Image
Top
Menu
16 maart 2013

Met de S van Stoer: Fiat 500S Cabrio

Vraag ons naar een ultieme autofantasie en de gedachten dwalen al snel af naar de Schotse Hooglanden. Met een Land Rover trotseren we het ruige terrein en verleggen we onze grenzen. Blubber in de baard, whisky én sigaar na het avondmaal. Veel mannelijker dan dit kan het niet worden. Het blijft voor nu echter bij hersenspinsels want we gaan op stap met het meest aaibare autootje van Nederland, de Fiat 500S Cabrio. Over uitersten gesproken! Onze collega’s van Femmefrontaal.nl reden de auto eerder dit jaar en vonden ‘m prima geschikt voor mannen. Nou, dat zullen we nog wel eens zien!   

Na een slapeloze nacht van Laurens, waarin hij keer op keer droomde van een knalroze Fiat 500, was het opgelucht ademhalen toen we ons testexemplaar konden ophalen: black as night! We hebben het genoegen kennis te maken met de 500S, een sportieve uitvoering die zich onderscheidt door dikkere bumpers, sideskirts en mooie 16 inch velgen. En het moet gezegd worden, de optische krachtkuur doet de 500 erg goed. Het maakt de auto een stukje stoerder zonder daarin door te schieten. De aaibaarheid van het jonge hondje is veranderd in die van een ruwharige dalmatiër!

Fiat 500S Cabrio LogoPizzadoos
We nemen plaats op de lederen stoeltjes en stellen de zitpositie in. Dat is heel snel gepiept want er valt weinig in te stellen: stoel naar achteren, zitting kantelen en klaar is Kees. En toch zitten we met onze lengte van 1.95 m niet verkeerd. Een tikkeltje op de bok, maar dat bleek te wennen. Het meest opmerkelijk is misschien wel de relatief riante hoofdruimte. Prettig voor het behoud van onze met zorg gestileerde kapsels. De stoelen zijn aan de kleine kant maar volstaan voor niet al te brede dames en heren zonder meer prima. De ruimte achterin is met het dak dicht claustrofobisch al zullen kinderen er snel een knus plekje gevonden hebben. Bagageruimte? Formaat pizzadoos.

Het dashboard doet behoorlijk hoogwaardig aan en de klokkenwinkel is een toonbeeld van creatieve eenvoud waar ik persoonlijk dol op ben: alle tellers zijn als het ware op elkaar gestapeld. Leuk en doeltreffend. Net als van buiten zijn er ook in het interieur karakteristieke details te vinden. De chroomkleurige deurhendels en het grote, rode 500 logo aan passagiers kant vallen positief op. Het stuur ziet er sportief uit met de rode stiksels en ligt lekker in de hand. De ergonomie is in orde, al is het altijd weer even zoeken als de ramen alleen via knoppen op de middenconsole te openen zijn; bij de McDrive lieten we de bestelling via het dak naar binnen loodsen…

Fiat 500S Cabrio Dashboard

Luidkeelse tweecilinder
Genoeg over de softe zaken, hoe zit het met de ‘mannelijke’ aspecten? We starten de TwinAir motor, een 2-cilinder met turbo. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat een heerlijk motortje! Met 85 pk is er meer dan genoeg kracht aanwezig om de 500 vooruit te krijgen én lichtvoetigheid mee te geven. Maar het echte hoogtepunt is het geluid. De 2-pitter proest, kucht en sputtert dat het ‘m lief is. Elke acceleratie is weer genieten al zit je ongemerkt snel hoog in de toeren. Het opzwepende karakter past naar onze mening goed bij de 500S – met de S van Sportief. Het is daarom jammer dat de halfautomaat, of dualogic zoals Fiat de versnellingsbak noemt, niet kan meekomen met het levendige motortje. Bij rustige ritjes is er weinig aan de hand maar ga je wat vlotter te werk dan duurt het wisselen van een verzet voor je gevoel gewoon te lang. Daarnaast reageert de bak, bijvoorbeeld bij een inhaalmanoeuvre, twijfelachtig. Zelf schakelen met de flippertjes neemt wat van het ongerief weg, maar een handbak is wat ons betreft écht een must.

Fiat 500S Cabrio Achterkant

Knusse cabrio
Tijd om het dak van de 500 open te ‘gooien’. De eerste lentegeuren dringen het interieur binnen maar de kachel is nog wel nodig om het aangenaam te houden. Het is geen volwaardige cabriolet maar juist dat maakt de 500 cabrio heel toegankelijk en breed inzetbaar: het dak is in meerdere standjes te openen zodat je er al heel snel plezier van kunt hebben. Wel bleek de carrosserie, door het gemis van een vast dak, flink te torderen op slecht wegdek en dat is in het begin even slikken: wat doe ik m’n Fiat’je aan?!

Fiat 500S Cabrio Laurens

Speels op de binnenwegen
Het rijgedrag van de 500S is minder lief dan we op voorhand hadden verwacht en geheel in lijn met de felle motor. Het wagentje ligt goed op de weg en het onderstel is ronduit sportief afgesteld. Op strakke binnenwegen maakt dat de auto een leuke en vooral enthousiaste speelkamaraad. Het sturen gaat lekker direct maar er wordt weinig feedback gegeven over wat de voorwielen nu precies doen. Op hobbelige wegen ontdek je echter al snel de schaduw kant van de stevige onderstel afstemming, oneffenheden worden duidelijk doorgegeven. Op de snelweg kun je prima meekomen met de rest van het verkeer maar je merkt wel dat je met een kleine auto op stap bent; afhankelijk van de kwaliteit van het wegdek voelt de 500 wat nerveus aan. Ach, de kleine Fiat is ook niet bedoeld als autobahn cruiser.

Fiat 500S Cabrio VelgDe prijs voor karakter en beleving
Met een prijs van 19.963 euro is de Fiat 500S Cabrio TwinAir Dualogic geen koopje. Je krijgt er echter een enorme bak beleving en karakter voor terug en ook de uitrusting is netjes: lederen bekleding, airco, Blue & Me communicatiesysteem met USB en uiterlijk vertoon. Cruise Control ontbreekt echter en dat is jammer. Met het 2-cilinder blokje is met wat zelfbeheersing vast zuinig te rijden, maar wij vonden het veel te leuk om het ervan te nemen. En ja, dat zie je terug in de verbruik. De 500S TwinAir valt in het 14% bijtelling tarief en is tot 2014 vrijgesteld van wegenbelasting.

Was het love at first drive?  De Fiat 500S heeft ons beide ingepakt als een mooie jongedame op ‘rokjesdag’ en is het toonbeeld van wat beleving en karakter met je kunnen doen. De auto is zeker niet perfect, er valt genoeg op af te dingen, maar dat vergeven we de 500S graag. Het uiterlijk van de S uitvoering is stoer genoeg en het motortje is echt genieten: voor een gaaf geluid heb je geen V8 meer nodig! Ga wel voor de handbak, daar doe je jezelf een groot plezier mee. Mannen van Nederland, wees gerust, de 500S is een auto waar je erg veel lol mee kunt hebben. En ja, ook je vriendin kan er prima in gezien worden 😉

Met dank aan Fiat Nederland.

Meer Fiat? Check hier al onze Fiat reviews!

Reacties

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt