Image
Top
Menu
22 april 2016

Stilte voor de storm: BMW M5 E39

Laurens en ik zijn gek op youngtimers. Ze hebben karakter, bieden gevoel én beleving. Ze stammen uit een tijd waarin brandstofmotoren nog de toekomst hadden en Hybrids voor early adopters waren. Maar zoals Bob Dylan al zong: the times they are a changin. Vandaag gaan we ruim 15 jaar terug in de tijd. We gaan rijden met één van de meest begeerlijke youngtimers van dit moment: de legendarische BMW M5 E39. Schuilt in deze oude auto onze toekomst?

De zon schijnt fel aan de voorjaarshemel. Laurens is enthousiast. Lang heeft hij naar dit moment uit gekeken. Een auto uit zijn dromen: de BMW M5 van generatie E39. Daar staat ‘ie dan, met z’n vier dikke uitlaatpijpen. Voor de eeuwigheid gebouwd met z’n tijdloze design en bijna massieve interieur. Ons testexemplaar staat er stralend bij in de kleur carbonschwarz metallic. Slechts 78.000 kilometer zijn er onder de 18-inch wielen doorgegleden. Maagdelijk, voor zo’n degelijke Duitser.

BMW e39 M5

Biologisch rijden
Het cognac kleurige interieur knalt je tegemoet als het drinken van de gelijknamige borrel. Het zal niet ieders smaak zijn, maar stijlvol is het zeker. Wat ook opvalt is dat er nauwelijks sprake is van slijtage. Het ziet er allemaal strak uit. Het heeft de tand des tijds goed doorstaan. Behalve dan het navigatiescherm van het formaat postzegel. Ook de bediening daarvan laat te wensen over; duidelijk een BMW van vóór het iDrive tijdperk. Sowieso missen we veel elektronische systemen. Maar is dat ook een gemis? Nee, in tegendeel zelfs. De afwezigheid van allerlei bliepende, trillende en irritante veiligheidssystemen maakt het rijden in de M5 weer puur en eerlijk. Bijna biologisch: rijden zonder de toevoeging van additieven 😉

BMW e39 M5

Atmosferische hitsigheid
De zetels zijn bijna perfect instelbaar en hoewel ik gevoelsmatig iets lager zou willen zitten, is de zitpositie ronduit fijn. Met een ‘ouderwetse’ sleutel slinger ik de atmosferische V8 aan. Diep gorgelend komt het blok tot leven. 4.9-liter groot, 400 pk en 500 Nm sterk. Wat een feest! Ik leg de eerste versnelling in. Het gaat zwaar en met dat typische BMW gevoel van weleer. Een lichte druk op het gaspedaal brengt de auto direct in beweging. Heerlijk die atmosferische hitsigheid! De eerste kilometers doen we rustig aan. Hier bewijst de M5 zich als een echte 5-serie. Vrij comfortabel en in een soort stilte voor de storm rijden we richting Den Helder. Beide weten we beter. Er zit zoveel meer in dit Duitse vat. En Laurens is sluw: hij laat mij de auto warm rijden…

BMW e39 M5

Hulk in Hugo Boss pak
We wisselen van positie. De stilte voor de storm is over. Zodra we de snelweg opdraaien trapt Laurens het gaspedaal tot op het schutbord. Het donkere, diepe gerommel op de achtergrond verandert in een dominant gedonder om vervolgens over te gaan in een heze brul. Een genot voor het oor. En dan hebben we het nog niet gehad over de acceleratie: fe-no-me-naal. Ook wij schreeuwen het uit. Van geluk, welteverstaan. De 400 pk komt pas bij 6600 toeren los. Maar dat maakt het juist gaaf. In combinatie met de mechanisch aanvoelende, handgeschakelde zesbak moet je echt werken om alles uit de M5 te halen. Om van deze gelikte kerel in Hugo Boss pak een Hulk te maken. Verslavend lekker!

BMW e39 M5

Extra dimensie
En dan het bochtenwerk. Na ietsje ingestuurd te hebben volgt de über 5-serie zeer strak de ingezette koers. Het gevoel en de directheid nemen direct toe. Ik leg de nadruk op insturen, aangezien het stuur rond de middenstand wat wollig aanvoelt. Dat klinkt als kritiek, maar dat is het niet: het maakt dat de M5 op de snelweg geen moment nerveus aandoet. En daarin schuilt de kracht van de M5. Het is een sportwagen als je daar naar opzoek gaat, maar wie daar geen behoefte aan heeft kan zich verheugen op een fijne, strakke ‘autobahn blazer’. De achterwielaandrijving voegt daar, met name op binnenwegen, een extra dimensie aan toe: het ESP lampje brandt overuren om ons enthousiasme in het gareel te houden. Zelfs Laurens durfde het niet aan om het stabiliteitssysteem uit te schakelen.

BMW e39 M5

Love at first drive?
Na een dag uit duizenden ruilen we de M5 weer om voor de 540i van Laurens. Ook zo’n heerlijke youngtimer. En toch hoorde ik mijn broertje het volgende mompelen: ‘Misschien moet ik maar doorsparen voor een M5’. Inderdaad, in deze ruim 15 jaar oude bolide ligt voor ons de toekomst. De M5 is onze held.  Beschaafd als het moet, explosief als het uitkomt. We genieten nu nog even van de stilte, maar kijken uit naar de dag dat we deze storm kunnen betalen.

Meer BMW? Check hier al onze BMW reviews!

BMW e39 M5

Reacties

  1. Martijn Langeveld

    Laurens wat een fas tas tisch e auto! Ik ben martijn vd e39 530dM en de 330i. Als ik hem kon betalen, dan zocht ik deze auto. Nog een mooiere allrounder dan de e46 M3, die natuurlijk ook een fantastische youngtimer is; maar niet zo allround als de M5…

    • Love At First Drive

      Dankjewel Martijn voor het compliment! Helaas is het niet mijn auto 🙁 Maar mag niet klagen met de E34 540i! Alleen de M5 is nog even een stapje verder qua bruutheid 😛

  2. Martijn Langeveld

    Nog vergeten: wat een mooie video en mooi stukje hebben jullie gemaakt! Geen dure bla-bla, maar échte liefhebbers! Klasse!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt