Image
Top
Menu
7 april 2014

Een tikkeltje eigenwijs, maar wel lekker: Peugeot 308

De Franse autoindustrie kan wel een oppepper gebruiken. Met name Peugeot en Citroën zitten in zwaar weer en hoewel ik zelf op het punt stond om een Citroën XM te kopen, denk ik niet dat het enig verschil had kunnen maken. Behalve voor het moraal dan! Een model dat wél zoden aan de dijk kan zetten is de nieuwe Peugeot 308. Met de titel ‘Auto van het Jaar 2014’ op zak heeft de 308 alvast de wind in de rug en voor de Nederlandse markt is er extra goed nieuws: Er is een diesel met 14% bijtelling. Op het moment van onze test was deze echter nog niet beschikbaar. Wij rijden dan ook met e-HDi en zijn erg benieuwd of deze Fransoos weet te overtuigen.

De nieuwe 308 is een keurige auto om te zien en je zal er nooit iemand mee op de tenen trappen, maar uitgesproken is het lijnenspel allerminst. Is dat dan per se nodig? Absoluut niet. Toch heeft Peugeot ons in het verleden wel eens weten te verrassen. Dat gevoel blijft bij de 308 een beetje achterwege. Het front vinden we niet helemaal in balans, er zijn net even teveel ‘loze lijntjes’. De bilpartij is daarentegen lekker gedrongen en oogt mooi strak. We moeten toegeven dat de relatief kleine velgen en zwarte lak niet bijdragen aan de algehele uitstraling. Een leuk kleurtje en grotere velgen doen waarschijnlijk veel goed! Tijd om in te stappen.

Peugeot 308 Schuinachter

Minimalistische i-Cockpit
En daar heeft de 308 een verrassing voor ons in petto: Peugeot i-Cockpit. Waar het exterieur weinig bijzonder is, blijkt het dashboard volledig ‘anders’ te zijn. Hier zien we de Franse eigenwijsheid helemaal terug. Tof! Het begint al bij de hoog geplaatste klokken, het kleine stuurtje en het 9,7-inch grote multimediascherm. Knoppen? Die zijn ver te zoeken! Er  is slechts één grote draaiknop voor het instellen van het volume. Voor de rest bedien je alles met het touchscreen. Op voorhand dachten we dat dit wat omslachtig zou zijn maar niets bleek minder waar. Dankzij de sneltoetsen aan de zijkanten van het scherm ben je snel waar je wilt zijn. Bovendien is de menustructuur logisch en werkt het systeem vlot. Waar we minder goed mee kunnen leven zijn de hooggeplaatste klokken. Doordat wij de stoel graag in de laagste stand zetten verdwijnt een deel van de informatie achter de rand van het stuur. Jammer, want een ideale zitpositie is daardoor lastig te vinden. Duidelijk voorbeeld van functie volgt vorm! Gelukkig hebben afwerking en materiaalgebruik niets met de spreekwoordelijke Franse slag van doen: Erg goed op orde!

Peugeot 308 Interieur

Weinig ruimte op de achterbank
De voorstoelen bieden voldoende steun, zijn goed instelbaar en zitten bijna on-Frans stevig. Op zich weinig mis mee ware het niet dat met name de zitting aan de krappe kant is voor onze grote, sterke (ahum!) lichamen. Achterin houdt de beenruimte niet bepaald over en schuren we met de knieën tegen de voorstoel. Hoofdruimte is er voldoende al komt dat mede door het optionele panoramadak. De opvallend zware achterklep biedt toegang tot een ruime bagageruimte en de achterbank kan in delen worden neergeklapt. Ook aan wintersporters is gedacht: De 308 beschikt over een skiluik. Al denken wij alweer lang en breed aan de zomervakantie 😉

Peugeot 308 Dashboard

Diesel met manieren
Onder de kap van onze testauto de e-HDI dieselmotor met 20% bijtelling. Met 115 pk en 270 nm koppel op papier voldoende. In de praktijk veel meer dan dat. De motor overtuigt met zijn geciviliseerde loopeigenschappen en de mooie vermogensopbouw. Natuurlijk is het geen strepentrekker maar je komt prima mee in het verkeer en de aandrijflijn is er duidelijk op gericht om in rust en comfort van Amsterdam naar Bourg-en-Bresse te rijden. Of ergens anders heen natuurlijk. Het geluidsniveau blijft opvallend binnen de perken en je moet je best doen om te horen dat je met een diesel op pad bent. De handgeschakelde zesbak schakelt soepel en trefzeker maar de slagen zijn wat lang; vooral het zesde verzet zit een eind uit de richting. Over het start/stop systeem van de 308 niets dan lof. Geheel in lijn met de motor doet het systeem zonder horten en stoten zijn werk, bijna onopmerkbaar zelfs. Dat zien we wel eens anders!

Soepel en comfortabel
Eenmaal onderweg met de 308 merken we al snel dat het karakter van het onderstel overeenkomt met het karakter van de aandrijflijn. Soepel en comfortabel zoef je over de weg, zonder dat de auto ook maar een moment wollig aanvoelt. Peugeot heeft de afstemming van vering en demping mooi in balans weten te krijgen en in combinatie met het directe stuurgedrag maakt het van de 308 een behoorlijk lichtvoetige auto, met name op binnenwegen en in de stad. Zeker, de auto wil best hangen in snel genomen bochten maar geeft verder geen krimp.  Op de snelweg is de auto lekker stabiel en blijft het aangenaam rustig aan boord. Het is prettig om te constateren dat het typisch Franse gevoel is gebleven en Peugeot het heeft weten te combineren met een vleugje dynamiek. Très bien! 

Peugeot 308 Schuinvoor

Prijzenchaos
Wat betreft prijsstelling en uitvoeringen maakt Peugeot het ons niet makkelijk, dus even goed opletten! Wie zichzelf op een 308 wil trakteren heeft aan krap 20 mille genoeg. Althans, wanneer je in de race bent bent voor een benzinemotor. Dieselen kan vanaf € 23.050 met de nieuwe, 120 pk sterke BlueHDI die in het 14% tarief valt. Dat maakt van onze e-HDI (20%) gelijk een vreemde eend in de bijt want die is vanaf heden alleen nog leverbaar als tijdelijke Première uitvoering á € 27.750. Sterker nog, aangezien de nieuwe 150 pk sterke 2.0-diesel ook in het 20% tarief valt is de e-HDi  met ‘slechts’ 115 pk wat ons betreft overbodig. Het zou ons dan ook niet verbazen als deze motor wordt uitgefaseerd. Tollen de cijfers al voor uw ogen? Dan hebben we tot slot nog wat eenvoudige getallen. We hebben 1 op 16,5 verbruikt en hoewel dat niet buitensporig is hadden we verwacht iets meer richting de magische 1 op 20 te gaan.

Peugeot 308 i-Cockpit Tellers

Was het love at first drive? Mais oui! We hebben wel een petit amour met de Peugeot 308. Objectief gezien valt er best wat op de auto aan te merken, zo is de ruimte achterin beperkt en het dashboard ‘vreemd’. Toch geeft dit laatste de 308 juist zijn charisma en de eigenwijsheid die we bij een Franse auto vinden passen. Dat geldt zeker ook voor de comfortabele rijeigenschappen en de verfijnde, soepele aandrijflijn. Dat de nieuwe dieselmotoren alleen maar sterker én schoner zijn geworden is natuurlijk een mooie bonus. Je moet er even aan wennen, maar stiekem is het best een lekkere auto die 308.

Met dank aan Peugeot Nederland.

Meer Peugeot? Check hier al onze Peugeot reviews!

Peugeot 308 Voorkant

Met dank aan Peugeot Nederland.

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt