Image
Top
Menu
26 december 2015

Hond in schaapskleren: Nissan Pulsar GT

Ken je die mop van de twee jongens die een Nissan GT-R vroegen? Die kregen ze niet! Gelukkig niet omdat het ons niet gegund is, maar omdat de importeur er géén beschikbaar had. We werden echter niet met lege handen naar huis gestuurd. Nissan heeft immers meerdere snelheidsduivels in het gamma, waaronder de nieuwe Pulsar GT. Toegegeven, we stonden niet direct te springen. Totdat Laurens zei: ‘Hé, is dat geen wolf in schaapskleren?’. 

Op het eerste gezicht zeker. Het design is modern maar wel erg braaf. Typisch Japans ook. Er zit weinig ‘filosofie’ achter heb ik het idee. De zilvergrijze kleur doet de auto geen goed. Rood of blauw maakt de Pulsar, die overigens altijd vijf deuren heeft, voor het oog een stuk vlotter. Wat ons positief opvalt zijn de relatief compacte buitenafmetingen in verhouding tot de enorme binnenruimte: lees dus snel verder!

Nissan Pulsar GT

Verrassend ruim
Ook op het tweede gezicht krijgen we niet bepaald kippenvel van de Pulsar. Het interieur is netjes maar een tikkeltje inspiratieloos. Ergonomie en afwerking zijn daarentegen goed op orde. Het multimediascherm is naar hedendaagse standaarden wat klein. Toch werkt het systeem in de praktijk best oké. Wanneer ik ga zitten krijg ik voor het eerst het gevoel dat er meer schuilgaat achter de brave looks. De zitpositie is erg goed instelbaar en de stoelen zitten comfortabel. Laurens gaat achter me zitten en staat versteld van de enorme ruimte: ‘Zo! M’n knieën raken de voorstoel niet en m’n haar schuurt niet tegen het dak’. De Pulsar blijkt onverwacht ruim achterin. Wreekt zich dat in de achterbak? Nee, want ook daar kun je prima mee uit de voeten.

Nissan Pulsar GT

Snel en zuinig
Tijd om de 1.6-turbomotor aan te zwengelen en richting het oosten van het land te rijden voor de fotoshoot. Met 190 pk en 240 Nm koppel is de Pulsar ronduit een vlotte auto. Humor om met deze grijze Japanner Golfjes aan te duwen! De gasrespons is, zoals we van turbomotoren gewend zijn, niet om over naar Tokyo te schrijven. Gelukkig is het blok wel lekker soepel, ook laag in de toeren. De handgeschakelde zesbak laat zich trefzeker en met korte slagen bedienen. Een erg fijne versnellingsbak! En het verbruik? Zeer netjes met 1 op 14!

Nissan Pulsar GT

Gran Turismo
Van de lettercombinatie ‘GT’ kun je veel maken, maar voor de Pulsar gaan we voor Gran Turismo. Het onderstel is lekker comfortabel en prima geschikt om lange afstanden mee te ‘blazen’. Rustig en stabiel brengt de Japanner je van A naar B. Snelle bochtjes pakken? Het kan prima, maar veel gevoel komt er niet bij kijken. Bovendien moet de koets zich eerst even ‘zetten’ alvorens de 1370 kilo wegende Nissan de hoek om gaat. Ach, dat hoort bij de charme van een GT 😉

Nissan Pulsar GT

Geen guldenmiddenweg
Voor iets meer dan 20 mille staat er een Nissan Pulsar met 115 pk sterke benzinemotor voor je deur. De GT uitvoering die schittert in deze test is verkrijgbaar voor € 29.590. En dat vinden we vrij schappelijk. Je krijgt er immers een dikke motor en een uitgebreide standaarduitrustig voor terug. Zelfs lederen bekleding en 18 inch velgen zijn standaard! Dieselen kan vanaf 24 mille met de bekende DCI 110 pk. ‘En wat als ik 115 pk te weinig vind en 190 pk teveel?’, vraagt Laurens. Ik snap zijn punt, alleen niet dat de vraag uit zijn mond komt 😉

Love at first drive?
De Nissan Pulsar GT is een goede auto die nergens door het ijs zakt. Bovendien heeft hij met z’n riante binnenruimte en goede prijs-kwaliteitverhouding overtuigende ‘selling points’. De Japanner weet ons echter niet te raken. Ondanks de sterke motor. Die maakt van de Pulsar misschien een Golden Retriever in schaapskleren, maar zeker geen wolf!

We love
+ Sterke motor, fijne versnellingsbak
+ Ruimte achterin
+ Prijs-kwaliteitverhouding

We hate
– Weinig inspirerende looks
– Klein scherm multimediasysteem

Met dank aan Nissan Nederland.

Meer Nissan? Check hier al onze Nissan reviews!

Nissan Pulsar GT

Reacties

  1. Mede mogelijk gemaakt door scheuten glas?

    • haha daar waren we wel vlakbij, Sander. Maar we hebben niet om toestemming hoeven vragen 😉

    • Love At First Drive

      Op zondag is het daar vrij rustig, dus konden daar snel wat beelden schieten! Niet echt opgelet dat precies hun hele naam er zou staan haha. Zal ze even mailen of ze ons nu willen sponsoren.. 😉

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt