Image
Top
Menu
4 juli 2018

Arno’s eerste indruk: Opel Insignia

Opel Insignia Sports Tourer

Genoeg van al die SUV’s? Er bestaat gelukkig nog altijd zoiets als een stationwagon. De Insignia is het vlaggenschip van Opel en van top tot teen Duits, ontwikkeld en gebouwd in ‘Die Heimat’. Niet alleen middenklassers als de Ford Mondeo en Volkswagen Passat moeten op hun tellen passen, Opel richt zijn pijlen ook op BMW en Mercedes-Benz. Ik heb uitgezocht of ze in Rüsselsheim lijden aan grootheidswaanzin.

Geen middenklassertje
Groot is de Insignia Sports Tourer met een lengte van 4,99 meter zeker. Een middenklassertje kun je de in mijn ogen fraai gelijnde stationwagon dan ook niet meer noemen. Ontwerper Mark Adams heeft de tweede generatie Insignia een minder pompeus voorkomen gegeven dan zijn voorganger. Het dynamische en vloeiende silhouet heeft een zeer gunstige luchtweerstandscoëfficiënt tot gevolg en vraagt om flinke eyecatchers van wielen, kleine karrenwieltjes zijn een echte no-go.

Opel Insignia Sports Tourer

Heerlijk meubilair
Aandacht voor detail is ook zichtbaar in het interieur van de Insignia. Strakke lijnen, gladde oppervlakken, mooie materialen en een instrumentenpaneel mét koelvloeistoftemperatuur- en accuspanningsmeter. De afwerking is hoogwaardig, al moet je niet het niveau van een Mercedes-Benz C- of E-Klasse verwachten. De Ford Mondeo is echter totaal geen partij, daar stijgt Opels vlaggenschip met kop en schouders bovenuit. Qua bediening heb ik tijdens de korte rijtest alle functies snel kunnen vinden, al zijn de vele knoppen op het stuur even wennen. Ook het vlot werkende IntelliLink infotainmentsysteem stelt je niet voor verrassingen. Voorin de testauto staan masserende en geventileerde AGR-gecertificeerde zetels, het over stoelen hebben doet het meubilair geen eer aan. Zeer ruim verstelbaar en een grandioze steun biedend, heerlijk. Passagiers op de achterbank kunnen hun onderdanen over elkaar slaan en ook de hoofdruimte is prima. Zoals het een bijna vijf meter lange stationwagon betaamt, is de Insignia gezegend met een royale bagageruimte waar met gemak een wasmachine in past.

Opel Insignia Sports Tourer

Reispartner
De geteste Insignia Sports Tourer weegt een alleszins redelijke 1.533 kilo, en dat merk je. De auto geeft niet de indruk groot en log te zijn, al heb ik de achteruitrijcamera bij het manoeuvreren op waarde weten te schatten. Het weggedrag is een goede mix van comfort en een vleugje sportiviteit. De Insignia meer geschikt als fijne reispartner op de lange afstand, maar voor een bochtig traject draait hij zijn hand niet om. In de machinekamer vinden we een 170 pk sterke dieselmotor, een krachtig blok dat vooral op koppel gereden moet worden. Verder doorhalen dan 3.500 toeren heeft weinig zit. Tijdens flink accelereren hoor je goed dat het een diesel is, eenmaal op snelheid verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond en komt het soevereine karakter van de auto weer naar voren. Een automaat wordt steeds gebruikelijker in dit segment, maar wat mij betreft gaat er nog steeds niets boven een soepel te bedienen handbak en een koppelingspedaal.

Opel Insignia Sports Tourer

Is Arno onder de indruk?
Met de Insignia doet Opel volop mee om de gunst van de voornamelijk zakelijke koper. De auto ziet er goed uit, biedt veel ruimte en de rijeigenschappen zijn uitstekend. Ook qua (veiligheids)uitrusting en multimedia is de Insignia helemaal bij de tijd. De prijslijst bestaat uit veel uitrustingspakketten en losse opties, om daar wijs uit te worden is een avondje studeren een must. Een prima keuze dus als je vooral níet in een SUV gezien wil worden. En is het grootheidswaanzin van Opel dat het zijn pijlen op BMW en Mercedes-Benz richt? Nee, punt uit.

Plus
+ Elegant, maar sportief voorkomen
+ Uitstekend meubilair
+ Zitcomfort achterin

Min
– Veel knoppen op stuur
– Motorgeluid bij accelereren
– Forse auto bij manoeuvreren in de stad

Arno Lommers, autogek in hart en nieren, rijdt, schrijft en fotografeert een aantal keer per maand voor Love At First Drive. En daar zijn wij hem zeer dankbaar voor 🙂

Met dank aan Opel-dealer Van Mill in Dordrecht.

Opel Insignia Sports Tourer

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.