Vraag een tiener naar het merk Simca en je wordt vragend aangestaard. Vraag naar de rode auto van Bassie & Adriaan en de kans op herkenning neemt al iets toe. Want ja beste lezers, het is een Simca waarin de beroemde clown en acrobaat hun avonturen beleefden. Beide heren zijn inmiddels oud en grijs maar nog steeds op aarde. Het is daarentegen alweer ruim 30 jaar geleden dat het Franse merk Simca werd opgedoekt. Wie ermee wil rijden moet óf terug in de tijd óf opzoek naar een overgebleven exemplaar. Wij kozen voor de laatste optie en reden op een echte herfstdag met de meest succesvolle Simca ever, de Aronde P60. Alpinopet op het hoofd, Franse chanson op de achtergrond en gaan met die blauwe banaan.
De eigenaar van de Aronde die op deze pagina schittert heeft het koekblikje eigenhandig uit het land van wijn en kaas gehaald. Een echte schuurvondst! Ontdaan van spinnerag, diverse flora én een familie kippen werd de Aronde naar Nederland gehaald. Liefst 10 jaar heeft restauren in beslag genomen. Het resultaat mag er zijn: de Simca verkeert werkelijk in nieuwstaat.
Vriendenmaker
Met z’n ronde oogjes, two-tone blauwe lak en organische vormen heeft de auto in de verte wel wat weg van een Amerikaan uit die tijd. De strips en bumpers van chroom versterken dat gevoel en geven de Simca zelfs een vleugje blingbling. De vriendelijke uitstraling blijkt zijn uitwerking niet te missen. Rijdend door het centrum van Hoorn zien we opgestoken duimpjes, lachende mannen en smeltende dames. Of dat door ons komt óf door de auto laten we voor nu even in het midden.
Even wennen
Het 1300cc motortje klinkt nog echt zoals een benzinemotor hoort te klinken: rauw en aanwezig. Het blok loopt behoorlijk soepel en heeft met 48 pk voldoende pit om het 900 kilo zware wagentje voort te bewegen. De bediening vraagt daarentegen even gewenning. Zo grijp je automatisch naar een versnellingspook die er niet blijkt te zijn, schakelen gaat aan de stuurkolom. De 4-bak schakelt onverwacht trefzeker al grijpt de gevoelloze koppeling wat abrupt aan. De zitpositie valt het best te omschrijven als knus en opgevouwen: de pedalen zitten hoog en je zit met je neus vrij dicht op het grote stuurwiel. Eenmaal gewend laat de aronde zich prima door het verkeer manoeuvreren en zolang je de snelweg niet opkomt is het best een comfortabele cruiser. Mét bekijks!
We reden een mooi rondje West-Friesland en tuften gemoedelijk over dijkjes, polderweggetjes en kinderkopjes. Het is bijzonder hoe de oude Simca van ons, snelheidsadepten pur sang, ontspannen rijders weet te maken. Het onderstel leent zich geenszins voor een partijtje boenderen en van de wiebelige stoeltjes hoef je geen zijdelingse steun te verwachten. Maar dat geeft allemaal niet, de charme van een auto als deze zit ‘m in het pure rijden, het bijzondere gevoel en de positieve reacties die je krijgt van de mensen die je tegenkomt. Voor klassieker rally’s of een dagje opstap met het gezin is deze Simca dan ook uitermate geschikt. Er is voldoende ruimte voor vier personen en het comfort is typisch Frans: prima in orde dus – voor een auto van 50 jaar oud.
Het zijn de kleine dingen die het doen
De in 1960 geboren Simca zit bomvol leuke details die wij van de iDrivegeneratie alleen maar van plaatjes en verhalen kennen. We noteren een lint snelheidsmeter, kantelraampjes, een hoepel van een stuurwiel én een originele Philips radio. Wanneer we aan de knoppen draaien blijkt er geen geluid uit te komen, even later komen we er achter dat het een ‘dummy’ betreft: achter het front van de _hilips zit een quasi-moderne CD-speler. Handig! Ook de meer vanzelfsprekende zaken als een dashboardkastje of de deurhendels weten een bijdrage te leveren aan het klassieker gevoel. Het is allemaal lekker kneuterig en fragiel, maar ó zo doelmatig. Het doet je afvragen of we niet te ver zijn doorgeschoten met onze lust naar luxe en ‘premium’ afwerking.
Duik in het verleden
Zonder een stukje historie is dit verhaal niet compleet. De Simca Aronde is in verschillende gedaanten geproduceerd van 1951 tot 1964 en naast de sedan die wij reden had Simca van alles in de aanbieding: van coupé tot cabrio en van stationwagon tot pick-up. De Aronde was een groot succes en tevens het allereerste model dat Simca in eigen huis ontwikkelde. Vóór die tijd produceerde het merk uitsluitend modellen van Fiat in licentie. Toen de laatste Aronde begin jaren 60 van de band rolde kwam Simca in handen van Chrysler, wat in zekere mate het begin van het einde betekende: op 1 januari 1980 was het over en uit met Simca. Zonde.
Was het love at first drive? Hoe kun je niet vallen voor de charme van dit sympathieke wagentje? Dat is een betere vraag! Het uiterlijk heeft een ongekend positieve uitwerking op de omgeving en daar word je als bestuurder stiekem best blij van. Het rijden is puur, zonder poespas en heerlijk ontspannen. Al na een paar meter waren wij verkocht, en dat in een auto met nog geen 50 pk onder de kap! De balans van de Aronde is helemaal goed: het is een klassieker die zich eenvoudig laat rijden en daarbij over voldoende ruimte en comfort beschikt. Het is geen uitgesproken rijdersauto of een revolutionair technisch hoogstandje, maar een echte allrounder. Daarin schuilt wat ons betreft de kracht van de Aronde.
Met dank aan eigenaar Maarten Barnhard.
Leuk filmpje!!Mijn vader heeft in 1966 ook zo’n Simca gehad. Het ding lekte als een zeef en dat kwam o.a. door het open dak wat niet lekvrij was. Dat had tot gevolg dat wij, achterin zittende, bij snel optrekken onze voeten moesten optrekken om de golf water niet over onze voeten heen te krijgen. Wat een roestbak was dat! Maar we hadden een auto!! In mijn herinnering echter begon de snelheidsmeter van 0-50 in het groen, daarna werd hij oranje en bij 100km/u, wat nauwelijks voorkwam want wij reden niet harder dan ca. 80km/u, werd hij rood. Zou het kunnen dat jullie die snelheidsrol verkeerd om hebben geinstalleerd?
Reacties