Image
Top
Menu
13 oktober 2014

Compromisloos lekker: Ford Fiesta ST

Wat ons betreft gaat er maar weinig boven een lekkere hot hatch: een doorsnee auto met een flinke dosis peper in de uitlaat! Ruim een jaar geleden reden Laurens en ik de Renault Clio RS en waren overdonderd door de rijkwaliteiten van deze gifkikker. In dit verhaal staat echter de gekroonde koning der hot batches centraal. De Ford Fiesta ST is volgens velen namelijk hét scheurijzer van dit moment. Uiteraard hebben we er totaal geen moeite mee om dat zelf te gaan ontdekken: Is de ST echt een feestje om te rijden?

Het gezegde ‘wolf in schaapskleren’ is behoorlijk van toepassing op de Fiesta ST. Denk de vuurrode kleur weg en je hebt een vrij normaal Fordje. Alhoewel, wie goed kijkt ziet de dubbele uitlaatpijp, de taartschep boven het achterraam en nog wat kleine ST-details. Autogekken herkennen het monstertje direct, voor veel ‘normale’ mensen is het echter een Fiesta uit duizenden. En dat is helemaal niet erg. Het model oogt nog altijd fris en het front met kenmerkende Aston Martin grille is zondermeer stoer. Rood staat de ST trouwens erg goed, zeker in combinatie met de magnesium kleurige velgen. Al hadden die wel een maatje groter gemogen!

Ford Fiesta ST achterkant

Vacuüm sportstoelen
De instap wordt gedomineerd door uit de kluiten gewassen sportstoelen van Recaro. De rest van het interieur steekt daar wat sober bij af, aangezien het nauwelijks anders is dan bij de minder potente Fiesta broeders. Het lijnenspel kunnen we echter wel waarderen, evenals de afwerking en het materiaalgebruik. Ergonomisch zijn er daarentegen flinke punten van kritiek. De knoppenbrij op de middenconsole en het kleine schermpje zijn namelijk niet het toppunt van gebruiksgemak. Snel terug naar de sportstoelen! Want owee wat zitten die lekker. Ze trekken je bijna vacuüm, zoveel steun geven ze. Je moet niet al te breed zijn denken wij, maar voor gemiddelde posturen is het echt top. De instelmogelijkheden zijn vrij basaal maar dat kan niet verhinderen dat we een erg goede zitpositie kunnen vinden in de ST. Voor de vorm checken we de ruimte achterin ook nog even. De bagageruimte is opvallend groot, waar de ruimte op de achterbank beperkt is; zowel voor de beentjes als voor het hoofd. Ach, je wilt toch niet achterin zitten bij een potje goed boenderen 😉

Ford Fiesta ST interieur

Bakken sensatie
Het grote moment is daar! We starten de 1600 cc grote turbomotor en rijden het blok rustig warm. Dat gaat vrij soepel al merken we nog maar weinig van de 182 pk. Een diepe brom onderin de toeren verraad in de verte echter al de potentie van het blok. Want als we met warme motor boven de 2000 toeren komen begint de 1.6 als een gek te sleuren. Met een luid gesis en geblaas laat de turbo weten aan het werk te zijn en de diepe brom verandert in een hese brul naarmate we de toerenbegrenzer naderen. Verslavend lekker en voor een hot hatch natuurlijk helemaal goed: Bakken sensatie! Eenmaal op toeren is de ST zeer krachtig en aangenaam hitsig. Bij volgas levert de motor overigens voor een kort moment 200 pk, al merk je daar niet per se wat van. De handgeschakelde zesbak is echt een verademing om mee te schakelen. Ongekend strak en met veel gevoel beweegt de pook door de verzetten. Toch wel erg prettig om alles zelf onder controle te hebben in een auto als deze. Zonder twijfel een hete aandrijflijn. En zo hoort het!

Ford Fiesta ST voorkant

Geen krimp
Alle goede ingrediënten die we tot nu toe hebben ontdekt, maken van de Fiesta ST nog geen succesvolle hot hatch. Want wat als de auto als een dweil stuurt of de voorwielen het vermogen niet op de weg kunnen brengen? Nou, we kunnen je gerust stellen, ook het onderstel maakt de hoge verwachtingen waar. Het is absoluut compromisloos en stug, maar juist dát maakt het verschil. Je kunt de ST ongehoord hard de bocht door jagen zonder dat de auto ook maar een krimp geeft. Met de ‘elektronische beschermengelen’ in standje Sport wordt de achterkant zelfs een beetje ‘los’ wat een heerlijk speels rijgedrag tot gevolg heeft. Dijkweggetjes veranderen van toeristenboulevards in een waar race parcours 😉 De stuurinrichting is prettig direct en biedt veel gevoel waardoor je precies weet wat de voorwielen doen. Alleen bij flink accelereren op vochtig wegdek beginnen de wielen te schaatsen, voor de rest is de grip top. Tot slot viel het ons op dat je vrij snel de grenzen van het onderstel gaat verkennen: Het gevoel en de feedback dat de ST je geeft maken niet snel dat je voor rare verassingen komt te staan.

Ford Fiesta ST velg

Onverwacht zuinig
Voor 26 mille kun je een Ford Fiesta ST de dealer uit rijden. Voor een Fiesta, die vanaf €13.000 te koop is, wellicht veel geld maar je krijgt er ongekend veel rijplezier voor terug. Bovendien is de ST compleet uitgerust en blijft het verbruik onverwacht binnen de perken. Wij scoorden 1 op 12,5 en hebben de auto geen moment gespaard. Zie het filmpje voor het bewijs!

Ford Fiesta ST zijkant

Was het love at first drive? De Ford Fiesta ST is écht een feest om te rijden. Een hot hatch zoals het hoort, compromisloos en ongecompliceerd. Een auto die je neemt zoals hij is, waar je niets aan kunt instellen om de ruige randjes eraf te halen. Waarin je nog echt aan de slag moet om alles uit de kast te halen. We waren bijna vergeten hoe fijn het is om zelf te schakelen! Ford heeft met de Fiesta ST precies de juiste snaar weten te raken, het is een hot hatch pur sang. Dat kan alleen maar love at first drive zijn!

Met dank aan Ford Nederland.

Ford Fiesta ST dorpel

Reacties

  1. wauw die auto zou ik graag willen hbben.

    • Wouter

      Wij ook hoor 😉

  2. heerlijk bakkie hoor mijn oom heeft em paar keer in gereden ben wel beetje verliefd hahah

    • Love At First Drive

      Terecht! 😛

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt