmerkende nieren doen direct aan BMW denken, al zit er een subitiele agressiviteit in het front dat in de verte de dynamiek van het merk uit München ademt. De grote wielen met smalle bandjes vallen direct in het oog, net zoals de zelfmoorddeuren aan de achterkant: Blijft gaaf! Hoewel wij het een erg geslaagde auto vinden die het straatbeeld opfrist, kunnen we ons voorstellen dat je het niks vindt: you either love it or hate it!
Duurzame aspiraties
Dat gaat in mindere mate op voor het interieur. Want hoewel dat eveneens bijzonder is kunnen we ons moeilijk voorstellen dat het niet in de smaak valt. Het is minimalistisch van vormgeving maar doet tegelijkertijd erg huiselijk en warm aan. Met materialen als eucalyptus hout en bamboegras heeft BMW een geheel eigen stijl weten te creëren die de duurzame aspiraties van de auto nogmaals benadrukt. Volledig BMW waardig is de zitpositie: Zeer goed, daar kunnen we kort over zijn. De zetels bieden niet al teveel zijdelingse steun, maar zijn wel prettig comfortabel. Vanaf de voorzetel kijk je uit op een simpel display met informatie over snelheid en actieradius. Centraal geplaatst zit het bekende iDrive scherm dat in ergonomisch opzicht nog altijd prettig werkt.
Ruimte voor twee
De instap naar achteren vergt dankzij de zelfmoorddeuren geen acrobatische kapriolen. Er is op de achterbank ruimte genoeg voor twee personen en hoewel onze lange benen tegen de voorstoelen schuren, is er voor het hoofd voldoende speling. De achterbak is praktisch van vorm en heeft geen tildrempel, maar is niet al te ruim. Ach, het is toch geen auto om mee op vakantie te gaan 😉 Waar we normaliter een reservewiel of dubbele bodem aantreffen, huizen nu twee – ja, twee! – motoren.
Kinderlijke eenvoud
En om die motoren is het allemaal te doen. Een elektromotor die 125 kW (ca. 170 pk) naar de achterwielen stuwt én een range extender (REX) die benzine consumeert in het geval de accu leeg dreigt te raken. Het is de elektromotor die onze eerste kilometers met de i3 kleur geeft. En niet omdat we onder de indruk zijn van het motorgeluid of de strakke versnellingsbak. Nee, omdat die zaken ontbreken. Het rijden gaat namelijk kinderlijk eenvoudig en zonder ‘moeite’. Alleen het gaspedaal is nodig; remmen doe je uitsluitend in noodgevallen. Zo logisch als je er goed over nadenkt! We staan er versteld van hoe snel deze manier van rijden went. Zonder verzetten of enige hapering worden we naar de topsnelheid van 150 km/h ‘gekatapulteerd’. Dankzij de altijd aanwezige trekkracht van 250 Nm is de i3 ronduit snel en lichtvoetig. En dat alles zonder motorgeluid. Hooguit is een licht gezoem waarneembaar naast het windgeruis.
Fluctuerende actieradius
De accu hield het bij ons ongeveer 130 kilometer vol. Dit getal is echter sterk afhankelijk van de rechtervoet en de ‘drive modus’. GTI’tjes bij het stoplicht eruit trekken is leuk, maar vreet stroom. Wie het maximale uit de accu wil halen doet er goed aan de i3 in de ECO PRO+ stand te zetten: Dat kan zomaar tientallen kilometers schelen! Je stelt het dan wel zonder airco. Volledig opladen bij een laadpunt kost al snel 6 tot 8 uur, een BMW snellader doet het in halfuurtje. Helaas zijn er daar nog maar weinig van in Nederland. Gelukkig kun je met een App de status van de accu checken. Ideaal voor luie mensen zoals wij die de deur niet uit willen 😉
Geen last van ‘range anxiety’
Motor twee, de range extender, is er puur om de accu op peil te houden en dus om veilig thuis te komen. Het is vooral een hele prettige gedachte dat je altijd de mogelijkheid hebt om te tanken, want met een tankinhoud van 9 liter (goed voor 120 km) kom je niet bepaald in zuid-Frankrijk terecht. Toch hadden wij dankzij de REX geen last van ‘range anxiety’. Fijn! In de overigens zeer stille i3 hoor je de range extender, een tweecilinder motorfiets motor, alleen met een scherp oor op de achtergrond pruttelen.
Op en top BMW
Hoewel BMW i. een geheel eigen programma is binnen de BMW Group, geënt op duurzaamheid, is voor het onderstel dankbaar gebruik gemaakt van de ervaring van het merk. En terecht! De i3 is als stadsauto lekker wendbaar en lichtvoetig en voelt op de snelweg juist solide en comfortabel aan: Een mooie balans! De i3 is van scratch af aan ontworpen als elektrische auto en dat werpt duidelijk z’n vruchten af. Zo zit de accu in de bodem verwerkt en weegt de auto een bescheiden 1290 kilo dankzij de toepassing van allerlei lichtgewicht materialen. En dat brengt ons bij de prijs: Is die ook licht?
‘Koopje’ in de lease
Vanaf 35 mille kun je een i3 voor de deur hebben staan. De uitvoering met range extender is 5000 euro duurder. De topuitvoering waar wij mee gereden hebben kost een lieve som van 55.506 euro. Slik! Leaserijders zijn uiteraard het beste uit met de BMW i3: 4% bijtelling voor de volledig elektrische variant en 7% voor de versie met REX. Tel uit je winst!
Was het love at first drive? Geheel onverwacht kunnen we de hamvraag van dit verhaal alleen maar met Ja beantwoorden. BMW heeft met de i3 niet alleen een hele fijne auto op de weg gezet, het merk bewijst ook dat elektrisch rijden meer kan zijn dan alleen vervoer van A naar B. Dat zit grotendeels in het futuristische uiterlijk en het smaakvolle interieur. Elektrisch rijden is nog altijd bijzonder en dat thema heeft BMW op overtuigende wijze doorgevoerd in het hele concept. Let wel: De i3 is een geslaagde auto voor in de stad en daar omheen. Voor lange (vakantie)ritten is een ‘ouderwetse’ benzine- of dieselslurper nog altijd een must have.
Met dank aan BMW Nederland.
Meer BMW? Check hier al onze BMW reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie