Image
Top
Menu
2 juni 2013

Raszuiver Speelgoed: Renault Clio R.S. 200 EDC

Een hand die naar de deurgreep grijpt, een rug die klam wordt en een lach die van oor tot oor reikt. Dat is het lot van een passagier die meerijdt in een échte Hot Hatch. Kun je nagaan wat de bestuurder ervaart! Laurens en ik zijn beide begonnen in een auto van dit type: Laurens in de legendarische 205 GTI en ik zelf in een Citroën AX GT. Heerlijke scheurijzers van Franse komaf. Het is dan ook geen verrassing dat we ontzettend benieuwd zijn naar de nieuwe Renault Clio R.S. Een auto die een naam heeft hoog te houden en tegelijkertijd heilige huisjes doet sneuvelen. We reden de Clio Renault Sport in zijn natuurlijke habitat: bochtige wegen in de Belgische Ardennen! Vol verwachting klopt ons hart…

Natuurlijk hadden we gehoopt op een knalgeel exemplaar, dat is nu eenmaal dé R.S. kleur. We reden echter weg in een pikzwarte Clio. Deceptie? Nee hoor, bekijk de foto’s maar goed! De standaard Clio wist ons met zijn looks al te overtuigen, de R.S. doet daar subtiel een schepje bovenop. Het zijn de dikke diffusor met dubbele uitlaat, de voorbumper met ‘Formule 1 vleugel’ en de prachtige wielen met rode remklauwen die de R.S. als geheel een heerlijk dik uiterlijk geven. Een koppendraaier? Absoluut, medeweggebruikers zagen toch wat bijzonders voorbij rollen. Al was het meestal in een flits 😉

Renault Clio RS 2013 Achterkant

Subtiel R.S.
Waar de uiterlijke wijzigingen subtiel zijn gehouden, geldt dat voor het interieur zonodig nog sterker. Een paar Renault Sport logo’s, sportpedalen en een prettig sportstuurtje verraden dat je in een bijzondere variant rijdt. Voor het gevoel had het allemaal iets meer mogen zijn, iets specialer en ruiger. Gelukkig is de zitpositie uitstekend instelbaar en zit je lekker laag. Tijd om onszelf in de kuipstoeltjes te lepelen en de rode gordels aan te snoeren. Laat die bochten maar komen!

Renault Clio RS 2013 Stuur

Wát een onderstel!
We draaien er niet lang om heen, na een paar kilometer langs kronkelige wegen is het voor ons al duidelijk: het onderstel is in één woord fantastisch! Je voelt ontzettend goed aan wat het onderstel doet, waar de wielen heen gaan en je kunt de R.S. gierend hard de hoek om jagen. Met insturen moet de auto zich een beetje ‘zetten’ om vervolgens als op rails het gekozen pad te volgen. Het gevoel in de besturing is daarbij scherp en direct, waardoor de auto tot op de millimeter te plaatsen is. Elke bocht is opnieuw weer een feestje. Wie wat listigheid wil meepakken schakelt het stabiliteitssysteem uit om vervolgens te spelen met overstuur. Joie de vivre, zoals de Fransen dat zo mooi zeggen.

Geblazen genieten
Twee heilige huisjes zijn met de nieuwe R.S. gesneuveld. Het hoogtoerige, atmosferische 2-liter blok uit de vorige generatie heeft plaats gemaakt voor een geblazen 1.6 – met turbo dus! Het vermogen is met 200 pk gelijk gebleven maar het koppel nam logischerwijs toe – tot 240 nm om precies te zijn. Bij het starten horen we in de verte wat plofjes bij de uitlaat maar gedurende de eerste (opwarm) kilometers klinkt het blok wat braaf. Toch voel je dat er meer in zit. Laurens gooit het gas vol open en… Wow! We worden in de stoel gedrukt en vanaf het eerste moment blijft het turboblok sleuren, trekken en beulen. In elk van de zes verzetten is er kracht te over. Het geluid verandert van een beschaafde brom in een soort hees gezuis en houdt aan tot hoog in de toeren. Echt genieten geblazen!

Renault Clio RS 2013 Velg

Heilig huisje numero twee is de automaat. Ja, je leest het goed, een automaat in een Hot Hatch. Weliswaar met een dubbele koppeling maar toch, zelf ‘poken’ is en blijft fun verhogend. De hamvraag is dan ook: missen we een handbak? Een tikkeltje beleving, dat zeker, maar de EDC bak schakelt super snel en doet eigenlijk altijd wat je verwacht. Zelf schakelen kan ook met magnesium peddels achter het stuur. Het is even wennen maar als je eenmaal lekker aan het ‘peddelen’ bent is het absoluut vermakelijk. Enige kritiek punt dat we hebben betreft de reactiesnelheid van de peddels: commando’s worden met een zekere vertraging doorgegeven wat bij flink knallen afbreuk doet aan de sensatie.

Ready for the launch?
De R.S. gadgetery begint bij de R.S. Drive knop. Schakel deze in en de auto komt volledig op scherp te staan. Het motorgeluid wordt hitsiger, de bak schakelt sneller terug én later op en het sturen gaat nog strakker. Ook heerlijk: tussengas bij het wisselen van verzet. Voor een lekker potje sturen absoluut een fijn standje, maar zeker ook in de stad om even de blits te maken. Voor wie nog verder wil gaan zet de automaat op manueel om vervolgens de R.S. knop ingedrukt te houden. In deze zogenaamde Race stand wordt ook het stabililiteitssysteem uitgeschakeld: oppassen voor het losse ‘kontje’!

IMG_7155

Tot slot de launch control. Een echte gimmick maar o-zo spraakmakend. Wil je je (schoon)moeder laten schrikken? Trakteer haar dan op een stoplichtsprintje met dit systeem ingeschakeld. De auto accelereert dan op de meest ideale manier. Je voelt de spanning opbouwen bij het instellen van de ‘launch procedure’ om vervolgens te wachten tot het grote moment daar is. Wanneer je dan de rem los laat knalt de Clio er als een racket vandoor. Gááf!

Het vermelden waard
Over de fun factor van deze hot hatch kunnen we nog uren doorgaan. Toch willen we ook vermelden dat de R.S. op onze Nederlandse, strakke wegen een prima auto is voor dagelijks gebruik. Natuurlijk, het onderstel is straf, maar nog redelijk vergevingsgezind. Bovendien is het motorblok bij constante snelheid prettig stil al hoor je op de snelweg windgeruis van de grote spiegels. Het verbruik is misschien niet erg relevant bij een Hot Hatch, maar het viel ons wel in positieve zin op: 1 op 12 is namelijk prima haalbaar, ook voor wie regelmatig alle paarden de sporen geeft. De vanaf prijs van de nieuwe Clio R.S. is op 10 euro na 26.000 euro. Best een koopje als je bedenkt dat je naast een auto ook een hoop geniet momenten aanschaft…

Renault Clio RS 2013 Achterkant

Was het love at first drive? Dat kan geen verrassing meer zijn: Ja, ja en nog eens ja! We hebben er beiden nog slapeloze nachten van! Wat een heerlijke rijdersauto is de nieuwe Clio R.S.: het steengoede onderstel, de altijd sleurende motor en het dikke uiterlijk maken dit met recht een auto die ons hart sneller doet kloppen. Een échte Hot Hatch dus! Renault heeft wat ons betreft de akelig dunne lijn tussen sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid uitstekend weten te benaderen. Dus Renault: doe er maar twee! Laurens wil een gele, ikzelf neig meer naar rood.

Met dank aan Renault Nederland.

Meer Renault? Check hier al onze Renault reviews!

Reacties

  1. Robin Jansen

    Vet. Eindelijk is hij er! Het wachten waard.

    • Love At First Drive

      Bedankt!

  2. Martijn

    Leuke review, vette auto. Over een heel aantal maanden krijg ik hem, kan niet wachten!

    • Love At First Drive

      Dankjewel! Neem aan dat je ‘m inmiddels wel hebt? 😛 Echt een auto waar je veel plezier mee gaat hebben!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.