Image
Top
Menu
24 juni 2018

Leve de evolutie: Porsche 911 Carrera T

Zittend in de passagiersstoel, denk ik terug aan de eerste keer dat Laurens me de stuipen op het lijf joeg met z’n ‘Ready for the launch?’ Het moet de Renault Clio R.S. zijn geweest die me voor het eerst in een paar tellen naar de 100 km/h torpedeerde. Tranen over m’n wang van de spanning én plezier. Vele snelle auto’s volgden, maar iets in mij zegt dat deze keer weer net zo memorabel zal zijn. De Porsche 911 is meer dan een auto: het is een halve eeuw auto-evolutie.

Porsche 911 Carrera T

Nine eleven
En dus geef ik me over aan mijn broer zijn honger naar adrenaline. Op een verlaten weggetje ergens ten noorden van Amsterdam, zet ik me met stijgende hartslag schrap terwijl Laurens in opperste staat van concentratie de pedalen, handbak en het stuur bedient. De nine eleven katapulteert ons in seconden die mijn horloge nauwelijks weten bij te benen naar de 100 kilometer in het uur én weer terug naar zero. Verbluft en ietwat high stap ik uit. ‘Doordacht sensationeel’ is het eerste wat in me opkomt. Ruim 50 jaar oefening baart echt kunst, daar is geen twijfel over mogelijk. En we zijn pas net onderweg!

Porsche 911 Carrera T

Diepe buiging
Natuurlijk verwacht je één of meer grappen als je met een knalgele auto komt aansjezen. Kanarie is nog onschuldig, patser raakt al wat meer. Maar in het geval van de Porsche 911 Carrera T ontvangen we niets dan lof. Iedereen heeft deze auto hoog zitten. Jong en oud, man of vrouw. De 911 is misschien wel het beste bewijs van de kracht van herhaling; de iconische cijfercombinatie zit kennelijk in ieders DNA gegraveerd. Ook wij likken onze lippen af bij het model, terwijl het niet eens bijster bijzonder is. En dat geldt ook voor het interieur. Het is de extreme verfijning die –net als het instappen trouwens- tot een diepe buiging leidt. De perfecte zitpositie, de karakteristieke tellerbak met 5 ‘kokers’, de afwerking alsof alles uit één blok gehouwen is. Het klopt allemaal zo akelig goed! Enige dissonant zijn de lintjes waarmee de deuren geopend worden. Een verwijzing naar de oorsponkelijke 911 T uit 1968. En dat brengt ons gelijk bij die toevoeging T van… tja, van wat eigenlijk?

Porsche 911 Carrera T

Meer is niet nodig
De T (Touring) is in de markt gezet als een pure Carrera. Uitgekleed om gewicht te besparen en voorzien van een aantal genot verhogende middelen, waaronder een sportuitlaat met oorstrelende noten op zang. De 6-cilinder boxer klinkt als een hese bariton laag in de toeren, terwijl een tenor zijn muil opent als de toerenteller richting de 7000 toeren schiet om 370 pk op de achterwielen los te laten. En dat doet de turbomotor in stijl, met een hemels geleidelijke opbouw zonder z’n berijder voor het blok te zetten. Het vermogen klopt gewoon, past perfect bij de auto. Meer is echt niet nodig. Dat statement gaat ook op voor de handbak met 7 verzetten. Wij hebben toch in aardig wat bakken geroerd, maar de Porsche-bak is echt even wennen. Vooral de 3 en 5 zijn ‘zoeken’ bij terugschakelen. Maar als je dan eenmaal het samenspel van gaspedaal, koppeling en bak onder de knie hebt, geeft het ontzettend veel voldoening om alles uit de kast te halen. De bak zelf schakelt strak en met lekker korte slagen. Weet wel dat zelf schakelen extra kost in de Carrera T: een PDK-automaat is 7 mille goedkoper!

Porsche 911 Carrera T

Weer die verfijning
M’n zesde zintuig is duidelijk: het gevaar komt van achter. Motor in de ‘staart’, aandrijving op achterwielen die ook nog eens meesturen en onder de motorkap leegte als contragewicht. Toch liet m’n gevoel me in de steek. Het getuigt van vakmanschap en bergen ervaring wat Porsche met deze natuurkundig gezien niet-optimale mix heeft gedaan. De grip is fenomenaal en de scherpte is, zeker in standje Sport, van de categorie ‘vlijm’. Natuurlijk voel je bij flink hoeken dat de achterkant duwt en de neus ietsje licht wordt, maar juist dat geeft de 911 z’n karakter en charme. En het wordt nooit overweldigend of beangstigend; weer die doordachte verfijning. Ook wat betreft ‘comfort’. De 911 is echt geen straf op lange afstanden. De optionele vierwielbesturing voelt zo natuurlijk dat je bijna vergeet dat het erop zit. Tot je natuurlijk straatje gaat keren #kortedraaicirkel.

Porsche 911 Carrera T

Gratis achterbank
Dat je in de buidel moet tasten voor de 911 Carrera T mag geen verrassing heten. Toch is het wat vreemd dat je voor hetzelfde bedrag, zeg anderhalve ton, ook een Carrera S kunt bestellen met 420 pk en voor 30 mille minder een instap Carrera. Deze prijsstrategie verschaft de T een bepaalde mate van exclusiviteit waar sommige kopers nu eenmaal dol op zijn. Tot slot: het multimediasysteem en achterbankje staan in de optielijst voor 0,00 euro. Je leest het goed: 0,00 euro.

Porsche 911 Carrera T

Love at first drive?
Hoewel een revolutie op handen is in autoland, bewijst Porsche met de 911 dat evolutie zorgt voor overleving: survival of the fittest. Deze iconische sportwagen zal ook in 2050 tot de verbeelding blijven spreken en verschijnen in menig jongensdroom. Het klokje 911 tikt als een Zwitsers uurwerk: nauwkeurig, tijdloos en doordacht tot in detail. Het is voor ons dan ook meer dan love at first drive. Het heeft de potentie van een lange, trouwe en sensationele relatie. Nooit gedacht dat het zou bestaan 😉

We love
+ Tijdloze schoonheid
+ Fabelachtige aandrijflijn (lekker zo’n handbak!)
+ Karakteristiek en uitgebalanceerd onderstel
+ Alles klopt gewoon

We hate
– We kunnen niet stoppen met ‘plussen’

Met dank aan Porsche Nederland.

Meer Porsche? Check hier al onze Porsche reviews!

Porsche 911 Carrera T

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt