Het leger Chinezen dat sinds 2010 de scepter zwaait in Zweden heeft Volvo’s traditionele waarden niet aangetast. Typisch Scandinavische levenslessen zijn harmonie, eerlijkheid en gematigdheid. Maar ook tevredenheid, balans en ‘quality time’ staan bij de noorderlingen hoog in het vaandel. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar hoe vertaalt zich dat nu in de praktijk. Ik ging om die reden een dagje op stap met de gloednieuwe XC40 en stelde mezelf de volgende vraag: is deze Volvo de terechte Auto van het Jaar 2018?
Voor ieder wat wils
Scandinavische lifestyle en Zweedse innovatie, Volvo weet het mooi te brengen. Designer Thomas Ingenlath heeft in ieder geval gezorgd voor een onderscheidend ontwerp. Een grote bodemvrijheid en in het geval van de testauto 20 inch wielen, geven de XC40 een krachtige uitstraling. Van de rechtopstaande grille tot de gedetailleerde achterlichten, in elk opzicht is het herkenbaar een Volvo van de nieuwe lichting. In parelmoer wit met een zwart dak en net zulke donkere spiegels oogt de XC40 lekker fris en dankzij veel mogelijke kleurencombinaties is er voor ieder wat wils.
Doordacht minimalistisch
Net zo kenmerkend Volvo is het hoogwaardig afgewerkte interieur. Doordachtheid is een woord dat hier van toepassing is. Alles is ontworpen met het oog op praktisch gebruiksgemak en een mooi design. Neem de frameloze achteruitkijkspiegel, smaakvolle sfeerverlichting en mooie sierlijsten; dat hebben de Zweden echt goed voor elkaar. Ook de verticale ventilatieopeningen passen goed in het minimalistische ontwerp. Passagiers voelen zich snel thuis in de XC40, wat niet alleen te danken is aan de sfeer in het interieur, maar ook de groteske zetels en de ruimte op de achterbank dragen hun steentje bij. Wel is de instap naar de achterbank door de grote wielkasten aan de krappe kant en staat de rugleuning te steil voor een echt lekkere zit.
Afhaalmaaltijd
De Zweden hebben ingenieuze oplossingen bedacht voor het opbergen van handbagage en kleine spullen. Neem bijvoorbeeld de opbergvakken in het voorportier die groot genoeg zijn voor een laptop of handtas. Dit wordt mogelijk gemaakt door de ‘Air Woofer Technology’ waarbij de audioluidsprekers achter het dashboard zijn gemonteerd in plaats van in de deuren. Ideaal voor het vervoer van een afhaalmaaltijd is de tassenhaak die uit het dashboardkastje klapt, Volvo heeft niet voor niets een Chinese eigenaar. Grote dozen of koffers vinden een plek in de riante bagageruimte die ook is voorzien van diverse handigheidjes.
Kloppend hart
Het wordt tijd dat ik ga rijden, maar niet voordat het grote digitale instrumentarium tot leven is gewekt. Door afhankelijk van het licht buiten de auto helderder of donkerder te worden, past het display zich automatisch aan de lichtomstandigheden in de omgeving aan. Het centrale display met touchscreen in de middenconsole vormt het kloppende hart van het interieur. Het portretformaat maakt het lezen van informatie en de bediening heel eenvoudig. De testauto waar ik mee onderweg ben heeft een sportief afgestemd onderstel (standaard op de R-Design). Comfortliefhebbers zullen begrijpen dat dit voor hen niet de meest geschikte configuratie is, want vooral korte richels en andersoortig slecht wegdek dringen duidelijk door tot het interieur. Ongetwijfeld is de XC40 met wat kleinere wielen en een ‘normaal’ onderstel een totaal andere auto.
Forse prestaties
Volvo heeft de laatste jaren de viercilinder omarmt en in de sterkste XC40 levert de 2-liter motor een feestelijke 247 pk. Zelfs schakelen is niet nodig, de XC40 T5 AWD is altijd uitgerust met een discreet, maar schokkerig reagerende achttrapsautomaat. AWD geeft aan dat Volvo’s kleinste SUV beschikt over vierwielaandrijving en daarnaast kun je het rijgedrag beïnvloeden met vijf duidelijk van elkaar verschillende ‘Drive Mode Settings’. Vocale genoegens levert de erg stille en wat mechanisch klinkende machine in het vooronder niet. Daarentegen is hij bij machte de bijna 1.600 kilo wegende XC40 forse prestaties te geven: de turbomotor is zo soepel als elastiek. Een groot pluspunt van deze topuitvoering is het maximale trekgewicht van 2.100 kilo. Naar de manege met een paardenkar of door de Alpen met je mobiele vakantiehuis op wielen, de XC40 is je vriend.
Elanden en verkeersborden
Veiligheid en Volvo gaan hand in hand. Daarom mogen we de IntelliSafe-technologieën niet onvermeld laten. Alle functies opnoemen gaat te ver, maar het komt erop neer dat talloze camera’s en sensoren niet alleen de omgeving, maar ook de bestuurder in de gaten houden. Tot op zekere hoogte rijdt de XC40 zelfs autonoom. Volvo heeft treffende verklaringen voor al deze oplettende hulpjes. Teksten als ‘omdat elanden geen verkeersborden lezen’ en ‘omdat u geen ogen in uw achterhoofd hebt’ zeggen genoeg. Vanaf een kleine 40.000 euro stap je in de XC40. Het digitale instrumentarium en LED-koplampen met grootlichtassistent krijg je sowieso. Verder kun je je eigen XC40 samenstellen met allerhande pakketten en losse opties. In vergelijking met de concurrentie zijn de extra’s vriendelijk geprijsd, al komt een leuk uitgerust exemplaar onder de streep al gauw op 60.000 euro.
Is Arno onder de indruk?
De prijzenkast op het Zweedse hoofdkwartier van Volvo raakt al aardig vol. Een treffende bokaal die daartussen staat is de Game Changer Award van het Britse Autocar. De XC40 luidt inderdaad een nieuw tijdperk in voor de Zweden en staat zijn mannetje in een van snelst groeiende segmenten van de automarkt. De Zweed is Innovatief, in de juiste setting comfortabel, veilig en aantrekkelijk. Daarmee is de XC40 wat mij betreft terecht de Auto van het Jaar 2018.
Plus
+ Frisse verschijning
+ Innovatieve technologie
+ Huiselijk gevoel geeft rust
Min
– Schokkerige automaat
– Krappe instap achterin
– Steile achterbankleuning
Arno Lommers, autogek in hart en nieren, rijdt, schrijft en fotografeert een aantal keer per maand voor Love At First Drive. En daar zijn wij hem zeer dankbaar voor 🙂
Met dank aan SvensCar in Dordrecht.
Meer Volvo? Check hier al onze Volvo reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie