Image
Top
Menu
13 juni 2015

Veelzijdigheid troef: Land Rover Discovery Sport


Tot twee keer toe hebben Laurens en ik de benjamin der Land Rovers getest: de Freelander. Van een derde keer gaat het niet komen, want het doek is gevallen voor dit model. De instapper bij het Britse merk is vanaf heden de Discovery Sport, waarmee het Land Rover-gamma is op te delen in Defenders, Discovery’s én Range Rovers. Lekker overzichtelijk! Maar doet de jongste telg ons de karaktervolle Freelander vergeten?

Qua looks is het even wennen! Land Rover heeft het over een compleet andere boeg gegooid. Was de Freelander vooral hoekig en log, de Discovery Sport is organisch en vlot. Het resultaat mag er zijn want wij vinden het beiden een erg mooie auto. Het hoge front oogt lekker imposant terwijl de ranke achterzijde de auto compacter doet ogen dan dat hij in werkelijkheid is. Toegegeven, de oude Freelander had iets meer ‘persoonlijkheid’, maar de Discovery Sport is veel meer future-proof.

Land Rover Discovery Sport

Robuust en functioneel
We stappen in en zien in het dashboard direct de verwantschap met Range Rover. Wat betreft het lijnenspel dan, want qua afwerking en materiaalgebruik is er een aanzienlijk verschil. De Disco Sport is stukken robuuster en functioneler, minder gelikt. En dat is precies waar Land Rover het onderscheid wil maken. Over de overzichtelijkheid en ergonomie hebben we geen klachten. Het verouderde multimediasysteem dat het merk tot voor kort gebruikte is eindelijk vervangen. Het nieuwe systeem is wat ons betreft niet direct state of the art, maar het werkt een stuk vlotter en is er vooral grafisch een lichtjaar op vooruit gegaan. De zitpositie is lekker hoog zonder dat je ‘op de bok’ zit. Je voelt je namelijk goed omsloten door de auto en in combinatie met de comfortabele stoelen is het bijzonder goed toeven voorin de LaRo.

Land Rover Discovery Sport

Derde zitrij
We schuiven door naar de achterbank en wanen ons in een zee van ruimte. Met onze lengte van 1.95m kunnen we prima achter onszelf zitten en hebben hoofd en knieën zelfs vrij speling. En er is meer ruimtelijk nieuws! De Discovery Sport heeft namelijk een derde zitrij. Via de achterklep zijn de stoeltjes makkelijk tevoorschijn te toveren, maar houterig als we zijn, is het niet heel makkelijk om plaats te nemen. Als je eenmaal zit dan is het voor de benen best te doen, maar voor het hoofd is weinig plaats. Ach, handig voor kinderfeestjes!

Matige afwerking
De bagageruimte houdt in de configuratie met 7-zitplaatsen uiteraard niet over. Als de stoeltjes in de achterbak zijn weggeklapt ontstaat er echter een riante en praktische laadruimte. Het is even oppassen geblazen met de beperkte hoogte van de achterklep, want voor je het weet stoot je je hoofd. Ook over de afwerking hebben we wat te zeuren; het goedkope plastic van de handvatten liet bij onze testauto al los, evenals de geleiders van de gordels van de derde zitrij. Waar is de robuustheid gebleven?

Land Rover Discovery Sport

Handen uit de mouwen
Onder de hoge motorkap treffen we een viercilinder diesel aan. Met 190 pk en 420 Nm aan koppel komt de Discovery Sport niets te kort, al geeft de turbo laag in de toeren weinig thuis. Op constante snelheid blijft het geluid keurig op de achtergrond, maar bij accelereren merk je duidelijk dat je met een oliestoker van doen hebt. Dat rauwe randje past wat ons betreft prima bij het karakter van de Land Rover. Het is lang geleden dat we in een auto van bijna 70 mille zelf geschakeld hebben. Toch vraagt de Disco Sport ons de handen uit de mouwen te steken: vermoeiend hoor 😉 Gelukkig laten de 6 voorwaartse verzetten zich lekker soepel bedienen. Achteruit rijden is een ander verhaal. We hadden namelijk regelmatig ruzie met de lastig in te leggen reverse. Een kleine smet op het blazoen van deze elegante rouwdouwer, die met een verbruik van 1 op 13 relatief weinig dorst heeft.

Land Rover Discovery Sport

Sport makes sense
De rijeigenschappen van de Freelander staan ons nog in het geheugen gegrift: soepel, comfortabel en een tikkeltje zompig. Echt een terreinwagen! Dat ‘softe’ is grotendeels verdwenen in de Discovery Sport. Het laatste woord heeft het merk kennelijk doorgevoerd in het onderstel want het is beduidend stugger dan het model dat hij opvolgt. Minder comfortabel? Dat ook, maar daar merk je in de praktijk maar weinig van. De balans in het onderstel is zeer goed waardoor je zonder problemen een bocht wat harder kunt pakken en op de snelweg is de auto prettig stabiel en rustgevend. De vrij directe besturing doet qua dynamiek nog een extra duit in het zakje, al kunnen we ons voorstellen dat verstokte Land Rover-rijders het iets te nerveus vinden. Wat ons betreft is de Discovery Sport één van de fijnst rijdende terreinwagens van dit moment. Benieuwd naar de offroad kwaliteiten? Check het filmpje!

Land Rover Discovery Sport

Even doorsparen
Voor iets meer dan 42 mille kun je een Discovery Sport voor de deur hebben staan. Over de 150 pk sterke basisdiesel hebben we op papier weinig twijfels, maar het wringt toch ergens dat deze auto geen vierwielaandrijving heeft. Daarvoor moet je minimaal € 47.170 aftikken. Naast de basisdiesel is er een variant met 180 pk die de motorisering van onze testuitvoering vanaf heden vervangt. Tevens is er nog een 2-liter benzine turbomotor leverbaar met 240 pk. Te lui om zelf te schakelen? Op de meeste modellen is een 9-traps automaat leverbaar. Uitvoeringen, opties en gadgets zijn er te kust en te keur. De basismodellen vinden wij er persoonlijk wat karig uitzien met ‘kleine’ wieltjes en een sober interieur. Ons devies: spaar door voor een SE of HSE uitvoering!

Land Rover Discovery Sport

Is het love at first drive?
Yes! Met de Discovery Sport heeft Land Rover een ijzersterke en vooral veelzijdige troef in handen. Het lijnenspel is geslaagd, de praktische bruikbaarheid groot en de rijeigenschappen prettig. Het meest overtuigend vinden wij echter de mooie balans die Land Rover heeft weten te vinden: het is een SUV annex personenauto die zijn afkomst als terreinwagen niet verloochend, mits je natuurlijk voor de 4WD variant gaat 😉 De vierkante Freelander had misschien meer karakter, maar de Discovery Sport is in vrijwel alle opzichten een veel betere auto.

Met dank aan Land Rover Nederland.

Meer Land Rover? Check hier al onze Land Rover reviews!

Land Rover Discovery Sport

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.